Bestand met laagmasker in Quark

Hallo, ik heb 22 foto's vrijstaand in photoshop met een laagmasker. De grafischontwerper zegt deze laagmaskers niet te kunnen gebruiken in Quark. Ik heb reeds geprobeerd om de laagmasker te selecteren en dan om te zetten in een pad en dit lukt.

Mijn vraag de laagmaskers hebben zachte randen, worden deze meegnomen door een pad?
Tweede vraag hoe op te slaan vanuitphotoshop cs? Als een eps of is er een hadigere manier.

Thanks,
Ronald

[quote:9b0e31c0c5="Digilux"]Hallo, ik heb 22 foto's vrijstaand in photoshop met een laagmasker. De grafischontwerper zegt deze laagmaskers niet te kunnen gebruiken in Quark. Ik heb reeds geprobeerd om de laagmasker te selecteren en dan om te zetten in een pad en dit lukt.

Mijn vraag de laagmaskers hebben zachte randen, worden deze meegnomen door een pad?[/quote:9b0e31c0c5]

nope

[quote:9b0e31c0c5=“Digilux”]Tweede vraag hoe op te slaan vanuitphotoshop cs? Als een eps of is er een hadigere manier.[/quote:9b0e31c0c5]

ik zou zeggen als EPS, en het pad meebewaren

Je doet het dus goed, maar Quark is nou eenmaal niet het meest moderne programma voor paginaopmaak, met alle beperkingen vandien.

Als de zachte randen niet worden meegenomen, hoe kan ik het snelst beoordelen of het pad klopt in photoshop? Je moet weten alles is klaar en ik wil er eingenlijk geen werk meer aan besteden maar ik ben bang nu teveel of te weinig van de achtergrond mee te pakken. Ik heb alle laagmaskers een blur gegeven van 2 pixels, bestand is 3000 bij 2000 pixels. Laatste vraag, bij het opslaan als eps kom ik de optie pad meenemen niet tegen? Photoshop CS, optie zichtbaar Include halftone, include Transfer function, postscript color man. en image interpolation geen opties om een pad op te slaan?

Bedankt voor de hulp.

Ronald

Het pad eerst bewaren in het padenpalet en dan clipping path kiezen. Maar doe het maar niet in dit geval want iedere ondergrond in quark behalve een witte krijgt lelijke "witte" overgangen door gebrek aan transparantie ondersteuning. Of het nu als eps+ pad bewaard of als tiff met alfakanaal maakt niet uit.

Kijk eens in je Paden pallet daar kun je een pad aanmaken en later kies je uit hetzelfde pallet Uitknippad maken en dan geef je het gemaakte pad op. Ik zou ook adviseren om Quark om te ruilen voor Indesign, want dat geeft echt veel meer mogelijkheden dan Quark qua psd bestanden en zachte randen. Sterker nog dan hoef je geen paden meer te maken. :wink:

Quark is een prima opmaakprogramma, maar loopt met transparantie e.d. hopeloos achter.

Optie 1. Zorg voor nette paden. Bewaar als EPS. (randen zijn dan wel scherp)
Optie 2. Maak de montages in Photoshop en gebruik die dan weer in Quark
Optie 3. Gebruik InDesign…

Paden…
Als je een pad wilt controleren: maak een selectie van het pad en bekijk vervolgens in ‘snelmasker’ (in je ‘toolspalet’, onder de voor/achtergrondkleur). Als je een contrasterende kleur gebruikt (dubbelklikken op de tool) kun je snel zien wat het resultaat is.

Als je een pad in Photoshop maakt en bewaard als EPS, zit ie er meteen in. In Quark kun je aangeven welk pad je wilt gebruiken. Al die opties bij het bewaren als EPS mag je uit laten staan.

[quote:c4f877df1a="TonE"]Het pad eerst bewaren in het padenpalet en dan clipping path kiezen. Maar doe het maar niet in dit geval want iedere ondergrond in quark behalve een witte krijgt lelijke "witte" overgangen door gebrek aan transparantie ondersteuning. Of het nu als eps+ pad bewaard of als tiff met alfakanaal maakt niet uit.[/quote:c4f877df1a]

Hoe bedoel je doe het maar niet? Kan het helemaal niet mooi worden? Ik heb geen keus, ik heb in opdracht gefogafreerd, alles netjes in photoshop vrijstaand gemaakt met een laagmasker. Opdrachtgever heeft een grafische ontwerper die alleen met Quark werkt. Ik mag toch hopen dat er wel een oplossing is anders hebben we echt een probleem.

Tnks,
Ronald

[quote:de02197eaa="Digilux"]Als de zachte randen niet worden meegenomen, hoe kan ik het snelst beoordelen of het pad klopt in photoshop? [/quote:de02197eaa] je kunt het beeld even in een nieuwe laag zetten, en de laag eronder een kleur geven, dan zie je of het een beetje mooi uitgeknipt is.

[quote:de02197eaa=“Digilux”]Je moet weten alles is klaar en ik wil er eingenlijk geen werk meer aan besteden maar ik ben bang nu teveel of te weinig van de achtergrond mee te pakken. Ik heb alle laagmaskers een blur gegeven van 2 pixels, bestand is 3000 bij 2000 pixels. [/quote:de02197eaa]
je maakt eerst een selectie van je achtergrond, dan select inverse
je selectie is nou te groot, dus die maak je kleiner met select>modify>contract, bijvoorbeeldd 2 pixels
dan kijk je of het een beetjee klopt, anders nog een of twee pixels eraf of erbij.
Dan maak je een pad van de selectie. (in het Path palet, met “make work path”
eventueel kan je het pad nog wat bijwerken.

[quote:de02197eaa=“Digilux”]Laatste vraag, bij het opslaan als eps kom ik de optie pad meenemen niet tegen? Photoshop CS, optie zichtbaar Include halftone, include Transfer function, postscript color man. en image interpolation geen opties om een pad op te slaan? [/quote:de02197eaa]

je moet je pad eerst bewaren, wederom in het Path palet, kies je Save PAth
dan geef je het een naam, bewaart en ga je, alweer in het Path palet naar: Cliiping Path
hier geef je aan dat je uitkippad het zojuist door jou bewaarde pad is.
Bij het opslaan naar EPS staat die optie idd niet meer (vroeger wel) maar ik ga ervanuit dat het pad meebewaard wordt.

succes !

Het beste is dus echt zelf de ondergronden die in kwark gemaakt zouden zijn er zelf achter te zetten. Vraag dus wat de ontwerper ie wil en lever het met achtergrond aan want er komt anders geen fuck van terecht!

Of spreek met hem af dat ie zijn achtergronden naar PS exporteert en daar jouw psd beelden plaatst.

Of ga voor optie 3 van Pepe...

Super bedankt allemaal,

ik ga voor optie 1 en dan kijken ze zelf maar, het omzetten wil ik wel zorgvuldig doen en 1 ding lukt me nog niet. Zodra ik het pad omzet naar clipping pad, hoe kan ik dan het resultaat zien? De ontwerper heeft reeds gemeld via een testje dat de eps nu vrijstaand is in Quark. Ik krijg het niet zichtbaar in PS, ook niet via snelmasker? Iemand een idee wat ik fout kan doen?
En kunnen we niet alle vormgevers verplichten tot gebruik van Indesign?
Grapje hoor, maar het is wel vreemd dat het allemaal zo ingewikkeld moet.

edit Beordelen lukt, bedankt!

Onzettend bedankt,
Ronald

Als je wilt weten hoe het er in quark uit gaat zien? flatten je image, maak van het pad een selectie. Kopieer dat geselecteerde beeld naar een nieuw document met een willekeurige kleur of ander beeld. And your in for a nasty surprise...

Ja om een verhaal kort te maken van m'n vorige bericht tot nu… …Ja Indesign dus!! :wink: :wink: :wink: