Bestanden worden niet verwijderd

Ik heb een probleem met een MacBook (13-inch,Medio 2010)

Bij het verwijderen van bestanden verschijnen deze niet in de prullenmand.
Ze zijn niet terug te vinden, maar er komt ook geen schijfruimte vrij.

Ik krijg sinds enige tijd de melding dat de opstartschijf bijna vol is, maar ik kan dus geen ruimte creëren.

Iemand?

eens opstarten in veilige modus (shift ingedrukt houden tijdens opstart), en daarna opnieuw proberen ?

Helaas, geen succes.

Ik twijfel om de HDD door een SSD te vervangen, wat hoe dan ook een goed idee is.
Ik ben alleen bang dat dit het probleem niet oplost.

Das tog mooi als je ze niet terugvind? Dan zijn ze verwijdert

Ik heb ooit een slimme map aangemaakt waarin alle bestanden groter als 500Mb komen te staan, dat scheelt een hoop zoekwerk.

Als je met Yosemite werkt, is een SSD sowieso een goede investering, waar je erg veel plezier (lees: snelheidswinst) aan zult beleven. Als je dat gelijk kan combineren met meer opslag (die je klaarblijkelijk nodig hebt) is dat gelijk mooi meegenomen. Zorg van tevoren wel altijd voor een goede, actuele backup. Verder zou ik ook eens de permissies herstellen.

Als bestanden niet in de prullenbak terecht komen kan dat o.a. een oorzaak in de ACL hebben, welke in principe ook opgelost zouden moeten worden met een permissies-herstel.

Bedankt voor de reacties!

@Helenavanaeken; De bestanden zijn niet terug te vinden, dat is fijn, maar de gebruikte schijfruimte word niet vrijgemaakt.

@Fester; Handig! Maar het probleem is niet dat ik de grote bestanden niet kan vinden, maar dat ze niet van de schijf gaan.

@Night; Het is niet mijn eigen machine, ik heb zelf ook al een SSD aangeraden aan de eigenaar. Permissieherstel heeft ook geen effect gehad helaas.

Maandag probeer ik of een nieuwe gebruiker op het systeem wel bestanden kan verwijderen, eerst is het weekend!

Hallo Koen

Met permissieherstel in Disk Utility worden alleen de systeembestanden nagekeken en indien nodig hiervan de rechten hersteld.

Als er een probleem is met de permissies binnen een user-folder (bijvoorbeeld met de prullenmand) zal dit niet helpen.

Je zou kunnen proberen of met de hier beschreven procedure je de rechten voor alle mappen in de user-folder in kwestie weer goed kunt zetten (Reset Home Directory Permissions and ACLs )