Bestandsdeling alleen mogelijk maken met wachtwoord

goedemiddag,

ik heb een powermac G4 als bestandsserver ingesteld met meerdere harde schijven. Deze harde schijven deel ik dus over het netwerk. Je kan lezen en schrijven met een wachtwoord en als gast alleen lezen.

ik wil ervoor zorgen dat je helemaal niks kunt zonder gebruikersnaam en wachtwoord, maar als ik Everyone wil verwijderen dan kan dat niet, het minnetje word licht grijs.

wat kan ik hieraan doen?

Welke versie van OS X draait er op die G4 ?

10.5.8 ;)

En "Everyone" op "geen toegang" zetten helpt niet?

die optie is er bij mij niet:o

Dat is gek … of gaat het om de harde schijf die aan de root van het bestandssysteem gekoppeld wordt? Nee, wacht, zelfs daarop kan ik geen toegang instellen voor "everyone."

Je kunt dit dan proberen in de terminal:[code]chmod o-rwx "/Volumes/[naam van schijf]"[/code]waarbij je de naam van de schijf precies zo schrijft als hij is, inclusief hoofdletters op de goede plekken :)

Krijg je een melding dat dat niet toegestaan is, dan kun je het proberen met [i]sudo[/i] (en een spatie) ervoor.

Het is echter wel een goed idee om eerst te kijken hoe de permissies staan vóórdat je bovenstaande doet! Geef [code]ls -l /Volumes/ | grep [naam van schijf][/code]en onthoud (schrijf op) de laatste drie letters van het stukje [i]drwxrwxrwx[/i] aan het begin; eventuele @-tekens o.i.d. daarachter kun je negeren. Om de permissies te herstellen naar hoe ze waren kun je dit doen:[code]chmod o+[die drie letters] "/Volumes/[naam van schijf]"[/code]

bedankt voor de reacties! ik ga het proberen, ik laat wel weten of het is gelukt!

Het vreemde is, dat als ik gewoon een map deel in plaats van een volledige harddisk, dat de optie " Geen toegang" dan wel beschikbaar is. Hoe kan dat?

Misschien ligt dat aan Leopard, dat daarin de optie om de hele schijf voor iedereen ontoegankelijk te maken door Apple uitgezet is, maar dat het in Snow Leopard wel kan?

De makkelijke oplossing is dan misschien wel om op je schijf een map te maken en alleen die te delen, met beperkte permissies? Dat is überhaupt beter dan de hele schijf te delen, denk ik …

Misschien ligt dat aan Leopard, dat daarin de optie om de hele schijf voor iedereen ontoegankelijk te maken door Apple uitgezet is, maar dat het in Snow Leopard wel kan?

De makkelijke oplossing is dan misschien wel om op je schijf een map te maken en alleen die te delen, met beperkte permissies? Dat is überhaupt beter dan de hele schijf te delen, denk ik … Het maakt het bijvoorbeeld iets eenvoudiger om alles te verplaatsen naar een andere map of schijf, en je kunt op die manier ook op één schijf meerdere mappen maken voor verschillende doelgroepen of zo.

ah ok, dan ga ik dat proberen. bedankt in ieder geval!