Bereik Experiabox (V8) is poep. Wat nu?

[b]WPS[/b] had er wel degelijk mee te maken.

WPS-knopje op de Experiabox ingedrukt, repeater gereset.
Minuutje wachten zodat de twee een gesprekje konden hebben.

Geen configuratiescherm meer aangeraakt. En klaar.

Internet in elke uithoek van het huis nu.

Dat lijkt me sterk, want in de hele WPS specificatie zit niks over repeaters, en het universal repeater systeem bevat geen eens software voor het WPS protocol!

Daarnaast is WPS iets wat alleen door interactie van twee kanten werkt, of met een PIN code, dus ook al zou het er in zitten, dan nog zou je dus op je repeater ook iets moeten veranderen.

Het lijkt me eerder een kwestie van herstarten.

Uiteindelijk is het natuurlijk leuk dat het werkt.

Uiteindelijk ligt de boel dan ook een uur later weer volledig plat.

:lol:

Morgen een dagje weg, dus ga donderdag wel weer een stapje terug en het eens opnieuw proberen.

Je kan nog proberen WDS in te zetten, het nadeel is wel dat je hele netwerk nog maar half zo snel kan werken. WDS is een stuk meer gestandaardiseerd dan de meeste andere oplossingen, en dus ook een stuk stabieler, maarja, wel een half zo snel netwerk...

Sinds gisteren ook de Experiabox V8 in bereik en tot op heden m'n twee TP-Link WA801ND repeaters niet aan de praat gekregen.

Het probleem is dat de Experiabox met een IP van 192.168.2.254 een DHCP range heeft van 192.168.2.2 t/m 192.168.2.253. Dit terwijl de TP-Link repeaters juist een IP van 192.168.1.254 hebben en dus buiten de range vallen.

Natuurlijk kan ik de repeaters een IP toekennen wat binnen de range valt, maar tot nu levert dat enkel een netwerk op zonder internet access.

Wie heeft hier ervaring mee en kan me adviseren over hoe e.e.a. te configureren???

Vraag het niet aan mij. :wink:

We hebben hier al hele gekke dingen geprobeerd met wisselend resultaat.
Maar altijd eindigend op 'geen Internet'.

Uh, je kan gewoon het netwerk veranderen hoor. Die TP-Link apparaten hoeven echt niet hardcoded op 192.168.x.0/24 te hangen.

@johnkeates: wat bedoel je precies? Dat ik de repeaters gewoon op hun standaard IP kan laten staan??? Dat heb ik natuurlijk geprobeerd en werkt niet. De repeaters zijn dan wel zichtbaar op het netwerk, maar hebben geen internet access...

Nee, je kan de repeaters gewoon in hetzelfde netwerk hangen als je EB. Hetzelfde subnet dus.

Ik ben zo gek om het nog eens te proberen.
Moet toch niet zo lastig zijn. :smiley:

Dit keer met een vergeten modem van Online.
Geen extender dus, maar gewoon een eigen nieuw WiFi netwerk.

• Beneden ligt een ethernetkabel
  • De Huawei HG655 koppelen we daaraan (via een switch)
  • WiFi bereik is uitstekend, inloggen gaat prima
  • Internet is echter nul - niet werkend

Hieronder de instellingen van de Huawei:

Waarom lukt zoiets simpels mij nu toch nooit?

je hebt een modem en een Huawei.
hebben beide dhcp en nat ??
of heb je dit in de ene of de andere uitgeschakeld ??

Ja. :lol:

Geen idee wat je zegt.

Mijn KPN modem stuurt via een ethernet-kabel alles door huis.
Het WiFi gedeelte daarvan wordt wegens te ver weg niet gebruikt.

De Huawei hangt met een ethernet-kabel aan een switch.
Die ethernet-kabel is een actieve kabel met werkend Internet.
Mijn simpele gedachte was dus: WiFi op de Huawei aan, en klaar.

Maar ik begrijp dat dat iets te simpel gedacht is?

welk fabrikaat/type/model modem heb je nu aangesloten ??
de Huawei HG655 is toch ook een modem ??

als je een Macbook o.i.d. met een kabel aansluit op het kpn-modem, heb je dan internet ??
als dat zo is, dan heb je daarin een dhcp-server in gebruik, die ip-adressen uitdeelt.
ook het je “nat”, waarmee het eterne ip-adres wordt vertaald naar een interne ip-adres.
welk ip-adres heb je gekregen, bij deze opstelling ??

wat je nodig hebt, is een router (zonder modem), die zodanig ingesteld moet zijn, dat er geen ip-adressen worden uitgegeven.
je kunt wel proberen om die huawei als router te gebruiken, dus geen telefoonlijn aante sluiten.
maar dan moet je dat ding wel goed instellen.
als je de huawei er tussen hangt en op één van de poorten een Macbook aansluit, welk ip-adres krijg je dan ??

[quote=fred44nl url=http://www.onemorething.nl/community/topic/bereik-experiabox-v8-is-poep-wat-nu/page/2/#post-2542269 time=1366365139]- welk fabrikaat/type/model modem heb je nu aangesloten ??

• als je een Macbook o.i.d. met een kabel aansluit op het kpn-modem, heb je dan internet ??

• welk ip-adres heb je gekregen, bij deze opstelling ??

• als je de huawei er tussen hangt en op één van de poorten een Macbook aansluit, welk ip-adres krijg je dan ??[/quote]- Experiabox

• Ja, ons hele huis hangt daaraan (3 Mac’s, Airport Extreme, etc.)

• (Ethernet is actief en heeft het IP-adres) 192.168.2.5

• (Ethernet is actief en heeft het IP-adres) 192.168.2.5

n.b.: Met de Huawei bekabeld ertussen werkt het Internet i.d.d. prima.

en wat was dan ook alweer het probleem :slight_smile:

Haha.

Probleem is: WiFi op Huawei is wel zichtbaar, maar levert geen werkend Internet.

Bekabeld heb ik dat ding niet nodig. Wel als ‘WiFi-station’

Dus, dit werkt:
Experiabox > kabel > Huawei > kabel > Mac

Maar daar heb je ook weer zo weinig aan. :wink:

Dit werkt niet:
Experiabox > kabel > Huawei WiFi > Mac (of iDevices)

krijg je van Huawei WiFi wel een ip-adres ??

Ja: 192.168.1.65

Laat ik de vraag eens omdraaien.
Wat heb ik nodig, om simpel - en uiteraard goedkoop - WiFi te krijgen?

De situatie is deze:
KPN Experiabox > ethernet > switch > ethernet > computers

En het mag dit worden:
KPN Experiabox > ethernet > switch > ethernet > wifi + computers

Dan staat je Huawei router niet in brugmodus aangezien je KPN modem/router 192.168.2.5 etc. uitgeeft. (Let op de ‘1’ en de ‘2’.)