Bestandsnamen in iPhoto

Als ik van een foto de titel verander (terwijl in het Archief-menu de titels staan ingesteld op bestandsnaam) in bijv. [i:a8f408d59e]herfstblaadje.jpg[/i:a8f408d59e], en ik ga vervolgens mijn herfstblaadje terugzoeken in de Finder, dan vind ik niets: mijn foto heeft nog altijd de idiote naam die ze van de camera heeft meegekregen. Is het wel mogelijk om bestandsnamen in iPhoto te wijzigen?

In iPhoto verander je de titel van de afbeelding, welke bij importeren inderdaad hetzelfde is als de bestandsnaam. Het beste kun je de bestanden VOOR het importeren een andere naam geven. Zelf gebruik ik daar bijvoorbeeld ExifRenamer voor. Deze pakt de datum uit het JPG bestand en geeft die als bestandsnaam. Ook geen kans meer op dubbele namen, of je moet per seconde meerdere foto's nemen. :-)

Het makkelijke vind ik nu juist dat je alleen maar je camera met je mac moet verbinden en iPhoto doet de rest. Het blijft een beetje vreemd dat je de eenmaal geïmporteerde foto's niet meer van naam kan doen wijzigen (tenzij in de Finder zelf waarschijnlijk).

Zelfs onder iphoto 4 ... Heb de request maar bij apple ner gelegd ...