berg op! wie kent deze nog?

in os 9 hadden we de functie berg op ( :apple:-y ) hiermee kon je je schijven ejecten. Maar wat je hiermee nog meer kon was dat je als je bijvoorbeeld een file uit een folder sleepte en die op je desktop zette (of ergens anders) en later zei tegen de file berg op dat hij deze dan weer automatisch terugzette in de map waar deze vandaan was gekomen. Best handig toch?!

Iemand enig idee of dit nog op een of andere manier terug is gekomen in osx (misschien met een plugin ofzo)??

thnx

Oh nooit geweten dat dat in os 9 zat... :oops: Maar werkte dat een uur later nog steeds? Ook nadat je 20 andere bestanden had verplaatst? Het enigste wat ik in osx kan bedenken is :apple:tje-z.. Maar dat hoefde ik je waarschijnlijk niet te vertellen... :wink: Zou idd wel een verrot handige functie zijn ook in OSX ja!

Schijven zo opbergen ken ik wel, maar een bestandje weer terug laten zetten... neen. Ik zou overigens de 'Bureaublad' knop van Systeem 9 weer terug willen hebben, handig als je een bestandje wilt bewaren op het bureaublad.

[quote:acd26c094d="Aiko"]Ik zou overigens de 'Bureaublad' knop van Systeem 9 weer terug willen hebben, handig als je een bestandje wilt bewaren op het bureaublad.[/quote:acd26c094d]

Appeltje-D is dat toch? Tenminste dat gebruik ik zelf altijd. Als ik klikken kan vermijden doe ik dat graag. Scheelt weer in de RSI.

Ja, ik ken hem zeker. Een superhandige functie als je iets tijdelijk uit een map haalt. heb laatst ook (tevergeefs) geprobeerd of zoiets ook onder X werkt...

[quote:0bf2f27e83="Jaac"]Maar werkte dat een uur later nog steeds? Ook nadat je 20 andere bestanden had verplaatst? [/quote:0bf2f27e83]

Jazeker, ook dan plaatst hij het bestand weer terug in de desbetreffende map!

Dat is idd wel heel handig. Het valt me eigenlijk ook wel zwaar tegen dat je niet een file uit de prullenmand weer op z'n oude locatie kan terugzetten. (toch?) In windows kan dit wel. Nou is OSX niet zo ingewikkeld dus kan ik wel vinden waar iets hoorde te staan maar toch...

leuk als je files van 12 cd's ff op je desk zet :? er beginnen bellen te rinkelen... :| insert disk foto01, was da ook OS 9 ? Nee dan liever een prullenbak die restore kan doen... :cry:

[quote:d1b04b14ec="japser909"]leuk als je files van 12 cd's ff op je desk zet :? er beginnen bellen te rinkelen... :| insert disk foto01, was da ook OS 9 ? Nee dan liever een prullenbak die restore kan doen... :cry:[/quote:d1b04b14ec]

watte? bellen? foto01?
ik snap er niks van!?

ik gebruik dan altijd aliassen, die weten nog wél waar ze thuis horen!

[quote="Jør"][quote:f69e94bbb2="japser909"]leuk als je files van 12 cd's ff op je desk zet :? er beginnen bellen te rinkelen... :| insert disk foto01, was da ook OS 9 ? Nee dan liever een prullenbak die restore kan doen... :cry:[/quote:f69e94bbb2]

watte? bellen? foto01?
ik snap er niks van!?

De laatste ook nie gesnapt zeker ? :kiss:

ik vrees dat wij hier een communicatie stoornis hebben.

nee, de laaste heb ik ook niet gesnapt…

maar je hoeft 'm niet uit te leggen, want dan zal ie een stuk minder leuk zijn denk ik!? :o
I feel like an idiot. :oops:

Eenmaal in de prullenbak geplaatste bestanden kon OS9 ook niet meer terug zetten. De burobladknop is vervangen door appeltje-D. Die deed het onder OS9 ook al.

[quote:d516139c6d="japser909"]leuk als je files van 12 cd's ff op je desk zet :? er beginnen bellen te rinkelen... :| insert disk foto01, was da ook OS 9 ? Nee dan liever een prullenbak die restore kan doen... :cry:[/quote:d516139c6d] Nee, dat was niet OS9...

Misschien een leuke optie voor OSX 10.4, waar kan ik ideeen posten voor 10.4…

[url=http://forum.macosx.nl/viewtopic.php?t=19200]Hier[/url]

[quote:efe3aa521c="japser909"]Nee dan liever een prullenbak die restore kan doen... :cry:[/quote:efe3aa521c]

Daar is een programma voor: Data Recycler :smiley:

[quote:795cd72903="vanWoods"]in os 9 hadden we de functie berg op ( :apple:-y ) hiermee kon je je schijven ejecten. Maar wat je hiermee nog meer kon was dat je als je bijvoorbeeld een file uit een folder sleepte en die op je desktop zette (of ergens anders) en later zei tegen de file berg op dat hij deze dan weer automatisch terugzette in de map waar deze vandaan was gekomen. Best handig toch?!

Iemand enig idee of dit nog op een of andere manier terug is gekomen in osx (misschien met een plugin ofzo)??

thnx[/quote:795cd72903]

Hm… inderdaad miste ik die functie ook in osx.
Heb tegenwoordig de gewoonte (als ik ga werken in een bestandje ergens ver verborgen in mn mappenstructuur) om gewoon een aliasje op de desktop neer te zetten. Mijn bureaublad hou ik altijd zo leeg mogelijk, dus is dat voor mij wel overzichtelijk genoeg.