Bestand bij het verplaatsen "knippen" i.p.v. "kopiëren".

Het is me nog niet gelukt om in osc een bestand te knippen.

Ik wil bijv. een bestand verplaatsen van map a naar map b.
Dat doe ik nu dus steeds door te kopiëren in map a>plakken map b> verwijderen naar prullenmand in map a> prullenbak leegmaken. :x

Lijkt me niet erg handig, maar ik weet niet hoe het anders moet, vandaar deze vraag.

Ik weet trouwens dat je het bestand ook kunt slepen naar een andere map en met de Alt toets erbij het bestand kopieerd en zonder de Alt toets het bestand verplaatst, maar dit is niet wat ik bedoel.

Zolang je op dezelfde Harde disk blijft, zal hij het bestand altijd verplaatsen. Wil je van de ene harde schijf naar de andere harde schijf verplaatsen doe dan het volgende:

• Eerst je selectie maken
  • Slepen naar de andere schijf, maar nog niet loslaten
  • Apple toets indrukken en dan pas los laten
  • Nu verplaatst hij het bestand.

Ik weet alleen niet of het mogelijk is om dat met een toetsencombinatie te doen. Want dat is wat je wilt…maar dit is ook wel erg handig.

Als ik dit veel moet doen gebruik ik GraphicConverter. Klinkt raar, maar de browser is een perfecte finder in de heerlijke Windows-traditie met een kolom met uitklapmapjes (sorry Apple-fans, maar de windowsfinder is op sommige punten toch net wat handiger, bijvoorbeeld door een thumbnailweergave te bieden). Je kunt daar verplaatsen als standaardhandeling kiezen ipv kopieren.

[quote:90011d81e1="dimelot"]Zolang je op dezelfde Harde disk blijft, zal hij het bestand altijd verplaatsen. Wil je van de ene harde schijf naar de andere harde schijf verplaatsen doe dan het volgende:

• Eerst je selectie maken
  • Slepen naar de andere schijf, maar nog niet loslaten
  • Apple toets indrukken en dan pas los laten
  • Nu verplaatst hij het bestand.

Ik weet alleen niet of het mogelijk is om dat met een toetsencombinatie te doen. Want dat is wat je wilt…maar dit is ook wel erg handig.[/quote:90011d81e1]De toetscombinatie om een bestand van de ene schijf naar de andere te [b:90011d81e1]verplaatsen[/b:90011d81e1] is: Shift+Command+slepen.

Oké, er is dus geen "Ctrl -X" equivalent in OSX. Je moet dus met 2 openstaande vensters tegelijk werken. :oops:

In ieder geval bedankt, dan weet ik waar ik aan toe ben.

[quote:55fdff927e="goulashkanone"]Je moet dus met 2 openstaande vensters tegelijk werken. :oops: [/quote:55fdff927e] Of gewoon slepen met de muis, als je boven een map of schijf blijft hangen springt die open.

[quote:a481eb7166="unSOUND"][quote:a481eb7166="goulashkanone"]Je moet dus met 2 openstaande vensters tegelijk werken. :oops: [/quote:a481eb7166] Of gewoon slepen met de muis, als je boven een map of schijf blijft hangen springt die open.[/quote:a481eb7166] Helaas doen de hardeschijven in de linker kolom van de finder daar niet aan mee :cry:

[quote:fc5f9a3344="michelvdb"]De toetscombinatie om een bestand van de ene schijf naar de andere te [b:fc5f9a3344]verplaatsen[/b:fc5f9a3344] is: Shift+Command+slepen.[/quote:fc5f9a3344]

Shift is niet nodig… Scheelt weer een RSI-pink :stuck_out_tongue:

En ik had het woordje [b:fc5f9a3344]verplaatsen[/b:fc5f9a3344] toch niet verkeerd geschreven???

Oké, bedankt. Ik ga gelijk oefenen.

[quote:7ac17dfc5a="dimelot"][quote:7ac17dfc5a="michelvdb"]De toetscombinatie om een bestand van de ene schijf naar de andere te [b:7ac17dfc5a]verplaatsen[/b:7ac17dfc5a] is: Shift+Command+slepen.[/quote:7ac17dfc5a]

Shift is niet nodig… Scheelt weer een RSI-pink :stuck_out_tongue:

En ik had het woordje [b:7ac17dfc5a]verplaatsen[/b:7ac17dfc5a] toch niet verkeerd geschreven???[/quote:7ac17dfc5a]Ik zet verplaatsen vet omdat een bestand dat naar een andere (externe) schijf verplaatst wordt standaard gekopieerd wordt. Je behoudt standaard het origineel op de oorspronkelijke schijf. Zie het groene bolletje met plusteken erin tijdens het slepen. Met Shift+Command+slepen [b:7ac17dfc5a]verhuis[/b:7ac17dfc5a] je het bestand.

[quote:a258e3a36e="Martiniman"]Helaas doen de hardeschijven in de linker kolom van de finder daar niet aan mee[/quote:a258e3a36e] Bij mij wel...?! :?

NB: Openspringen kan ook onmiddellijk door spatiebalk in te drukken.