Is er een simpel programma dat Filemaker bestanden kan inzien?
Het gaat hierbij om een oud archief van cd/dvd's dat in Filemaker is gecatalogiseerd. We willen een oude OSX machine wegdoen maar dan moeten we wel nog het cd-archief kunnen inzien.
Is er een simpel programma dat Filemaker bestanden kan inzien?
Het gaat hierbij om een oud archief van cd/dvd's dat in Filemaker is gecatalogiseerd. We willen een oude OSX machine wegdoen maar dan moeten we wel nog het cd-archief kunnen inzien.
Kun je de bestanden niet exporteren vanuit FileMaker ?
Kun je op de oude machine vanuit Filemaker er geen Runtime versie van maken?
Dan heb je op je nieuwe machine geen Filemaker meer nodig.
Dank voor de tips. Ik ga eens proberen. Er is dus geen 'reader' versie. Hoe kan ik er een Runtime versie van maken? Met exporteren heb ik de opties:
[b]Filemaker Pro 2.1[/b]
Tabs Gescheiden
Komma gescheiden
SYLK
DBF
DIF
WKS
Basic
Samenvoeging
Editiebestand
Is dit een bestand wat gemaakt is in Filemaker 2.1?
Dan is het dus geen relationele database, dat was pas vanaf versie 4.
Ik zou de database exporteren naar TABS gescheiden en dan in een nieuwe versie van Filemaker inlezen of in Excel, Numbers i.o.d. zetten.
Andere optie is om een Filemaker database te maken met een hogere versie van Filemaker Pro Advanced dan kun je namelijk een runtime (zelfstandige) database maken. Die kun je dan wel op een willekeurige mac openen zonder dat er Filemaker op staat.
En dat lukt zelfs met de trial versie ;)
Persoonlijk zou ik gaan voor CSV. deze maakt als het goed is gebruik van een text indicator en daar maakt een tab gescheiden bestand geen gebruik van. Dit wil zeggen dat wanneer ergens een veld (record) in filemaker een tab zou bevatten en filemaker escaped deze niet voor je heb je nog 'beschadigde records'.
Bij database exporteren naar een ascii bestand moet je ook op de encoding letten. Bijvoorbeeld een CSV bestand inlezen in excel (default) moet de encoding MACROMAN zijn. Ik weet niet of CSV vanuit filemaker ook wel MACROMAN is namelijk. Je kan dit met textedit of in de terminal met commando iconv if piconv eenvoudig omzetten naar een andere encoding die je wel moet hebben. Hierdoor kunnen woorden als kopiëren en café er raar uit komen te zien wanneer je een verkeerde encoding gebruikt.