Beschikbaar door vrij vervangen werkt niet.

Ik had onder Panther mbv [url=http://macwereld.nl/index.php?option=com_content&task=view&id=212&Itemid=42]deze tip[/url] En nu probeer ik het in tiger, maar waar ik de bevoegdheden van het systeem moet veranderen naar mij zelf, lukt het niet.

Wie weet hoe ik het toch kan vervangen in Tiger?

Wellicht kan je proberen dit te doen als je op start vanaf een andere schijf of een CD of zo? Anders moet je misschien inloggen als admin maar dat heb ik al een hele tijd niet meer gedaan en ik weet ook niet meer hoe dat moet. Google anders ff...

Ik snap sowieso niet waarom je dit zou willen... maar ach....

Open het programma “netinfobeheer” en kies het menu beveiliging. Kies daar de optie Schakel rootgebruiker in. Log dan in als de root (naam Systen Administrator, wachtwoord mag je zelf opgeven) en probeer het dan weer eens…

.[color=red:83121f83a8]Kijk trouwens verdomd goed uit met dit soort dingen… als je iets molt, kan het hele systeem daar last van hebben en mag je opnieuw gaan installeren. Bewaar ook altijd de originelen van de bestanden, die je manipuleerd![/color:83121f83a8]

Je schrijft niet in je post wat er niet lukt… waar je strandt bijvoorbeeld… wel zo handig: kan je het bestand niet vinden, kan je de bevoegdheden niet veranderen? Kan je het tekstbestand niet vinden? Kan je de string niet vinden? etc. etc.

Duidelijke vragen zorgen voor duidelijke antwoorden

ok, misschien was het niet duidelijk, maar ik kan de bevoegd heden niet veranderen. in Panther ging het wel.

Ik wil dat doen zodat ik kan zien op mn bureaublad hoeveel ik nog vrij heb op mn HDD, nu zie ik staan: 55.77 GB, 2…eschikbaar
als ik daar dus vrij vanmaak zie ik dit:
55.57 GB, 20,44 GB vrij

snapje :wink:

8)

[img:dadb579edd]http://www.thehapkidoinstitute.com/brochure%20kyle%20kick.jpg[/img:dadb579edd]

Kick!

volgens mij moet je administrator bevoegdheden hebben om de file van eigenaar te kunnen veranderen. daar ik geen tiger heb kan ik ook niet voor je proberen of het bij mij wel werkt. zou het misschien kunnen dat apple de mogelijkheid heeft gedisabled voor systeemfiles om van eigenaar te veranderen?

daan.

Ik heb administrator rechten ja.

Maar waar in ik Panther de rechten van de map kon veranderen, loop ik vast in Tiger, want ik kan ze niet veranderen.

Zoals Zerk al zij, je moet een root-account gebruiken. Daarmee mag je alles om zeep helpen :mrgreen: Een gewoon administratortje is niet voldoende (is voor de Windows-switchers :P)!

Het is in Tiger best mogelijk.

[img:30841e55de]http://www.freespace.nu/files/601_1118994900.png[/img:30841e55de]

[img:5f6d01c069]http://forum.macosx.nl/album_pic.php?pic_id=7397[/img:5f6d01c069]

Heb zojuist even de laptop van mijn baas gehacked :mrgreen:

Trouwens, je moet 3 strings aanpassen:

“IV9”
“SB1”
“SB2”

[quote:0c88744600="Martiniman"]Zoals Zerk al zij, je moet een root-account gebruiken. Daarmee mag je alles om zeep helpen :mrgreen: Een gewoon administratortje is niet voldoende (is voor de Windows-switchers :P)![/quote:0c88744600] En hoe kom ik in dat rootaccount?

Dan komt het volgende:

hoe kun je nou hier [b:2f0fa078e4] de juiste hoeveelheid vrije schijfruimte[/b:2f0fa078e4] aan laten geven?

bv. als ik mijn HD openklik staat er onderaan dat ik nog 6 GB vrije schijfruimte heb, terwijl onder het disk-icoon nog 27 GB vrij staat aangegeven. Die waarden kloppen [b:2f0fa078e4]nooit[/b:2f0fa078e4] onderling :?

HUH?! Ik heb 2 HD's in m'n G5 en die hoeveelheden komen tot 2 cijfers achter de komma overeen met de betreffende 'Info' en 'Findervenster'. Kijk je wel naar de goede info van de juiste HD?

huh bij mij werkt het wel gewoon hoor :S ook zonder root

alleen past het er nu nóg niet op :frowning:

Die info klopt niet. Is al een oud probleem van de finder. Heeft ook te maken met ingewikkelde zaken als onzichtbare bestanden meetellen of niet en misschien ook wel hoe vrij de vrije schijfruimte wel of niet is.

Het kost hoe dan ook fikse hoeveelheid rekenwerk om dit de hele tijd bij te houden dus je kunt het maar beter niet willen.

Desk, ben jij nu niet in de war met het uitrekenen van de groottes van alle mappen in een in lijstweergave weergegeven Findervenster? Onderaan een Findervenster staat toch gewoon hoeveel items er in het venster worden weergegeven en hoeveel GB er beschikbaar is. Nah, en dat klopt gewoon met de informatie via appeltje-i van het betreffende HD-icoon.

Ja. onderaan het venster en :apple:-i die kloppen samen wel.... Ik heb het over je HD icoon op de desktop, de waarden die dááronder staan!