bestand downloaden versus bekijken browservenster

Ik maak pdf's voor websites. Als ik een link leg naar deze pdf's dan start in principe het helpprogramma op of een plug-in. Dat hangt van de voorkeurinstellingen van de gebruiker af. Maar hoe kan ik ervoor zorgen dat deze pdf gewoon gedownload worden en op de harde schijf bewaard in plaats van geopend?

Inpakken :wink: .sit of .zip of whatever...

Nee, dat helpt niet. Bij mij gaat dan stuffit eerst z'n gang en vervolgens is Macmans slim genoeg om door te hebben dat we het over een pdf hebben, dus dan start de Reader.

dat hij automatisch stuffit of acrobat start hangt af van de voorkeuren van de gebruiker. In safari kun je dit bijvoorbeeld uitzetten onder general bij de voorkeuren. Dit heeft dus niks te maken met jou link.

Inpakken is inderdaad een optie en dat gaat goed. Dat stuffit zijn werk doet en daarna eventueel Acrobat reader start zijn inderdaad clientvoorkeuren. Maar ik had gehoopt dat men op de een of andere manier ook pdf's gewoon kan downloaden (zelfs als er een plug-in voor de reader actief is).

De beste manier is volgens mij er een uitleg bij te plaatsen. Geef aan dat bezoekers de rechtermuisknop of ctrl-klik moeten gebruiken en kiezen voor het opslaan van de pdf.