?Beste browser en mailprog voor Mac OS9

Omdat ik een Imac 333 G3 die op zolder staat naar m'n vader wil brengen die nu gefrustreerd zijn internet-ervaring opdoet met een trage windoos (Win98) met een kleine monitor (en die dus nog maar een keer per half jaar z'n mail ophaalt geloof ik..)

Back on topic: wat is uit het verleden de beste browser die voor Mac OS9 is ontwikkeld? Dat is niet Explorer 5, dat weten we allemaal wel.
Ik heb zelf net Mozilla 1.2.1 uit 2002 gedownload, die lijkt het redelijk te doen, met MacOSX.nl als testcase. Behalve dan dat in OSX Classic environment de fonts wat moeilijk te lezen zijn, maar dat zal in native OS9 wellicht beter zijn.
Het gaat me vooral om een nette verwerking van CSS, zodat hij in ieder geval redelijk probleemloos kan surfen.

Reacties uit eigen ervaringen welkom. Er is ook nog Netscape 7.0 voor OS9 geloof ik, niet geprobeerd.

Verder ben ik nieuwsgierig naar jullie meningen over het beste Mail-programma voor een redelijk onervaren senior… misschien toch wel outlook, daar werkte ik zelf altijd naar tevredenheid mee onder os9.

(O, en reacties dat ik OSX moet proberen te plaatsen zijn nutteloos, te weinig geheugen in die Imac)

heb zelf als mail programma Lotus Notes. Ook onder os9. Bevalt uitermate goed. Surfen deed ik met mozilla op os9. een van de laatste versies meen ik. Dacht iets van 1.3.1 ofzoiets. laat alles zien, zelfs themas voor te downloaden.

Verder vond ik outlook op os9 een beetje microsofterig :slight_smile:

Internet: Internet Explorer, Netscape of Mozilla Mail: Outlook Express of Entourage P2P: LimeWire

IK zou zelf zeggen internet exploder 5.1.7 of Netscape 4.8 Mail programma Quickmail 3.1 als je overgaat naar os x kan dit mail prog ook gebruiken dus goed te migreren

Greetz Knarf :slight_smile:

Mozilla is de beste, althans voor surfen. Meest compleet, surfen en mailen in één programma, en er zit zelfs een html composer in. Netscape 6 en 7 werken te traag. Netscape 4.7 communicator is een alternatief, met dezelfde mogelijkheden als Mozilla, maar ik vind dat bij Mozilla de webpagina's vlugger laden. Er is welk een vervelende bug bij de mail van Mozilla (en die heb je niet bij communicator). Als men e-mails met grote attachments opstuurt, en je mailbox op de server bevat al veel mails, dan kun je ze niet meer binnenhalen. Je krijgt een foutmelding: "Unable to write to the mailbox because you don't have enough privileges" Dat kun je vermijden door je mailbox op de server regelmatig te legen, je kunt eventueel die mails overbrengen naar een local folder op je computer.

[quote:35014c1560="Rini"]heb zelf als mail programma Lotus Notes. Ook onder os9. Bevalt uitermate goed. Surfen deed ik met mozilla op os9. een van de laatste versies meen ik. Dacht iets van 1.3.1 ofzoiets. laat alles zien, zelfs themas voor te downloaden. :)[/quote:35014c1560]

De laatste officiële versie van Mozilla die compatibel is met OS9 is 1.2.1.

Ik ga dan toch zeggen dat je OSX moet installeren; te weinig geheugen kan met de huidige prijzen toch niet het probleem zijn? Voor minder dan € 100 (volgens mij heb ik € 72 betaald) zet je er 512 Mb bij.

Persoonlijk zou ik voor dat geld niet gaan lopen knoeien met allerlei verouderde oplossingen, is nergens voor nodig. Op mijn iMac 400 draait zelfs Tiger voorbeeldig, ik neem aan dat dat op een iMac 333 ook het geval zal zijn. Zeker als je de toepassingen beperkt houdt tot internet etc.

Kortom; toch het advies om een er een paar euro in te steken om niet achter de feiten aan te blijven huppelen…

[quote:41be77be66="Rini"]heb zelf als mail programma Lotus Notes. Ook onder os9. Bevalt uitermate goed. Surfen deed ik met mozilla op os9. een van de laatste versies meen ik. Dacht iets van 1.3.1 ofzoiets. laat alles zien, zelfs themas voor te downloaden.[/quote:41be77be66]

Rini, je hebt wel gelijk! Er bestaat wel een onofficiële 1.31 release hier:
http://www.t3.rim.or.jp/~harunaga/mozilla-macos9/
maar deze is niet door Mozilla zelf uitgebracht.

[quote:134132780f="bekhof"]Ik ga dan toch zeggen dat je OSX moet installeren; te weinig geheugen kan met de huidige prijzen toch niet het probleem zijn? Voor minder dan € 100 (volgens mij heb ik € 72 betaald) zet je er 512 Mb bij.

Persoonlijk zou ik voor dat geld niet gaan lopen knoeien met allerlei verouderde oplossingen, is nergens voor nodig. Op mijn iMac 400 draait zelfs Tiger voorbeeldig, ik neem aan dat dat op een iMac 333 ook het geval zal zijn. Zeker als je de toepassingen beperkt houdt tot internet etc.

Kortom; toch het advies om een er een paar euro in te steken om niet achter de feiten aan te blijven huppelen…[/quote:134132780f]

Een IMac 333 kan volgens www.everymac.com slechts 384 MB RAM bevatten en dat is eerder krap voor Tiger. Bovendien is de HD slechts 6GB, dus als je daar Tiger op gaat installeren heb je ook al een groot deel van de schijfruimte nodig. Het is ook zo dat als je weinig geheugen hebt, het virtueel geheugen meer wordt aangesproken, en dan is de snelheid hier gebottleknecked door de (trage) harde schijf.
Harryk heeft mijns inziens gelijk als hij hier verkiest van verder met OS9 te werken en er geen geld meer aan te besteden. Misschien een jaartje nog met deze legacy Mac werken en dan een Minimac of Emac kopen. Dan heb je in die prijs meer geheugen en alle laatste versies Tiger, ILife, Appleworks, een grotere harde schijf. Tel dat maar allemaal eens op wat er daarmee kan uitgespaard worden.
En zo slecht is OS9 nu ook weer niet. Ik werk er nog regelmatig mee.
Het blijft bovendien gebruiksvriendelijker en eenvoudiger dan OSX.
Als bvb je DVD niet meer geactiveerd wordt in de finder, kon je bij OS9 via extensiebeheer gemakkelijk uitvissen wat er verkeerd liep. Probeer dat maar eens in OSX!
Alleen is het zo dat de stabilteit van OSX superieur is en dat het internet sneller werkt.

Mee eens dat OS 9 vlotter draait dan OS X op een iMac 333, maar OS X is stabieler vind ik zelf. Heb hier een iBook 366 en daar heb ik Tiger op draaien en vind dit lekker gaan.

Tiger zou niet eens gaan volgens mij, omdat er geen firewire op zit op deze iMac. Of er moet ergens een hack voor te krijgen zijn.

[quote:16f7850413="Mac Hammer Fan"][quote:16f7850413="bekhof"]Ik ga dan toch zeggen dat je OSX moet installeren; te weinig geheugen kan met de huidige prijzen toch niet het probleem zijn? Voor minder dan € 100 (volgens mij heb ik € 72 betaald) zet je er 512 Mb bij.

Kortom; toch het advies om een er een paar euro in te steken om niet achter de feiten aan te blijven huppelen…[/quote:16f7850413]

Een IMac 333 kan volgens www.everymac.com slechts 384 MB RAM bevatten en dat is eerder krap voor Tiger. Bovendien is de HD slechts 6GB, dus als je daar Tiger op gaat installeren heb je ook al een groot deel van de schijfruimte nodig. Het is ook zo dat als je weinig geheugen hebt, het virtueel geheugen meer wordt aangesproken, en dan is de snelheid hier gebottleknecked door de (trage) harde schijf.[/quote:16f7850413]

384 MB RAM is meer dan genoeg voor een beetje internetten en mailen. Ik heb Panther geinstalleerd op een groene (350 MHz geloof ik) iMac G3 met 128 MB RAM. Qua snelheid is het geen monster, maar het werkt redelijk vlot. Zes gigabyte is ook meer dan genoeg voor Tiger, als je maar de juiste installatie opties gebruikt zoals printer drivers en talen weglaten.

en toch een discussie over geheugen :cry: onder os9 gebruikte ik naar alle tevredenheid netscape communicator. juist ook omdat dit programma ook een mailoptie heeft. het was inderdaad niet een van de snelste maar er zat alles in wat je nodig had en het was makkelijk te bedienen.

[quote:aa40a013f4="supergrover"]en toch een discussie over geheugen :cry: [/quote:aa40a013f4] Was niet m'n bedoeling om die discussie te starten; wel om meerdere opties open te houden voor het (naar tevredenheid) oplossen van een probleem. Da's ook volgens mij de bedoeling van een forum :?

Juist met het hele internetverhaal loop je tegen beperkingen aan, de ontwikkelingen voor browsen met OS9 zijn volledig achterhaald. Veel sites werken eenvoudig niet als je Netscape 4.8 of IE 5.2 gebruikt.
Mailen zal op zich niet zo’n probleem zijn.

Door met OSX te werken, kun je een oudere Mac toch nog prima gebruiken!

Bekhof, Ik had toch de indruk dat Mozilla 1.2.1 in OS9 vrijwel alles aankon. Maar ik kan verkeerd zijn. Kun je eens een site geven waar dat niet het geval is?

Grappig, er ontstaat toch een discussie over upgraden naar osX, maar die sprong neem ik niet met dit oudje. Ik kom de oude browser Netscape 4.7 ook nog een paar keer tegen in deze thread, maar die browser is dus echt 'verkeerd' waar het moderne websites betreft, meestal vanwege de slechte css-implementatie.

Iets wat ik me nu bedenk is, dat als je een senior, vrij onervaren met computers, en GEEN kennis van de engelse taal, met een browser of mailprogramma laat werken, dat het dan liefst nog Nederlands moet zijn. En dat vind je volgens mij niet. Explorer 5 is meen ik niet in Nederlands uitgevoerd maar weet niet zeker.

En bij die oude Imacs 333 moet je ook niet vergeten het paperclipje mee te leveren voor de reset als de zaak vaststaat…

[quote:01037065c6="Harryk"]Grappig, er ontstaat toch een discussie over upgraden naar osX, maar die sprong neem ik niet met dit oudje.[/quote:01037065c6]

Zoals ik zei, zo’n oudje kan nog best veel.

[quote:3cccd53756="Harryk"]Grappig, er ontstaat toch een discussie over upgraden naar osX, maar die sprong neem ik niet met dit oudje. Ik kom de oude browser Netscape 4.7 ook nog een paar keer tegen in deze thread, maar die browser is dus echt 'verkeerd' waar het moderne websites betreft, meestal vanwege de slechte css-implementatie.

Iets wat ik me nu bedenk is, dat als je een senior, vrij onervaren met computers, en GEEN kennis van de engelse taal, met een browser of mailprogramma laat werken, dat het dan liefst nog Nederlands moet zijn. En dat vind je volgens mij niet. Explorer 5 is meen ik niet in Nederlands uitgevoerd maar weet niet zeker.

En bij die oude Imacs 333 moet je ook niet vergeten het paperclipje mee te leveren voor de reset als de zaak vaststaat…[/quote:3cccd53756]

Van Mozilla bestaan er ook Nederlandse taalmodules!
Je moet die apart downloaden, ik vermoed vanuit het programma zelf.

Beste Harryk Internet explorer 5.0 bestaat wel in het nederlands.....die zit standaard bij een Mac OS versie, ik dacht 9.2 of 9.1, daar zit trouwens ook een nederlandse versie van outlook express 5.0 bij.

De laatste Intenet Explorer versie voor MacOS9 was echter alleen in het Engels verkrijgbaar. (5.1 geloof ik want 5.2 is voor OSX)

IE 5 is idd in het Nederlands, maar als je deze gebruikt zal je merken dat vele sites het niet goed doen. Daarin tegen is 5.1.7., die Engels is, beter.