Bestandsoverdracht Mac naar Mac via ethernetkabel

Je zult dan wel een geldig adres op moeten geven, en bij allebei de computers een ander. Werkt het niet als je ze allebei op DHCP zet? (Dus zonder "met handmatig adres" erbij.)

Via DHCP? Dat moet ik ff proberen, ik laat het weten.. Ik zou niet weten overigens hoe ik die machine's een geldig IP adres moet geven, daar komt bij dat de imac constant met het internet is verbonden, die heeft er dan toch al een?

je kunt DHCP wel aanzetten, maar dan moet er contact gemaakt kunnen worden met een DHCP-server.
als je even kijkt wat airport heeft gekregen, bijv. 192.168.1.24, dan geef je de ene kant van de kabel 192.168.1.200 en de andere kant 192.168.1.201
subnet mask is normaal gesproken 255.255.255.0
default gateway is bij een verbinding tussen 2 computers niet van belang, maar je kunt daar 192.168.1.1 invullen.

[quote=Haike url=http://www.onemorething.nl/community/topic/bestandsoverdracht-mac-naar-mac-via-ethernetkabel/page/2#post-2459586 time=1347121229]Ik zou niet weten overigens hoe ik die machine\'s een geldig IP adres moet geven, daar komt bij dat de imac constant met het internet is verbonden, die heeft er dan toch al een?[/quote]Elke poort heeft z'n eigen IP-adres — zolang er maar niet twee poorten in het netwerk hetzelfde adres hebben is er weinig aan de hand. Als je een adres pakt dat begint met 192.168 en dan nog twee groepjes (elk tussen 0 en 255, inclusief) zit je wel goed.

Aha,.. Dank Fred en Jakko

Ik heb het niet voor elkaar gekregen, dus uiteindelijk heb ik de macbook in de target mode gezet, en als HD benadert. dat ging goed. Het ging erom om een aantal foto's over te zetten va de macbook naar de imac.

Maar de iphoto die op de imac staat, heeft vervolgens iets gedaan qua structuur met de foto's die op de macbook staan. Voor de iphoto die op de macbook staat zijn die foto's nu niet meer benaderbaar, je krijgt de mededeling dat je een recentere versie van iphoto moet installeren, willen die foto's weer benaderbaar zijn via de macbook zelf.

Maar de meest moderne versie van iphoto die die macbook kan hebben, staat er ook op. Maar dat is blijkbaar niet goed genoeg, om alsnog die foto's weer te benaderen. Een nieuwe iphoto library aanmaken kon wel, en foto's daarin werden gewoon getoond.

Heb je iPhoto op de iMac de bibliotheek op de MacBook laten openen? Als die iPhoto nieuwer is dan op de MacBook, dan loop je inderdaad het risico dat hij de bibliotheek bijwerkt naar een nieuwere versie waardoor hij niet meer te openen is op je MacBook …

Ja dat is gebeurt,.. als ik dat geweten had had ik dat niet gedaan. Maar goed, op de imac was alles zichtbaar dus ik heb al die foto's daar op gezet.
Een 2006 macbook is blijkbaar al zo oud dat je die niet zomaar ongestraft aan een 2011 imac kan hangen...

Dat heeft niks met de leeftijd van de MacBook te maken, maar met de versies van de software die je gebruikt. Nieuwere versies van programma's hebben wel eens de neiging een iets ander bestandsformaat te gebruiken, waardoor de bestanden ervan niet te openen zijn in oudere versies. iPhoto geeft als het goed is een waarschuwing wanneer de bibliotheek omgezet moet worden om hem te openen, en dan kun je kiezen om dat niet te doen.

Maar wat let je om de iPhoto die je op de iMac hebt staan, ook op de MacBook te zetten?

Ik heb geprobeerd om er een nieuwere versie op te zetten, want ik heb hier een originele ilive '09 DVD liggen, maar de iphoto die daar op staat wou hij niet installeren, waarbij ik er vanuit ben gegaan dat dat komt door verouderde hardware. Maar misschien is dat een geheel verkeerde aanname van me.

Ik kan gaan proberen wat jij voorstelt.. bedankt voor de tip.

iPhoto gewoon kopiëren van die iMac gaat denk ik niet lukken — d.w.z. het kopiëren zelf wel, maar ik vermoed dat hij het niet zal doen op de MacBook. Maar als je een installatie-DVD hebt, vind ik het vreemd dat hij daar niet van wil installeren.

Ik heb het ook nog niet gedaan maar bedacht me ook dat er dan waarschijnlijk een installer mee moet komen om die gekopieerde iphoto te laten werken.

En ja, ik weet ook niet waarom de iphoto die op de DVD niet op de macbook wou. Het is overigens een retail DVD, maakt dat het verschil?

Nou breekt mijn klomp....

Vanmiddag de iphoto van de imac gekopieerd naar de macbook. Krijg ik dit te zien:

[img]/uploads/community/dfee85e3f9cd029720b9bab8cabc437243ff8b28_0.png[/img]

Terwijl ik volgens "Toon info" deze heb gekopieerd.

[img]/uploads/community/72865ea531d3ddb0e902581dd51196c9b015943f_0.png[/img]

Op de macbook in de programmamap staat deze:

[img]/uploads/community/fb3f815e6fbc853e6a0bc6a66417bca64a4e80c9_0.png[/img]

Een lagere versie dus die ik inderdaad op 12-09 heb proberen up te graden via iLive '09 DVD

Vervolgens als ik die van de imac afkomstig is, start, (doet het dus wel) komt het volgende venster aanschuiven:

[img]/uploads/community/9b5d3d4469cb95be3a8f65c4baa97c55abdf8b83_0.png[/img]

Dus gekozen voor werk bij. Maar geen foto te zien daarna.

Wat gebeurt hier in godsnaam? Zo moeilijk kan het allemaal toch niet zijn?

[quote=Haike url=http://www.onemorething.nl/community/topic/bestandsoverdracht-mac-naar-mac-via-ethernetkabel/page/2#post-2461986 time=1347631359]Het is overigens een retail DVD, maakt dat het verschil?[/quote]Dus niet specifiek voor één computer? Dan zou hij het zeker moeten doen, als je het mij vraagt. De DVD met extra programma's die bij bijvoorbeeld een iMac zit kun je niet zomaar gebruiken op een MacBook — dan zal hij weigeren te installeren en moet je bijvoorbeeld [url=http://charlessoft.com]Pacifist[/url] gebruiken om bij het eigenlijke installatiepakket te komen. Als ik jou was zou ik dat eens proberen met die iLife-DVD, maar misschien is het een goed idee te wachten tot Pacifist 3.10 uit is omdat daarin [url=http://www.onemorething.nl/community/topic/langste-installatie-ooit]deze bug[/url] opgelost is :)

Ik heb jouw draadje daar over gevolgd.. :wink: en ik kan wel volgen wat je zegt maar de imac draait onder Lion, en voor zover mij bekent kan een macbook uit 2006 geen Lion draaien, of lost Pasifist dat probleem op?

Nee, Pacifist laat je delen van installatiepakketten installeren, zodat je niet (bijvoorbeeld) de hele iLife erop hoeft te zetten als je alleen iPhoto wilt hebben. Maar iLife '09 vereist geen Lion, dus denk ik dat het toch echt op je MacBook zou moeten kunnen werken.

Ok maar op de DVD kun je ook gewoon aan of uitvinken wat er wel of niet geïnstalleerd moet worden, dan zie ik niet meer zo wat een meerwaarde Pacifist dan heeft, als ik dat zo lees.

En ja; die DVD vroeg ook netjes wat er wel of niet op de macbook moest komen, en ging daarna ook aan de gang. Software-update werd daarna ook gestart en heeft nog aanvulling opgehaald, en toch blijf je in de programmamap zien dat het om iphoto versie 8.1 gaat. Dus voor mij blijft het een raadsel waarom je zulke rare informatie te zien krijgt...

In dat geval hoef je Pacifist niet te gebruiken, nee. Maar bedenk wel even dat iPhoto 8.x en iPhoto '09 hetzelfde zijn; iPhoto 9.x zal iPhoto '11 zijn, vermoed ik (er was toch geen iPhoto '10?). Als je hem van de iLife '09 DVD haalt zal het wel iPhoto 8.x zijn, ja.

Ik voel mij plots heel dom worden.....:cry:

Toch blijf ik het raar vinden dat de macbook beweerd dat er dan een nieuwere versie van iphoto in de programmamap staat, op het moment dat ik iphoto 9.1 van de imac naar de macbook heb gekopieerd.

Toen ik laatst iPhoto '09 op m'n laptop wilde zetten als vervanging van '08 was ik ook even in de war, hoor, omdat ik via de Finder keek welke versie ik eropgezet had, en daar "iPhoto 8.1.0" zag staan. Pas toen ik de originele (die ik eerst hernoemd had) bekeek en ontdekte dat dat 7.iets was, ging er een lichtje branden :)

En met een "nieuwere versie" bedoelt de computer hoogstwaarschijnlijk: een map of bestand met een latere wijzigingsdatum. Niet dat hij denkt dat 8.x nieuwer is dan 9.x, maar dat (bijvoorbeeld) de 8.x-installatie er onlangs opgezet is terwijl de 9.x op die andere computer een datum van vorig jaar heeft. Die melding is vooral bedoeld om te voorkomen dat je per ongeluk bij het kopiëren van een document, dat vervangt door een oudere versie.