Bestanden delen op lokaal netwerk. hoe?

Hallo allemaal,

Ik werk thuis in een netwerk waaraan verder alleen maar Windows-XP nerds :stuck_out_tongue: zijn verbonden. Ik wil een aantal bestanden met ze delen maar ze mogen geen [i:452658f0ba]write[/i:452658f0ba] permissies hebben. Bovendien wil ik de bestanden niet kopieren binnen mijn eigen systeem. (kost teveel ruimte) Ik dacht aan twee oplossingen:

1. Windows File Sharing aanzetten en een symlink tonen die naar de directory (buiten mijn [i:452658f0ba]Sites[/i:452658f0ba] map) die ik wil delen leidt. Probleempje: hoe link je naar een directory? Het terminal-commando [i:452658f0ba]ln[/i:452658f0ba] biedt alleen mogelijkheden om naar afzonderlijke files te linken. Is er een workaround om een directory te linken?

2. Een gast-useraccount aanmaken waarvan mijn netwerkgenoten de ftp functionaliteit kunnen gebruiken. Probleem: ik wil dat de gebruikers [i:452658f0ba]read-only [/i:452658f0ba]permissies krijgen en dat ze maar in een beperkt aantal mappen mogen komen. Waar regel ik dat? Of moet ik dit in de Apache server zelf op commandline niveau gaan regelen?

Heeft iemand misschien een andere oplossing?
Misschien hoort een deel van deze vraag eigenlijk onder het Terminal deel van het forum.

groeten!
Jacques

Als je Windows-bestandsdeling aanzet zie je een adres waar mensen met Windows heen kunnen vanuit Internet explorer. Deze link stuurt ze naar een gedeelde map waar ze spullen kunnen pakken en dumpen. Ze hebben alleen lezen rechten, dus ze kunnen niks aanpassen.

Dat had ik inderdaad gezien maar het werkt niet bij mij. Ik van van zowel mijn eigen mac als van de windows computers niet bij dat adres komen. 'can't conect to the server' Mis ik misschien de map waarin die gedeelde bestanden moeten staan?