Bestanden van kapotte cd’s terughalen?

Dag,

Ik heb hier een archief cd met een herdruk van een folder. Die hele cd (nog geen 2 jaar oud, imation) is niet meer open te krijgen (schijffout bij kopieren; op ca 6 machines geprobeerd). De cd verschijnt wel af en toe op het bureaublad, maar werkt dus niet normaal. Al met filebuddy geprobeerd, maar haalt ook niets uit.
Weet iemand nog iets om bestanden terug te halen?

Al eens geherstart met de CD erin. Meerdere sessies misschien?

Tis 1 sessie. Meerdere malen geprobeerd met herstarten (ook in de brander zelf). Soms pakt ie wel, soms pakt ie hem niet.

Heb je al op een PC geprobeerd?

(nooit durven dromen dat ik dit ooit als advies zou geven… :oops: )

Ook al geprobeerd...

Je zou dit 's kunnen proberen:

CDRestore 2.0 - Attempts to recover data from scratched CDs. (macupdate)

Succes

Dank. Maar dat is een OSX app. Helaas is de cd onder OSX helemaal niet te openen (wordt direct uitgespuugd). Een OS9-versie van dat programma kan ik nie vinden.

Soms helpt het wel eens om de cd niet te openen, geen vensters open te hebben en de cd direct op de hd icoon op het bureaublad te slepen en zo de data te kopieren.

Met sommige cd’s heb ik hier wel succes mee gehad… die ook niet wilde kopieren.

Tandpasta schijnt ook nog wel eens te helpen… heb ik eens gelezen. Maar dat is alleen bij zwaar beschadigde schijfjes.

Naar HD slepen ging niet. (resterende tijd 5.967 uur; veel schijffouten).

Eeeh, tandpasta? Leg uit!

Je hoeft de app niet te draaien op Windoze. maar als de pc de cd niet uitspuugt dan kun je op de pc een backup maken, een nieuwe cd branden en dan vervolgens weer terug gaan naar de mac. Spuugt die de nieuwe cd dan weer uit dan ligt het probleem bij de app. Maar dat lijkt me sterk. gewoon even backuppen op de pc en afspelen op de mac.

Is de schijf echt beschadigd? Zitten er aan de onderzijde krassen en putten in de cd? Of is de data niet meer goed te lezen?

Kun je via Roxio Toast ook geen image creeeren van de cd?

@ macBjorn: PC reageerde niet op de cd. Viel dus niets mee te doen. @ Starbuck: Volgens mij geen beschadigingen. Disk image maken ging ook niet.

Ik probeer nu een kopie met Retrospect te maken. Tergend traag.
Toch benieuwd naar de tandpasta.

Als de schijf op het oog niet beschadigd is, heeft tandpasta geen zin. Tandpasta zorgt ervoor dat de 'gaten' in de cd tijdelijk gevuld worden en zo de cd weer enigzins leesbaar maken. Maar die vlieger gaat hier mooi niet op.

cd beetje oppoetsen?

Leg 'm eens in de koelkast. Misschien is zo'n cd naast licht ook warmtegevoelig.

Of in de magnetron… :innocent: :?