bestanden niet in de prullenbak kunnen gooien

ik heb even de volgende vraag;

ik ben voor een klant wat bestanden aan het downloaden via Wamnet (jaja, het bestaat nog )

en nu heb ik wat bestanden om mijn bureaublad staan die ik met geen mogelijkheid in de prullenbak krijg.

Hij geeft een melding dat het bestand door een anderebewerking wordt gebruikt; zoals verplaatsen, copieëren en legen van de prullenmand. Maar dit alles is niet het geval. Alle programma’s heb ik afgesloten, ik heb mijn mac opnieuw opgestart etc.

De bestanden staat niet op slot ofzo, en verder heb ik ook niks raars kunnen ontdekken. als je bestanden niet uit de prullenbak wegkrijgt, had je een functie dat als je alt indrukt dat hij dat geforceert alles weggooit. Heb je zoiets ook bij het verplaatsen naar de prullenmand?

Het is heel irritant, een leeg desktop met een paar van die @$%^%^&-documentjes die je er niet afkrijgt…

Ik hoop dat jullie een oplossing vinden.
Alvast bedankt!

Met command i de rechten aanpassen lukt ook niet? Het lukt ook na herstarten/opnieuw inloggen niet? Als het echt niet anders lukt, herstarten met MacOS 9, bestanden opzoeken en weggooien. Of inloggen als root en dan weggooien.

Jan

Yep, inloggen als root, dan heb je alle rechten, en kan je normaal doen wat je wilt, zelf de opstartschijf wissen (dit laatste best niet proberen, héhé).

[quote:46b7570eaa="Jello"]zelf de opstartschijf wissen.[/quote:46b7570eaa] Ben je er wel zeker van dat je af bent van die bestanden op je dekstop... eeeh welke desktop? 8)

vanuit een terminal sessie: cd Desktop (indien nodig) [enter] rm -f [naam van de file] [enter]

LETOP: weg = weg :lol:

Ik heb gisteren toevallig een soortgelijke situatie gehad. Het LIJKT erop dat OS/X een "lock" bestand aanmaakt van het origineel. Als je het bestand "readme.txt" hebt (bijvoorbeeld), en een OS/X bewerking is niet goed afgesloten, staat er ook een bestandje "._readme.txt". Dit kan je zien in je terminal window:

[quote:6d42a27288]ls Desktop/._*[/quote:6d42a27288]
en om die bestanden weg te halen: (wel opletten dat ze ECHT niet in gebruik zijn, weg is weg!)

[quote:6d42a27288]rm Desktop/._*[/quote:6d42a27288]

Succes!