Ik heb op mijn iMac geüpdate naar Ventura, maar kan nu vanaf mijn oude iMac niet meer op de externe harddisk die gedeeld is en aan de iMac met Ventura hangt.
De oude iMac stuurt een snijplotter aan en kan niet meer dan 10.5.8
Heeft iemand een oplossing?
Je zou een ouder OS virtueel kunnen draaien op je Ventura iMac. Dat ‘virtualiseren’ deed ik 10 jaar terug met VMware, maar tegenwoordig is er Qemu, en z’n frontend UTM, beide zijn gratis.
Daarmee installeer je met een paar klikken een ouder OS op een huidige computer.
Via het virtuele OS kun je dan -als het goed is- zelfs direct communiceren met de snijplotter.
Installeren: zoek en download ‘utm.dmg’ op Github hieronder en installeer Qemu:
Verder heb je dan een ISO installer van het oude OSX nodig.
Een Leopard installer kun je denk ik nog vinden op Marktplaats:
En de externe disk aan de oude iMac hangen?
Ja, of met een USB-stick (sneakernet).
Maar ik vind het wel vreemd, ik heb geen problemen om met andere computers mijn Ventura iMac te benaderen.
Staat de Firewall uit? Systeeminstellingen → Netwerk → Firewall.
Is bestandsdeling ingeschakeld? Systeeminstellingen → Algemeen → Delen → Bestandsdeling.
Zo ja, klik op de ernaast om te zien wat er gedeeld wordt.
Ik sluit me ook aan bij @ome-kor. Dit moet gewoon zonder problemen werken, uiteraard mits alle instellingen goed zijn. Dat zou je eerst even uit moeten zoeken.
Is een tragere verbinding dan via Thunderbolt. Er zit alleen firewire 400 op of USB.
Firewall heb ik uitgezet en bestandsdeling stond uiteraard aan, maar het probleem blijft.
Ik vernam via een ander platform dat Ventura afp niet meer ondersteund alleen nog smb.
Op de iMac draait maximaal Leopard en dat kan geen verbinding maken met smb.
Nee, helaas niet. Vanaf Catalina schijnt het geen probleem te zijn. Ouder lukt blijkbaar niet meer.
Dit ga ik proberen.
Het kan een oplossing zijn.
Met een usb-stick doe ik nu, maar dat is ècht geen oplossing
Ventura heeft wat meer/andere stappen nodig om je bestanden te delen. Standaard wordt nu SMB gebruikt tegenover het AFP van macOS 10.5.x :
Maar SMB werd in 10.5 nog niet goed ondersteund. Je zou kunnen kijken of Dave je daarbij kan helpen. Ik persoonlijk kon echter nergens nog de juiste software downloaden, omdat de maker ervan ermee gestopt is.