beschadigde photoshop bestanden

Hallo,

ik heb een probeleempje met sommige grote photoshop bestanden.
In een aantal gevallen blijken mijn bestanden beschadigd te zijn tijdens het opslaan, ik krijg pas een melding bij het opnieuw openen van de bestanden. De melding gaat over het wellicht niet goed aangesloten zijn van een netwerkkabel.

Het gaat om bestanden gemaakt met photoshop 5.5

De dingen die ik tot nu toe heb geprobeerd, nieuwe netwerkkabel, kabel op een ander kastje aangesloten, photoshop opnieuw geinstalleerd, computer opgeruimd, Async extensie in en uitgeschakelt. Tot nu tot help niets, iemand nog suggesties? (nieuwe computer en of software is trouwens geen optie ;))

bedankt Frans

Kun je de bestanden openen op een andere machine? Het lijkt mij vreemd dat Photoshop bij het openen van een bestand gaat zeuren over een netwerkkabel die niet goed vast zit. Daar heeeft het namelijk niets te zoeken lijkt mij. Maar ik heb zelf vaker meegemaakt dat een Photoshop bestand kapot raakte. Error -31 ofzo kreeg ik dan voor mijn kiezen. Volgens mij was het een 'vroegtijdig einde bestand' melding. Ik heb wel eens gehoord dat er programma's waren die dit soms konden oplossen, maar over het algemeen was dit einde oefening voor het bestand.

(Ik hoorde eens dat iedere foutmelding met een - (min) ervoor duidde op problemen met de root (tree?) en dat deze per definitie niet op te lossen waren.

Wie heeft hier meer info over?

Hoi Frans, Mischien een domme opmerking, maar kun je ze niet met een ander prgramma proberen te openen? Evt. door b.v. even de extensie te wijzigen. Met wat geluk wordt de zaak dan automatisch gerepareerd en kun je ze weer als Photoshop-file opslaan?!?

Ah, de gevreesde ps strepen, een of meer rijen horizontale pixels naar de knoppen. Meestal te wijten aan een slechte conditie van de HD en/of kabel waar ze aanvankelijk zijn opgeslagen. Hoewel ik ook wel 's de indruk heb dat oudere versies van PS wat eerder zouden mogen waarschuwen tegen bewaar errors, maar van dat laatste ben ik niet zeker. Het beste is je HD opnieuw low level te formatteren en eventuele bad blocks te laten blokkeren. Beter is het deze HD te vervangen, want in mijn ervaring komt het vroeger of later weer terug.

Sla je de bestanden eerst op je interne harde schijf op voordat je ze op een externe computer plaatst, of werk je rechtstreeks op die externe computer. Probeer het ook eens op de andere manier dan dat je nu doet. Je zou kunnen proberen je beschadigde bestanden te openen met Graphic Converter (www.versiontracker.com) die heeft mij ook al een paar keer uit de brand geholpen met bestanden die Photoshop op geen enkele computer meer kon openen. Als je paden in de foto had ben je die wel kwijt (die neemt Graphic Converter niet mee) maar je beeld heb je dan in ieder geval weer open.

Veel succes.

Groet,
Job Kuipers
Fotograaf

[quote:292d2c21f4="MacBjorn"]Kun je de bestanden openen op een andere machine? Het lijkt mij vreemd dat Photoshop bij het openen van een bestand gaat zeuren over een netwerkkabel die niet goed vast zit. Daar heeeft het namelijk niets te zoeken lijkt mij. Maar ik heb zelf vaker meegemaakt dat een Photoshop bestand kapot raakte. Error -31 ofzo kreeg ik dan voor mijn kiezen. Volgens mij was het een 'vroegtijdig einde bestand' melding. Ik heb wel eens gehoord dat er programma's waren die dit soms konden oplossen, maar over het algemeen was dit einde oefening voor het bestand.

(Ik hoorde eens dat iedere foutmelding met een - (min) ervoor duidde op problemen met de root (tree?) en dat deze per definitie niet op te lossen waren.

Wie heeft hier meer info over?[/quote:292d2c21f4]

[quote:292d2c21f4=“Turbanus”]Hoi Frans,
Mischien een domme opmerking, maar kun je ze niet met een ander prgramma proberen te openen? Evt. door b.v. even de extensie te wijzigen. Met wat geluk wordt de zaak dan automatisch gerepareerd en kun je ze weer als Photoshop-file opslaan?!?[/quote:292d2c21f4]

bedankt voor jullie snelle reacties!

Het probleem is echter niet dat ik de bestanden niet kan openen. Ik kan de bestanden wel openen maar krijg de melding dat ze beschadigd zijn. Verder lijken de beschadigingen op:

[quote:292d2c21f4=“TonE”]Ah, de gevreesde ps strepen, een of meer rijen horizontale pixels naar de knoppen. Meestal te wijten aan een slechte conditie van de HD en/of kabel waar ze aanvankelijk zijn opgeslagen. Hoewel ik ook wel 's de indruk heb dat oudere versies van PS wat eerder zouden mogen waarschuwen tegen bewaar errors, maar van dat laatste ben ik niet zeker. Het beste is je HD opnieuw low level te formatteren en eventuele bad blocks te laten blokkeren. Beter is het deze HD te vervangen, want in mijn ervaring komt het vroeger of later weer terug.[/quote:292d2c21f4]

Ik ga dus maar eens kijken of er tijd is om de computer opnieuw te formatteren.

Tot slot:

[quote:292d2c21f4=“MacBjorn”]Ik heb wel eens gehoord dat er programma’s waren die dit soms konden oplossen, maar over het algemeen was dit einde oefening voor het bestand.[/quote:292d2c21f4]

[quote:292d2c21f4=“Turbanus”]kun je ze niet met een ander prgramma proberen te openen? Evt. door b.v. even de extensie te wijzigen. Met wat geluk wordt de zaak dan automatisch gerepareerd en kun je ze weer als Photoshop-file opslaan?!?[/quote:292d2c21f4]

Ik kreeg net een mailtje van ‘ZABBADA’ (ook forum gebruiker) over dit onderwerp volgens hem zou GraphicConverter soms kunnen helpen met bestanden die helemaal niet open gaan.

Ik heb ook wel eens gehoord dat het vooral om TIFF bestanden gaat, probeer eens de bestanden op te slaan als EPS

het gaat om .psd files

[quote:0c197e436a] Ikreeg net een mailtje van 'ZABBADA' (ook forum gebruiker) over dit onderwerp volgens hem zou GraphicConverter soms kunnen helpen met bestanden die helemaal niet open gaan.[/quote:0c197e436a]

Klopt wel dat PS uiteindelijk weigert te openen als de beschadigingen heel groot/omvangrijk zijn, gaan ze dan nog wel met GraphicConverter open, zijn ze waarschijnlijk"beyond repair" vrees ik.

Beschadigd betekent hier ontbrekende informatie, er is geen sw dat dat automatisch repareert. Als je een beetje handig bent met PS en de beschadigingen niet te groot zijn is het meestal goed met het kloongereedschap te repareren. Maar het blijft een afweging maken, tussen de tijd die je daarmee kwijt bent, of het opnieuw maken.

Volgend probleem.

Externe harde schijf geinitialiseerd (ongelooflijk maar waar), resultaat = alle bestanden weg. Na een recovery, de meeste photoshop bestanden teruggevonden.

Nu krijg ik de bestanden niet meer open?!

Krijg volgende foutmelding:

“Het bestand heeft een onbekend formaat en kan niet geopend worden”

Oplossing?

Adobe Photoshop 5.5

Het is verstandiger om bestanden niet over een netwerk te openen of te sluiten. Haal of breng een bestand eerst naar je werkplek, en open of sluit het bestand dan pas in Photoshop.

ah renny ik heb onlangs mn firewire hd zo'n poetsbeurt gegeven, resultaat drie jaar werk in drie seconden werk, ook heb ik dankzij hulp hier van mensen op het forum alles teruggevonden.

wat je zegt klopt eveneens en hoogstwaarschijnlijk zie jij zelfs ook het juiste programmaicoontje niet meer, dit is simpel te omzeilen door het icoontje te selecteren en dan via de controltoets de optie selecteren ‘open dit document met…’ en dan het gewenste programma kiezen.

veel succes

@frans, kun je de bestanden bv niet plaatsen in indesign, en moest dit lukken hres pdf van maken en dan pas terug openen in photoshop, moet je wel inboeten aan kwaliteit maar dan heb je tenminste wel je bestand terug

succes

bestanden die bij mij beschadigd zijn werken helaas ook niet in andere programma's.

Heb er verschillende geprobeerd, indesign, quark illustrator en natuurlijk photoshop zelf.

bedankt!

frans