Bestanden weer terug die ik verwijderd heb....

Hoi,

Is er een tooltje om mijn blamage weer te herstellen?
Ik had namelijk (per ongeluk) een bestand van mijn Lacie Fire Wire hard schijf verwijderd en ook uit de prullie gegooid. Maar ik wil hem terug!
Is er een soort “un-delete” functie?

Please, help me!

Antje de P.

Vervelend. Ik heb wel eens gelezen dat als je je prullemand niet nog eens geleegd zou hebben en de Mac nog niet afgesloten zou hebbn de stekker uit het stop contact kunt trekken.

Wacht 30 sec Om zeker te weten dat je schijf stil staat en stop het stopcontact er weer in. Met een beetje mazzel staat de weg gegooide rommel weer in de prullebak sleep het eruit en wees er zuinig op.

Ja,maar het was vrijdag j.l. Dus hij is inmiddels al weer een paar keer uit en aan geweest.

Ooooooooooh, ik ben zo’n stomme doos!!!

Antje.

ps: maarre, bedankt voor je berichtje hoor!

je kunt jounalizing ofzo aanzetten dan kun je terug in de tijd op je harde schijf, kijk maar even door de forums heen, dan vind je er vanzelf iets over.

[quote:26ac696d01="Zout"]je kunt jounalizing ofzo aanzetten dan kun je terug in de tijd op je harde schijf, kijk maar even door de forums heen, dan vind je er vanzelf iets over.[/quote:26ac696d01]

Schakel journaling pas in wanneer je je bestanden gered hebt.
Journaling helpt bij het voorkomen van schade wanneer je een oud bestand wil overschrijven en er gaat iets fout tijdens het overschrijven. Normaliter kan je dan je oude bestand maar ook je nieuwe beschadigd zijn. Bij journaling wordt eerst het nieuwe bestand weggeschreven, daarna pas het oude uit de directory verwijderd. Bijkomend voordeel van journaling voor “undeleten” is dat het vervangen dus niet op de oude plek op de harde schijf gebeurd. Grotere kans dus dat het deleted bestand nog onbeschadigd is op te lepelen. Koop hiervoor gewoon een rescue programma. MacOSX is hiermee niet standaard uitgerust.

Gratis optie kan zijn de Norton utilities 8.0b uitproberen. Zoek op: www.versiontracker.com. Bij voorkeur op een andere schijf installeren. Hoemeer je nu op je harde schijf schrijft, hoe groter het risico je files alsnog te beschadigen.

vrijdag j.l.??? toen was het de 13e......... :(

Hoi,

He, bedankt! Het is me gisteren nog niet gelukt. Maar ik ga het vanavond maar weer proberen…!
Oooh, ik ben echt zoooooooooooooooooooo stom geweest!!!

Groetjes,
Antje