Bestanden opslaan zonder bestandsextensies

Hallo allemaal,

Sinds een paar weken kan ik geen bestanden meer opslaan zonder bestandsextensie. Die extensies staan nu standaard achter de naam, dat wil ik niet. Sla ik bijv. een foto van internet op mijn Mac op, dan wordt daar automatisch de extensie achter gezet.

En nee, ik kan dat niet verander via Finder > Voorkeuren > Geavanceerd.

Maar hoe dan wel? Hoe sla ik weer bestanden op, zonder dat die bestandsextensies erachter worden geplakt?

De extensies zijn er sowieso, maar de Finder kan die voor je verbergen. Gaat hij wel weg als je op een bestand rechtsklikt, „Toon info” kiest en dan „Verberg extensie” aankruist, of doet dat het ook niet?

1 like

Dat kunstje flikken ze bij Windows.

Ontvangt een Windowsgebruiker een bestandje “annakournikovainbikini.jpg” denkt ie dat het een afbeelding is.

Maar omdat de ‘extensie niet zichtbaar’ aan staat, blijkt het een “annakournikovainbikini.jpg.exe” te zijn.

Klikklik.

En toen was de computer besmet.

En het kwam niet bij ‘m op zich af te vragen waarom de extensie zichtbaar is als de ‘extensie zichtbaar’ uit staat.

En voor wie het zich afvraagt.

Win95 heeft meer dan 1 betekenis.

Bedankt voor je reactie. Dat werkt wel, en dat doe ik al steeds. Maar het is onbegonnen werk om dit steeds achteraf handmatig te corrigeren.

Voorheen kon ik gewoon bestanden opslaan zonder die ZICHTBARE extensies in de bestandsnaam. Dat wil ik graag weer terug. Ik heb niks veranderd, dus ik snap niet waar dit vandaan komt.

Bedankt voor je reactie. Dat werkt wel, en dat doe ik al steeds. Maar het is onbegonnen werk om dit steeds achteraf handmatig te corrigeren.

Voorheen kon ik gewoon bestanden opslaan zonder die ZICHTBARE extensies in de bestandsnaam. Dat wil ik graag weer terug. Ik heb niks veranderd, dus ik snap niet waar dit vandaan komt.

Toch is wat Jakko zei wel de manier.

Ik bedoelde dat niet als totaaloplossing, maar als vraag of je daarmee de extensie kĂșnt verbergen. Als dat namelijk ook niet werkt, is er iets structureels aan de hand — maar het werkt blijkbaar wel, dus de Finder kan bestandsextensies gewoon verbergen zoals hij hoort te doen als je dat aangeeft.

Het gaat blijkbaar mis bij het bewaren, maar waarom? Staat de extensie achter de naam in het Bewaar-venster? Want als je die daar hebt staan, zal de Finder hem ook tonen; maar wis je met de hand de extensie in het Bewaar-venster, dan zal de Finder hem verbergen.

Extensie-test

Dit zijn twee Pages-bestanden, waarbij ik bij eentje de naam Test met.pages in het Bewaar-venster getypt heb, en bij de andere Test zonder — dus zonder .pages erachter te typen. Zoals je ziet is bij de eerste de extensie te zien, bij de tweede niet. Je kunt eens kijken of dat bij jou ook werkt — blijft bij allebei de extensie zichtbaar, dan klopt er iets niet.