bestanden uit itunes match

hallo,

op het moment heb ik itunes match, maar het geheugen van mijn mac begint een beetje vol te lopen. ik ben al bezig met opschonen en veel dingen aan het verwijderen. maar wat ik me nu afvroeg, vroeger had ik altijd een map met ‘muziek’ maar als je het er uit verwijderden was het uit itunes ook niet meer af te spelen. nu ik itunes match heb, kan ik het dan wel verwijderen? omdat ik het zegmaar ‘in the cloud’ heb.

wel een klein feitje, ik heb alles wel van de clous gedownload, of hoe dit dan ook mag heten. zodat hij niet via internet hoeft te laden steeds.

wie helpt mij ?

Als je de bestanden van je Mac verwijdert, ga je de muziek die je in iTunes match heb staan, streamen op het moment dat je deze afspeelt. Als je dan alsnog offline muziek wilt afspelen, dan zul je toch echt de albums opnieuw moeten downloaden.

Een andere mogelijkheid is om je muziek bibliotheek te verplaatsen naar een externe harde schijf (waar je dan ook gelijk een Time Machine backup kunt intstellen). Mits je dan die schijf aangesloten hebt, kun je offline muziek afspelen.

maar is het niet zo, dat alles dubbel aanwezig is? in mijn normale muziek map, en in de itunes media map?

Wat ik doe.

Ik zorg dat eerst alle bestanden gematcht zijn met iTunes Match. Als dat eenmaal zo is, gooi ik de bestanden in iTunes weg. Vervolgens staan er achter alle nummers een ikoontje met een wolkje en pijltje. Dit betekent dat je het bestand vanuit de cloud kan downloaden. Je kan het natuurlijk ook alleen maar afspelen. In m’n iTunes zie ik bijvoorbeeld bijna 4000 nummers staan. Kijk ik in de map waar die bestanden normaal gesproken staan, dan is die gewoon leeg.

Sowieso moet je nooit met de Finder de muziek uit de iTunes map verwijderen. Dat doe je in iTunes. Anders klopt de database van iTunes niet meer met de bestanden op je schijf. Of je de bestanden dubbel op je harde schijf hebt staan kan je met Spotlight en iTunes makkelijk uitvinden. In iTunes kan je met Get Info (Cmd-I) zien waar het muziekbestand op je schijf staat, of dat het alleen in iCloud staat. Vervolgens kan je met Spotlight zoeken of het bestand ook nog ergens anders op je schijf staat. Zo ja, dan zou je het daar kunnen verwijderen. Maar ik zou in ieder geval wel eerst even de werking van je backup controleren voordat je dat doet, zodat je het zonodig kan herstellen als je een foutje maakt.

Je kan trouwens ook “kind:music” intypen in het zoekveld van de Finder. Als je de gevonden muziekbestanden op naam sorteert kan je ook vrij gemakkelijk zien of er eventueel dubbele bij zijn. Maar dan moet je wel in iTunes controleren welke daar in de database staat.