Bestandsgrootte FCPX 10.5

De output van FCPX is (normaal gesproken) een MOV bestand.

Nu heb ik een samengesteld bestand op de tijdlijn (clips, stills en audio) de ik via “Masterfile share”. Dat geeft een MOV bestand van 76Gb.

Als ik dat via Handbrake naar MP4 converteer krijg ik een bestand van nog geen 2Gb.

Dat is wel een heel groot verschil.

Kwaliteit LIJKT er niet onder geleden te hebben.
Is er een soort “formule” waarmee dit te verklaren is?

Kan ik direct vanuit de tijdlijn naar MP4 “sharen”?

Kan ik direct vanuit de tijdlijn naar MP4 “sharen”?
Uiteraard. Kijk eens naar de settings in die export?

Dat maakt het verschil in output.

1:

2:

Kortom: via Handbrake converteren is niet perse de handigste weg om te gaan. . :wink:

Ik doe het regelmatig anders; veel van mijn 4K films gaan naar YouTube. Daar download ik ze weer van in 4K. Uiteraard wordt er een compressie toegepast, maar ik vind die kwaliteit prima en net scheelt heel veel in bestandsgrootte. En met een glasvezel verbinding van 1000/1000 is downloaden een stuk sneller dan converteren/nogmaals exporteren op mijn MacPro.

OMT-fan op 14 december 2020 om 08:51

De output van FCPX is (normaal gesproken) een MOV bestand.

Je kunt zelf precies instellen hoe het bestand geexporteerd moet worden. Zie ook het antwoord van KW. Ik denk dat je het beter in die richting kunt zoeken, dwz goede export settings kiezen.

Kijk ook eens naar Compressor. Hiermee kun je veel instellen en werkt radeloos met FCPX. Beter dan Handbrake schat ik.

Beetje zonde om daar €55 aan uit te geven als het helemaal niet nodig is in dit geval.

Het is niet zo dat Handbrake slecht is of zo maar in de 1e plaats verbaasde me het grote verschil in grootte van de bestanden.

Verder, als een andere output direct een kleiner bestand oplevert (KW en Bz) ga ik dat eerst maar eens uitzoeken.

Dat verschil is wel normaal hoor. Professionele producties worden in (vrijwel) ongecomprimeerde formaten geschoten en gemonteerd om de beste kwaliteit te houden in het proces. Als je zo’n formaat op je tijdlijn gebruikt en exporteert zijn dat dus gigantisch grote bestanden. Voor huis-tuin-en-keuken gebruik is dat overkill, een goede compressie levert véél kleinere bestanden op en nog steeds een prima kwaliteit. Zoals je op het plaatje van KW kunt zien zie je rechtsonder wat de verwachte bestandsgrootte is voordat je gaat exporteren. Kijk ook naar je bronmateriaal, het heeft weinig zin om in ‘ProRes’ te monteren als je clipjes van veel lagere kwaliteit zijn.

“Share” instellingen volgens de input van KW en nu inderdaad een veel kleinere bestandsgrootte!

Dank voor de info!