bestanden overzetten naar andere mac

Hi ik heb nu een iMac met OS 9.2.2 en ik wil een nieuwe iMac met OS X gaan kopen. Nu is mijn vraag: hoe krijg ik mijn bestanden van mijn oude naar mijn nieuwe mac? De meeste bestanden zijn te groot om te mailen en in mijn huidige iMac zit geen brander. Bestaat er geen kabeltje voor dit soort dingen of weet iemand een andere oplossing? Alvast bedankt!!!

groetjes sabina :apple:

Op beide zit een Firewire poort neem ik aan. Sluit dan even een firewire kabel aan tussen de beide machines en start de ene machine (waar je bestanden opstaan) met de T ingedrukt. Dan zie je op de nieuwe Mac een Firewire schijf verschijnen. Dit is je oude Macje 8)

Je kunt natuurlijk ook een netwerkverbinding tussen de twee macs leggen. Het is dan ook niet erg moeilijk om bestanden over te zetten. Indien je wilt weten hoe je dit aan moet pakken kun je de laatste MacFan ter hand nemen. Toevallig hebben zij deze maand een Themanummer over netwerken. Succes!

O stoer! Dus gewoon een kabel kopen met aan beide kanten een fire-wire aansluiting? Thanx joh, ben blij met jullie info! :lol:

groetjes sabina :apple:

Hai ik heb ergens nog een firewire kabel liggen (zie plaatje) maar die heeft maar 1 firewire aansluiting, daar kan ik zeker niks mee? Wie weet waar die wel voor bedoeld is? Thanx!! groetjes sabina

[img:5d3701e919]http://iruben.com/albums/showpic.php?image_id=932[/img:5d3701e919]

Volgens mij is die bedoeld om een DV-camera aan te sluiten.

Voor de afgebeelde kabel zijn trouwens verloopplugjes te krijgen om er weer een "volwaardige" FireWire van te maken, waarschijnlijk goedkoper dan een kompleet nieuwe FireWire kabel.

Firewirekabeltjes zijn prijzig. Leen er even eentje of gebruik een ethernetkabeltje. Twee macjes kun je ook op die manier aan elkaar knopen, en een stuk voordeliger. Bovendien heb je er misschien al een als je ADSL hebt. Kaneltje tussen modem en Mac is ook vaak ethernet. Van de twee soorten die er vroeger gebruikt werden (twisted en gewoon) hoef je je niks meer aan te trekken. De mac herkent welk kabeltje je gebruikt.

Bij je Macs wordt ook een volwaardig firewire kabeltje geleverd; dus een kabel met aan beide kanten dezelfde plug. Dit gaat toch nog altijd sneller dan via ethernet/netwerk kabels. :lol:

Ik heb hier 4 volwardige Apple FireWire kabels liggen (liefhebbers??) met de 6 pins aan de ene kant en de 4 pins aan de andere kant. Dus hoewel volwaardig (zie plaatje van sabine zelf) niet te gebruiken om twee macjes te koppelen. En laatst was ik toch mooi 28 euro kwijt voor een kabeltje van de Dynabite. Ze zijn dus nu zo verstandig geworden er een normale kabel bij te leveren?? Bij mijn G5 zat trouwens helemaal geen kabel meer...

Bedankt voor de tips! Hier heb ik wat aan! :)

gr sabina

Waarom hebben jullie het steeds over firewire kabels? Sabine vraagt hoe je een met een OS 9 mac. bestanden naar een osx mac brengt. Dit gaat als volgt: bij je OS 9 mac. ga je naar regelpanelen, samengebruik, daar start je samengebruik en vul je je naam in en wat er nog meer gevraagd word. vervolgens zet je in je osx mac. in de systeemvoorkeuren, netwerk, bestandsdeling aan en tenslotte prik je in beide macs een crosslinkkabel( of via de router).nu ben je klaar om je bestanden te delen.Ga in je OSX mac. naar: ga, verbind met server, typ je naam en ip adres en wachtwoord en zo verschijnt de harde schijf van je os9 mac. op het bureublad van je OSX mac. Zo was t toch?

En wat ik nog was vergeten, zoals iemand al zei: Het is niet de snelste manier maar het werkt wel

De samengebruik-manier is erg omslachtig, als je je computer ook als schijf in je nieuwe coputer kan 'stoppen'.... Echter is dit wel de manier die door Apple nog steeds wordt voorgeschreven en ook de simpelste manier om het zonder FireWire te doen.

Wat echter wel opgemerkt dient te worden in dit verhaal is dat de T-truuk (de T staat voor Target Firewire-mode) alleen op de nieuwere firmware-versies werkt. Raadzaam is dus om die eerst te updaten bij Apple. (probeer het onder hardware en zoek dan je machine op).

Aangezien je nieuwe mac een HD gaat krijgen met meer schijfruimte, zou ik zeggen; pleur gewoon je HELE HD op je nieuwe mac… dat voorkomt ellendig zoeken, plus dat je je systeemmap ook kan meenemen voor de Classic-omgeving of om weer even in OS9 te booten.