Bestand verkleinen in Acrobat

Wat doet deze functie precies in je pdf?

Gaat dit nu ten koste van de kwaliteit of worden alleen overbodige zaken eruitgehaald?

Dat is geheel afhankelijk van de instellingen die je doet:

— Beeldcompressie kan gedaan worden als lzw-compressie, maar ook als JPEG (en bij JPEG compressie heb je wel kwaliteitsverlies). De mate van JPEG compressie is in te stellen.
— Je kan instellen dat de niet gebruikte karakters wegelaten worden bij fonts (subsetten), dat scheelt ook weer een beetje.
— Je kan beelden ”afsnijden” die buiten de beeldkaders vallen, dat scheelt ruimte.
— Je kan beelden met een te hoge resolutie terug rekenen tot een resolutie die nodig is (downsampelen).
— PDF gaat efficiënter om met Postscript.

De instellingen worden doorgaans bepaald door diegene die de PDF ontvangt, en deze liggen doorgaans voor een bedrijfstak vast.

Beetje algemeen antwoord op een algemene vraag.

Zora: je hebt 't waarschijnlijk over "PDF optimaliseren" waar je voorkeuren m.b.t. kwaliteit kan opgeven.

“Bestand verkleinen” onder “bestand” maakt er een klein bestand van. Ik kan daar geen instellingen voor vinden en meestal gaat de kwaliteit er behoorlijk op achteruit, maar 't wordt dan wel een “klein bestand”, volgens mij is dit een Quick en Dirty methode voor webpublicatie of email.

Mag er ff een screendumpje bij (ik heb Acrobat 5.0.5 en kan het niet vinden). Maar het klinkt als een ”woensdag gehaktdag” methode.

[img:727cfc3175]http://www.noxbox.nl/files/reduce.png[/img:727cfc3175] Bij reduce gaat Acrobat zelf aan de gang en doet niks anders dan weghalen wat kan met behoud van de beeldinstellingen. Dus croppen, fontsets subsamplen en dergelijke (allemaal in Acrobat Pro 6) [img:727cfc3175]http://www.noxbox.nl/files/optimize.png[/img:727cfc3175] Optimize daarentegen kun je in feite alle zaken instellen die je bij Distiller ook kunt instellen om een bestand op beeldschermresolutie te krijgen, maar ook thumbnails verwijderen, bookmarks, links etc.

Mooi is ook audit space, waarin je precies kunt zien hoeveel ruimte welke elementen innemen (en waar je dus kans maakt op flink resultaat)

Reuze nuttige aanvulling

Ehhhh, besprak ik deze settings net niet dan ?

Ja hoor, daar heb je nu alleen een plaatje bij gekregen :P

Ik begrijp dat het dus de instellingen van pdf-optimizer gebruikt om een 'bestand te verkleinen' Je zou dan het downsamplen kunnen laten varen zodat alleen onnodige data wordt weggehaald. Het effect is wellicht niet zo groot maar de kwaliteit wel dan.