Bestanden uit prullenbak voorgoed veilig verwijderen?

:( Wie kan mij helpen?

:? Nu heb ik in het verleden bestanden uit deze map naar de ‘vuilnisbak’ verplaatst en NIET geleegd op de ‘veilige’ manier. Hoe kan ik er voorkomen dat een whizz-kid met een utility alsnog mijn weggegooide bestanden kan bekijken?

B.v.d. voor jullie reactie…

[mod:a8875239f3=“iRuben”]“Nog maar eens deze vraag” is wel een erg vage omschrijving voor een topic. Titel een beetje aangepast…[/mod:a8875239f3]

Ten eerste: Bestanden die worden verwijderd, blijven verwijderd. Weg is weg. Macosx (unix) schrijft er overheen. In sommige gevallen wil het lukken om met datarescueX of iets dergelijks bestanden terug te halen. Ten tweede zou de "whizkid" eerst toegang moeten krijgen tot je computer. En als je daar voorzorgsmaatregelen tegen hebt getrofffen zou ik me niet al te druk maken.

http://www.prosoftengineering.com/products/data_rescue.php

[quote:79d8c9e029="Funqtion"]Ten eerste: Bestanden die worden verwijderd, blijven verwijderd. Weg is weg. Macosx (unix) schrijft er overheen.[/quote:79d8c9e029]

Dat is niet helemaal waar! Met veilig prullemand leeggooien worden de bestanden pas overschreven! Maar ik ben het helemaal eens met de mening van Funqtion dat je ervoor
moet zorgen dat die Whizzkid geen toegang krijgt tot je computer!!!

Niet om het een of ander, even terug naar mijn vraag :wink:: hoe kan ik er nu voor zorgen dat reeds weggegooide bestanden niet meer terug te halen zijn? Dus ook niet met 'n een of ander datarescue programma...

Als je kiest voor voor leeg prullenmand veilig dan wordt de informatie overschreven met onzin of nullen .. duurt ook even wat langer dan gewoon legen ..

[quote:7afdfa635d="jeroenimo"]Als je kiest voor voor leeg prullenmand veilig dan wordt de informatie overschreven met onzin of nullen .. duurt ook even wat langer dan gewoon legen ..[/quote:7afdfa635d]

Vandaar ook mijn vraag: 'Nu heb ik in het verleden bestanden uit deze map naar de ‘vuilnisbak’ verplaatst en NIET geleegd op de ‘veilige’ manier. Hoe kan ik er voorkomen dat een whizz-kid met een utility alsnog mijn weggegooide bestanden kan bekijken?

[quote:685225e105] Dat is niet helemaal waar! Met veilig prullemand leeggooien worden de bestanden pas overschreven! [/quote:685225e105]

Nou, nee… door de prullenmand veilig te legen worden de bestanden [b:685225e105]direct[/b:685225e105] overschreven. Leeg je de prullenmand gewoon worden ze wel overschreven alleen niet direct. Dus maak je geen zorgen dat iemand je documenten/afbeeldingen terug weet te vinden. Zeker niet als je zorgt dat je computer beveiligd is met een goed(!) wachtwoord.(pak het tweede boek van rechts, leg het op zijn rug en laat het open vallen. Lees de eerste zin op de linker pagina: en je hebt wachtwoord. Vergeet niet om het boek ergens anders neer te leggen;)) En dat je firewall is ingeschakeld. Vergeet ook niet dat je op een Mac werkt, niet een windows waar de achterdeuren met neonverlichting worden aangegeven.

Maar wil je uberzeker zijn dat niemand oude bestanden terugvind: maak een schone instalatie!

[quote:4c2a4ba9f2="Funqtion"][quote:4c2a4ba9f2] Dat is niet helemaal waar! Met veilig prullemand leeggooien worden de bestanden pas overschreven! [/quote:4c2a4ba9f2]

Maar wil je uberzeker zijn dat niemand oude bestanden terugvind: maak een schone instalatie![/quote:4c2a4ba9f2]Als je dat dan wilt doen moet je eerst de schijf met nullen moeten laten overschrijven … alleen formateren zal niks wissen op de schijf,behalve dan de schrijfpermissies
Wat is er mis met leeg prullenmand veilig dan? Als apple die optie maakt kan je er toch wel van uit gaan ze het goed doen?

Wat een boel onduidleijke antwoorden op een duidelijke vraag!

Maar goed, hier uit mijn hoofd wat meer en minder rigoreuze mogelijkheden:

-Haal het bestand weer tevoorschijn met bijv. datarescue en gooi het dan alsnog veilig weg.
-Donder je hele mac vol met allerlei bestanden, dan weet je bijna zeker dat het bestand overschreven wordt. Gooi dan al die bestanden, leeg je prullenmand veilig.
-Installeer osx opnieuw op je mac en kies bij initialisatie dat hij hem overschrijft met enen en nullen.

Of vreselijk makkelijk met iWipe.

Kies de harddisk die je wilt swepen, en selecteer de optie “Free space” only.

Veiligste is natuurlijk m de hele hgarde schijf te “sweepen.”

[quote="jeroenimo"][quote="Funqtion"][quote:55fae9a238] Wat is er mis met leeg prullenmand veilig dan? Als apple die optie maakt kan je er toch wel van uit gaan ze het goed doen?[/quote:55fae9a238]

Ik twijfel er absoluut niet over ofdat Apple goed spul levert! In dit geval ben ik er later pas achtergekomen wat deze functie precies inhoud. Toen onstond mijn vraag…

Uhhhhh, een hele stomme vraag wellicht: hoe leeg je de prullenbak 'veilig'? Ik heb er ooit over gelezen, maar het schiet me niet meer te binnen. Bij voorbaat dank.

Klik eens op [b:088011fa2e]Finder[/b:088011fa2e] in de finder en lees ;-)

[quote:26855f4b66="jeroenimo"]Klik eens op [b:26855f4b66]Finder[/b:26855f4b66] in de finder en lees ;-)[/quote:26855f4b66]

Mmmmm… Maar ik had wel gelijk: het was een stomme vraag! :bigsmile:

Tussendoor even: je kunt ook Secure Delete (zit bij Stuffit) gebruiken in de toekomst. Als je het icoontje op het bureaublad zet werkt het iets sneller dan 'leeg prullenmand veilig'.

Goed idee Geedee! Ik vind het inderdaad erg lang duren dat veilig prullenmand legen... :oops:

Maak toch niet uit of het lang of kort duurt? Je leegt veilig en gaat gewoon weer aan de slag, terwijl op de achtergrond 't ding wordt geleegd.

@Gretver: de vraag was denk ik niet onduidelijk, wel de achterliggende gedachte. Nogal hypothetisch allemaal; vandaar de wat ‘ontwijkende’ antwoorden, denk ik zo. :?