bestanden uitwisselen tussen Imac G3 en G5?

Weet iemand hoe je via ethernet files van een Imac G3 met systeem [b:ce57547295]8.1[/b:ce57547295] naar een G5 kunt binnenhalen. 'k heb hier nog zo'n oude Imac (geen firewire en zonder brander of ander opslag medium) en zou graag wat dingen overzetten naar m'n Imac G5. Heb al geprobeerd met een ethernet kabel, TCP in de oude G3 ingesteld en dan alle mappen in de oude Imac toegankelijk te maken voor andere gebruikers. Dan in m'n nieuwe G5 gezocht naar de oude G3 via: Ga > Verbind met server. Maar dan geeft ie aan dat de server niet bestaat.... hoe kan ik dit het best proberen? Nogmaals die oude G3 heeft 8.1 en de nieuwe G5 10.4.2

Het volstaat niet om alleen je mappen toegankelijk te maken. Je moet ook in je regelpanelen alles openzetten (appletalk, samengebruik, gebruikers en groepen...)

Suk6!

Ja, heb ik ook gedaan, zo'n beetje alles opengezet wat ik maar kan vinden. Heb het ook via m'n router geprobeerd, zelfde resultaat.

Heb je wel een Twisted pair Ethernet kabel gebruikt? Anders doet ie het niet.

ja klopt, ik heb zo'n speciale CROSS OVER kabel...

Cowbell.... OSX kan alleen AppleShare over IP doen. In tegen stelling tot Mac OS 8.1, welke alleen AppleShare over AppleTalk kan. Enniewee, resultaat is dat je ee IP versie van AppleTalk nodig hebt voor OS8.1. En die bestaat niet. Pas vanaf OS 9 is er AppleShare over IP....

Bedankt Pink! [i:d8741ba59a]Backward compatibility only goes so far.......[/i:d8741ba59a] dus er zit voor mij niks anders op dan via FTP belangrijke bestanden te uploaden met de oude en ze dan weer te downloaden met de nieuwe computer. tof man, echt zin in :(

Volgens mij slaat dit alleen op de eerste versie van OSX (10.0):

[quote:13042330e6]
Solution
Update to Mac OS X 10.1, which can connect to AppleShare over the AppleTalk protocol. The following section is useful if you do not yet have the Mac OS X 10.1 Update. It may also provide you with useful background information.

Mac OS X versions 10.0 to 10.0.4 only connect to AppleShare volumes over the TCP/IP protocol. Mac OS 8.6 and earlier, as well as some third-party server products, only offer AppleShare over the AppleTalk protocol. Since Mac OS X cannot connect to them, you can reverse the sharing relationship as a workaround: Set up File Sharing on the Mac OS X computer and then connect from the Chooser of the AppleTalk-only computer. Using this method, you can still copy files between the computers. Alternatively, you can update the earlier operating system to Mac OS 9 or later to achieve true bidirectional sharing.
[/quote:13042330e6]

En hier is de bron. Onderaan staat dan nog een link naar een stapje verder ( MacOSX: File Sharing). Hopelijk ben je daar wat verder mee?

wow bedankt. 'k ga daar effe induiken

Hey cowbell, is het al gelukt?

Ik zie in hetzlefde artikel dat het met Tiger (10.4) al weer anders is… :wink:

[quote:6162608c7b]Mac OS X 10.4 and later don’t support Personal File Sharing (or other AFP) over Appletalk, though by initiating the connection from the opposite direction you could still achieve an IP connection from a Mac OS 8 computer to a sharing Mac OS X computer. The Network preference pane in Mac OS X 10.4 and later still offers the AppleTalk checkbox, but it is for browsing AppleTalk-advertised resources and zones. The subsequent connection must be over TCP/IP.[/quote:6162608c7b]

Dus alleen van de OS8 machine naar de OSX machine. Maar ze hebben het over TCP/IP op de OS8 machine en ik denk dat dat er wel inzat, want de eerste iMac was ook bedoeld om te internetten :wink: Dus dan moet je volgens mij de Chooser openen en dan ‘Verbinden met server’ of iets dergelijks kunnen aanklikken. Daar het IP adres van je OSX machine in voeren. Waarschijnlijk iets zoals afp://ip-adres-osx/. Zorg wel dat beide in dezelfde IP-range zitten, maar als je een router hebt dan gaat dit automatisch wel goed.

ja gelukt! Door een blik op die Apple info te werpen (bedankt voor de links!) kwam ik erachter dat ik het beter vanuit de oude G3 kon proberen. Dit is wat ik gedaan heb:

Oude G3 met ethernetkabel aan m’n router gekoppeld. TCP geopend en eenvoudig automatisch via DHCP ingesteld.
Ik ben geen exper dus heb wellicht via een rare omweg (Fetch, FTP) toegang gezocht naar m’n nieuwe G5.
In de G5 bij “Delen” FTP open gezet.
Bij Fetch op de G3 het ip nummer, gebruikersnaam en wachtwoord van m’n nieuwe computer ingevoerd en hoppa, m’n hele schijf van de G5 te zien in Fetch.

Van de oude naar de nieuwe had ik nog helemaal niet geprobeerd. Omdat ik bestanden naar de G5 wilde halen zat ik daarmee dus steeds naar die G3 te zoeken. Andersom bleek veel makkelijker.

…en nu kan ik vanavond nog die Imac G3 een kwart slag kantelen en als barbecue gebruiken! 8) :stuck_out_tongue:

Nogmaals bedankt