Beschikbare ruimte op harde schijf klopt niet

Misschien al eens eerder gevraagd; maar ik kan het niet vinden...

Ik gooi net ongeveer 30GB weg in prullenmand en leeg 'm vervolgens. Maar die 30GB wordt niet opgeteld bij de resterende beschikbare ruimte op mijn harde schijf. Kan het iets met Filevault te maken hebben en hoe los ik het op?

Kan inderdaad een tijdje duren... 30 GB is tenslotte een hoop spul he :)

Probeer anders 's uit te loggen en weer in te loggen (gedachtespinsel)

Tsja... dat is idd een hekel punt van Apple. Ook als je in de Finder de HD grootte eronder laat zetten, geeft ie zelden of nooit de juiste waarde (of de waarde die die onderin een Findervenster staat) aan. Zéker niet als je net bestanden hebt gewist! Ik dacht eigenlijk dat dat in 10.4 wel opgelost zou zijn, maar helaas.....

Slordig!

Vreemd, die info onderin het Findervenster is bij mij altijd up-to-date. Eigenlijk de enige snelle betrouwbare indicatie die standaard in OS 10.4.2 zit. Het optellen/aftrekken van mappen duurt een eeuwigheid. Maar zodra ik eea in de Prullenmand kieper en 'm doortrek zie ik de recente info direct onder in het Findervenster.

Je hebt FileVault aan, zoals je aangeeft en die 30 GB zit in je FileVault-account. Die account is versleuteld en die ruimte moet dan later vrijgemaakt worden. Als het goed is zal dat bij het afsluiten van je Mac of bij het uitloggen aan je gevraagd worden, dit was tenminste bij Panther zo, als ik het mij goed herinner. Ik denk dat je je versleutelde account kunt vergelijken met een versleutelde DMG die gemount wordt. Die DMG heeft een bepaalde grootte, waar die 30 GB bij inzit. Op het moment dat je in je account bezig bent en je 'DMG' gemount is, dan kan die grootte niet gewijzigd worden en dus komt op dat moment die 30 GB niet vrij. :D

Probeer eens uit te loggen of start je Mac opnieuw op, ik neem aan dat het dan wel werkt. :roll:

Ik heb bij het afsluiten op 'doorgaan' geklikt wanneer de computer vraagt of ie de Filevault folder moet comprimeren (oid). Vervolgens heeft ie zeker een halfuur staan ratelen en nu heb ik weer meer ruimte. Maar nog niet zoveel als ik verwachtte. Het moet iets met Filevault te maken hebben; want op een andere Mac zonder Filevault aan heb ik het niet. Is er nog een andere manier om te zien hoeveel ruimte je echt hebt? Of moet ik de schijf defragmenteren?

[quote:5070a68db4="JazzEye"]Het moet iets met Filevault te maken hebben; want op een andere Mac zonder Filevault aan heb ik het niet. Is er nog een andere manier om te zien hoeveel ruimte je echt hebt? Of moet ik de schijf defragmenteren?[/quote:5070a68db4] Het heeft zeker iets met FileVault te maken. Ik had het in het verleden aanstaan, maar vond de nadelen niet opwegen tegen de voordelen. Defragmenteren helpt in ieder geval helemaal niets, het gaat om de ruimte die vrij is, dat staat los van de fragmentatie. Als je niet meer ruimte vrij hebt, dan zit 'm dat mogelijk in FileVault, maar hoe precies, weet ik niet, logisch lijkt het ook niet... :?