Bestandsoverdracht Mac naar Mac via ethernetkabel

Hey,

hoe kan ik van de ene mac naar de andere mac bestanden afleveren in de publieke map via een ethernetkabel.

Het afleveren lukt me wel, alleen het netwerk via een ethernetkabel opzetten wil me niet lukken!

Je kunt de ene Mac niet direct aan de andere koppelen met een ethernetkabel als dat is wat je bedoelt.

Via FW of kan het tegenwoordig ook via USB...?

[img]/uploads/community/3a4dbf795de0a14dc6cdd911c96d17f0be219fe8_0.jpg[/img]

Steek gewoon de uiteinden van de ethernetkabel in beide Macs, laat ze enkele seconden nadenken en je bent klaar om via de ethernetkabel bestanden uit te wisselen.

Ps: Ik doe dat ook soms omdat dat sneller gaat dan draadloos.

Hij wil niet migreren, 1984.

Maar hij zegt dat het 'afleveren wel lukt', dus misschien moet ie gewoon even bestandsdeling op betreffende Mac aanzetten?!

Je kunt ook in Finder CMD+K intoetsen en dan afp:// gevolgd door het IP-adres van de Mac intikken. Dan krijg je een inlogscherm waar je de gebruikersnaam en wachtwoord van de doelcomputer ingeeft. De rest wijst zich dan vanzelf.

[quote=brandrob url=http://www.onemorething.nl/community/topic/bestandsoverdracht-mac-naar-mac-via-ethernetkabel#post-2083710 time=1288207730]Je kunt de ene Mac niet direct aan de andere koppelen met een ethernetkabel als dat is wat je bedoelt.[/quote]Ga je mond met zeep wassen. :thumbsdown:

[quote=The JM url=http://www.onemorething.nl/community/topic/bestandsoverdracht-mac-naar-mac-via-ethernetkabel#post-2083789 time=1288243678]Je kunt ook in Finder CMD+K intoetsen en dan afp:// gevolgd door het IP-adres van de Mac intikken. Dan krijg je een inlogscherm waar je de gebruikersnaam en wachtwoord van de doelcomputer ingeeft. De rest wijst zich dan vanzelf.[/quote]Dat werkt pas nadat je op beide computers in Systeemvoorkeuren > Delen > tab Voorzieningen een vinkje zet bij Bestandsdeling anders werkt AFP niet.

Het ligt volgens mij wel aan welke mac met welke moet communiceren, maar in principe kan je ethernetkabeltje ertussen hangen. Werkt hier wel!

[quote=michelvdb url=http://www.onemorething.nl/community/topic/bestandsoverdracht-mac-naar-mac-via-ethernetkabel#post-2083849 time=1288247902][quote=The JM url=http://www.onemorething.nl/community/topic/bestandsoverdracht-mac-naar-mac-via-ethernetkabel#post-2083789 time=1288243678]Je kunt ook in Finder CMD+K intoetsen en dan afp:// gevolgd door het IP-adres van de Mac intikken. Dan krijg je een inlogscherm waar je de gebruikersnaam en wachtwoord van de doelcomputer ingeeft. De rest wijst zich dan vanzelf.[/quote]Dat werkt pas nadat je op beide computers in Systeemvoorkeuren > Delen > tab Voorzieningen een vinkje zet bij Bestandsdeling anders werkt AFP niet.[/quote]

Maar het ligt ook weer aan je instellingen daarvoor. Die kun je vinden onder de ''Opties''-knop rechts in het midden van het scherm ''Bestandsdeling''.

Ziet er zo uit:

[img]/uploads/community/bc38126887d044fe7bba65b5898639dce6a73789_0.jpg[/img]

Edit: Waar zie jij de tab ''Voorzieningen''? Draai je geen Snow Leopard?

Edit2: Wacht, gevonden! Dat zijn wel kleine lettertjes, die had ik nog niet eerder gezien.:grin:

Nee, da's een ouder OS, met die tab Voorzieningen.
Tja Michel, da's het nadeel als je én mee wilt doen, én bij Tiger wilt blijven...:wink:

Toch staat het er nog steeds, ietsje anders. Dat zal dan wel een erfenis uit de vorige systemen zijn.:razz:

[img]/uploads/community/bef3135b47fcdab748aef3f82ff76bbba682efd7_0.jpg[/img]

Klopt, maar dat is geen tab. Het is een header, en je kan niks kiezen in deze.

om terug te komen op de oorspronkelijke vraag:
ga naar de Finder, kies "Mac Help" uit het Helpmenu, zoek "ethernet" en klik op "Twee computers met elkaar verbinden met behulp van Ethernet". als je wat daar wordt beschreven allemaal gedaan hebt en het werkt niet, waar strand je dan?

@ degenen die vinden dat je met een ouder systeem geen/minder spreekrecht hebt…

Wat is belangrijk? De vraagsteller een werkende oplossing bieden en zijn leergierigheid prikkelen door hem zelf op zoek te doen gaan? Of pietwijsneus spelen?
Of de kat wit of zwart is heeft geen belang. Als ze maar muizen vangt. :sarcastic:

Ik heb het laatst ook gedaan via de Migratie assistent, gewoon met een ethernet kabel ertussen.
Maar ik had de assistent niet goed in gesteld namelijk; op kopieren vanaf een andere Mac, inplaats van naar een andere Mac... tis maar een kleinigheidje maar toen dat goed stond, liep het prima!

Weet iemand of je ook [url=http://www.netwerkkabel.eu/index.php/cat7-kabels/cat7-5m-oranje-sstp-pimf-halogeenvrij-patchkabel.html]deze Cat7 kabel[/url] Cat7 ethernetkabel kunt aansluiten op de Mac.

Kun je een macbook OS 10.6 via een firewire-kabel verbinden met een imac OS10.7? Ik wil de HD van de macbook kunnen zien op het bureaublad van de imac. Zodat ik met slepen (foto's) van de ene mac naar de andere kan verplaatsen. Maar ik krijg het niet voor elkaar die HD zichtbaar te maken op het bureaublad, laat staan te openen en de inhoud ervan te zien. Waarschijnlijk mis ik ergens een instelling, weet iemand raad?

Of kan dat alleen via een ethernet-kabel of migratie?

Dat kan met een FireWire-kabel, op in elk geval twee manieren. De eerste is om de kabel tussen de twee computers te doen en dan de computer waar je de bestanden van af wilt halen, opnieuw op te starten met de T-toets ingedrukt. Hierdoor gaat hij in "target-mode" en wordt door de andere als een externe harde schijf gezien.

De andere manier is om de FireWire-kabel tussen de computers te doen en dan op allebei te zorgen dat de FireWire-verbinding een IP-adres heeft, in Systeemvoorkeuren ? Netwerk; ook moet je op in elk geval één van de computers bestandsdeling aanzetten (zie hierboven). Als het goed is kun je dan die computer vanaf de andere zien en ermee verbinden in de Finder. Dit heeft het voordeel dat beide computers bruikbaar blijven.

Dank. dat laatste is wat ik wil Target-mode is me bekend, maar ik wil op beide machine's tijdens de verbinding kunnen werken. Vroeger in de tijd dat ook mac's nog Grijs en Grauw waren deed je er een printerkabeltje tussen, gebruikersnaam goed zetten, en zoef daar ging het van de een naar de ander.

Maar goed, tijden veranderen...

Moet het wat betreft het IP adres, het dan zo staan?

[img]/uploads/community/01a634bcc429a240ea744385a761b4b1991fb299_0.png[/img]