ja een foutje, ik heb een .dmg naar de prullenbak gesleept en vervolgens geleegd. maar dat was dus fout, hoe kan ik het terughalen... als dat kan tenminste.
heb even gezocht maar kon niets anders vinden dan een verwijzing naar data rescue en dat schijnt onder OSX niet te werken.
Data wordt nooit helemaal van je HD gewist. Een maat van mij bij IBM wist een geformatteerde Zelfs helemaal terug te krijgen, ook nog spullen van vóór de vorige format. Welke software ze daar gebruiken weet ik niet, das geheim, maar ik weet wel dat er een enorme machine aan je HD gehangen wordt. Er is "consumenten" software die in mindere mate hetzelfde voor elkaar weet te krijgen. Diskrescque ofzo is inderdaad een goede :)
Ok bedankt, maar als ik zoek op datarescue x dan vind ik alleen maar photorescue. kun je daar ook andere bestanden dan foto's mee terughalen? waar vind ik de versie van datarescue x die je bedoelt?
Edit: ok ik heb het inmiddels gevonden en ga de evaluatieversie proberen.
Het belangrijkste is dat je zo weinig mogelijk doet met de partitie/schijf waarop het bestand stond, dan is de kans het grootst. Prosoft (van Data Rescue) belooft na het legen van de prullenmand niets, maar er is een kans, zij het een kleine.
Overigens heb ik zelf een volledig Volume (bewust) gewist met Schijfhulpprogramma en ook via de prullenmand en in beide gevallen kon TechTool Pro 4.0.3 m’n Volume weer herstellen, met ‘Resurrect Volume’. TechTool Pro kon dit met behulp van de aangemaakte Protection file, dat kun je instellen in TTP. Zorg ervoor dat die file niet op het betreffende volume wordt opgeslagen, want dan heeft het niet zoveel zin.
Als je iets wegsmijt en de prullemand leegt word de map vervangen door nullen word dus een lege ruimte die nog steeds beschreven is maar wel beschikbaar is dus als je die wilt terug vinden gelieve dan zo weinig mogelijk op je hd te doen anders kan het overschreven worden zoals hier vermeld kun je dit met bep apps terughalen maar ook met Unix onder de terminal kan je dit thuis heb ik hier een boek over liggen en zal het eens zoeken als ik het vind en hier posten hoe je dit makkelijk kunt doen in unix maar aan gezien ik nu bij mijn vader zit en niet bij mijn moeder en ik ook niet juist deze commando's uit mijn hoofd ken zal ik het thuis eens moeten zoeken dit kan nog even duren... Maar begin anders al eens met surfen op internet (via andere comp ofzo zodat je je mac zo weinig mogelijk moet aanzetten)
Groeten van de Jonge iMac, iBook gebruiker die zopas een iPot heeft bijelkaar gespaart en er erg fier op is!
[quote:392424724d="Joopmicroop"]word de map vervangen door nullen word dus een lege ruimte die nog steeds beschreven is maar wel beschikbaar is[/quote:392424724d]
Vervangen door nullen is al overschreven, een lege ruimte die nog steeds beschreven, etc.? :D Beetje aparte zin. :wink:
Voor zover ik weet wordt de ruimte vrijgegeven aan het systeem, de kans dat er de eerst volgende keer overheen geschreven wordt, is daardoor groot. Er wordt volgens mij niets overheen geschreven, zolang je dus niets er mee doet (je Mac aanhouden is ook al iets doen), maar belangrijk is inderdaad dan wel dat je niet vanaf die betreffende schijf opstart, zolang je de data weer wilt terughalen.
De ruimte is dan dus niet leeg, maar vrij gegeven (beschikbaar voor schrijven zoals je schreef) en niet beschreven door nullen, want dat is eigenlijk formateren toch?, zij het simpel, want je kunt er ook meerdere keren overheen schrijven door middel van shredden. :|