Bestanden omzetten naar ander account

Deze vraag kon ik niet vinden op dit forum, vandaar dat ik 'm nu stel.

Hoe kan ik de Eigenaar en Bevoegdheden van een map EN alles wat in die map zit makkelijk wijzigen?

De map selecteren en Appel-I doen, dan kan ik de Eigenaar en Bevoegdheden wijzigen, maar IN die map zit een hele mappen-structuur (boom-structuur) van mappen in mappen in mappen, etc. Ik kom nog heel vaak een map of bestand tegen waarbij ik de Eigenaar moet wijzigen. Kan ik niet in EEN keer de Eigenaar van alles wat in die ene map zit wijzigen? In het Infovenster staat een knop ‘Pas toe op ingesloten onderdelen’, maar dan worden niet alle bestanden in de map gewijzigd.

Als je het dan sluit staat er onderaan een brede btton die vraagt of je dit voor alles wat ik die map zit wilt laten gelden....... Dan moet jeje ww opnieuw ingeven en is het gefixt. :wink:

hmm

het is goed mogelijk om alle onderliggende bestanden en mapen in een map te wijzigen, Turbanus heeft dat prima uitgelegd.
Echter een waarschuwing is op z’n plaats als dit de complete ‘user’ map betreft.
In de user map staan oa ook voorkeurs (preferences) bestanden, sommige daarvan moeten speciale permissies en bevoegdheden hebben om goed te kunnen werken. Het zomaar klakkeloos veranderen van de permissies en bevoegdheden van die bestanden kan gevaarlijk zijn. Onbedoeld kun je bepaalde functionaliteit ‘breken’, of een programma kan stoppen met werken.

2cts

obi

Dat klopt helemaal Obi! Dat zag ik helemaal over het hoofd. Het kan zelfs gebeuren dat je bepaalde files niet meer kunt printen.

Bedankt voor de reacties!

Het gaat niet om een complete User-map :smiley: maar om de map met werkbestanden.

Turbanus, ik snap je mail niet precies. Wat bedoel je met ‘[i:a751675399]Als je het dan sluit staat er onderaan een brede button[/i:a751675399]’? Als je ‘wat’ dan sluit?

Het volgende heb ik gedaan: Appel-I van de map met de naam ‘WERK HENK 2’. De nieuwe eigenaar moet worden ‘050902testhenk’ (sorry voor de vreemde naam :wink: ). Dan klik ik onderop op de brede button ‘Pas toe op ingesloten onderdelen’ (bedoel jij dit ook Turbanus?). Zie plaatje:

[img:a751675399]http://www.stolker.nl/Afbeelding-2.gif[/img:a751675399]

Maar met het klikken op de button worden niet alle ingesloten onderdelen gewijzigd. Want als ik een onderliggende map selecteer, dan heeft die map nog de oude eigenaar, genaamd ‘henk’

[img:a751675399]http://www.stolker.nl/Afbeelding-3.gif[/img:a751675399]

Dus bedoelen jullie iets anders??

Het is MacOSX 10.3.9…

Dit is wat er bedoelt wordt, wat me wel bevreemdt is dat de map TVM niet verandert... *nix logica gebied dat de wijzing die je op de hoofdmap maakt ook op onderliggende TVM map van toepassing moet zijn. Neem aan dat je de wijziging van de onderliggende mappen bevestigd hebt?

Waarom TVM niet meeverandert kan ik niet zo verklaren, iets verhindert dat.
Zijn alle andere onderliggende mappen en bestanden ook niet gewijzigd?
Mogelijk dat er met je bevoegdheden iets niet goed staat waardoor de onderliggende wijzingen niet worden uitgevoerd.
Probeer eens de bevoegdheden en permissies te repareren en probeer het nog een keer.
Dat is zo het enige wat ik kan bedenken…

2cts

obi

Dan zou er een beveiligd "iets" in moeten zitten denk ik. Als je files of zo op slot zet zal dit niet door deze aktie overruled worden denk ik. Dan zul je eerst alle files/mappen moeten nalopen om de beveiliging eraf te gooien.

Weer bedankt voor de snelle reacties.

Obi, inderdaad, alle andere onderliggende mappen en bestanden zijn ook niet gewijzigd. De map TMV was een voorbeeld.

Ik heb Schijfhulpprogramma gedraaid, en Herstel Volumebevoegdheden van de harde schijf gedaan. Daarna weer de map ‘WERK HENK2’ geselecteerd > Appel-I > Eigenaar ‘050902testhenk’ > ‘Pas toe op ingesloten onderdelen’, maar weer geen resultaat, alle ingesloten mappen en bestanden blijven hun oude eigenaar behouden.

Er zitten geen beveiligde bestanden ofzo in. WEL zijn alle bestanden van de oude eigenaar, waardoor ik bijvoorbeeld geen nieuwe map in een map van de oude eigenaar kan aanmaken:

[img:75a2fe48df]http://www.stolker.nl/Afbeelding-4.jpg[/img:75a2fe48df]

Maar dat is logisch omdat die map dus van de oude eigenaar is, en niet van ‘mij’.

Een testje: In de map TMV zitten twee andere mappen en in die twee mappen in totaal 17 bestanden. Niet één bestand of map is beveiligd of een sjabloondocument. Als ik de map TMV een nieuwe eigenaar geef, en klik op ‘Pas toe op ingesloten onderdelen’, dan blijven de ingesloten onderdelen hun oude eigenaar behouden. Het lijkt of de knop ‘Pas toe op ingesloten onderdelen’ stuk is. ???

tsja..even de hersencel in actie gezet.. 8)

wat je nog kunt proberen…
Een niuewe account aanmaken (admin rechten geven)
Op de nieuwe account inloggen en van daaruit de instellingen te maken.

Indien dit werkt, dan is er iets in je normale account wat voorkomt dat de wijzingen worden doorgevoerd.

Werkt het niet dan is er waarschijnliijk iets in het onderliggende OS systeem mis.
In een *nix systeem zijn de permissies en bevoegdheden een belangrijk onderdeel van het OS.
Dat is een van de redenen dat een *nix systeem inherent veel veliger is dan een win OS.

Het heeft ook een nadeel; de goede werking van het OS valt of staat met de hele set van permissies en bevoegdheden die elke map en bestand heeft. Soms is een effect van verkeerde permissies en bevoegdheden direkt merkbaar, maar soms uit zich dat in bijna onmerkbare gedragsverandering van het OS als een specifieke actie wordt uitgevoerd.

Dat wil niet zeggen dat verkeerde permissies en bevoegdheden altijd voor problemen zorgen, veel programma’s hebben geen problemen als de permissies en bevoegdheden verkeerd staan.

Wat dan nog te proberen valt, opstarten vanaf de installatie cd/dvd en probeer vanuit die sessie de wijzingen door te voeren.

Het is misschien niet helemaal een directe oplossing, maar mogelijk kun je er achter komen of er iets ‘mis’ met je account dan wel met het systeem.

suc6

obi

Die methode heb ik hier vorige week ook gevolgd. Nieuw account en van daaruit rechten omzetten. Maar toch heb ik ook nog handmatig bepaalde files moeten vervangen naderhand.

Wederom bedankt voor het meedenken. Ik heb opgestart vanaf de installatie dvd, maar dan kan ik de HD niet zien in de Finder, laat staan dat ik de eigenaar van een map kan wijzigen. En de map wijzigen vanaf een nieuw Admin-account lukt ook niet. Nja, ik kan dan de map in kwestie wel een nieuwe eigenaar geven, maar alle ingesloten bestanden veranderen niet mee, en dat was net de bedoeling van dit alles.

Maar ik blijf meer problemen houden met deze computer. De Finder begint ineens te quitten, net zoals sommige programma’s. Dus dat vraagt om een stevigere aanpak dan een andere eigenaar van een map. Ik ga het systeem opnieuw installeren.

Nogmaals bedankt voor de tips en het meedenken.