Beste formaat om DVD's te bewaren?

Hoi,

ik ben in het bezit van een flinke verzameling dvd’s op mijn harde schijf van 1 tb. Omdat ik voorzie dat ik binnenkort gebrek aan ruimte ga krijgen op deze hd, zat ik me af te vragen of het verstandig is om mijn dvd’s kleiner te maken als bv divx of m4v formaat.

Ik heb al Handbrake. Ik kijk dvd’s op mijn hd televisie met 5.1 geluid over de stereo (via Popcorn Hour allemaal). Wat is zonder significant kwaliteitsverlies het beste formaat om dvd’s op te slaan? Maakt het veel uit of het m4v is ipv de Video TS folder? Zijn er zaken waar ik op moet letten (geluid bv)?

edit: ik kan nagenoeg alle formaten afspelen met mijn mediaplayer

Zie de tips in [url=http://forum.onemorething.nl/viewtopic.php?t=141269]Filmpjes bewaren[/url].

Dank je, had ik nog niet gezien maar dat gaat ook over net iets anders. Ik heb het over dvd films met 5.1 geluid - geen eigen creaties maar hollywood ;)

Deze had je vast zelf al bedacht: brand ze op een (dual-layer) DVD. Daar kwamen ze namelijk ook ooit vandaan...

Hoopte eigenlijk op een berichtje als

“als je geen extreme purist bent kun je het beste je films rippen met Handbrake naar formaat (…), zodat je slechts een minimaal kwaliteitsverlies hebt dat nauwelijks waar te nemen is. Voor films van voor 1995 maakt het niets uit want…”

[quote:f95951ee76="jakeh"]edit: ik kan nagenoeg alle formaten afspelen met mijn mediaplayer[/quote:f95951ee76] Ik heb je wel eens minder enthousiast over je PCH gehoord... ;-)

Het instellen van een dergelijk apparaat zonder enige handleiding is absoluut een nachtmerrie, daar kan ik kort over zijn.

Als je het 5.1 geluid wilt bewaren kun je het beste gaan voor de MOV of MKV container, deze kunnen beide AC3 sporen bevatten. Voor beeld is H.264 het beste. De vraag is alleen of die PopCorn in staat is om H.264 en AC3 af te spelen, en in welke container.

[quote:3231677ce7="unSOUND"] De vraag is alleen of die PopCorn in staat is om H.264 en AC3 af te spelen, en in welke container.[/quote:3231677ce7] De Popcorn Hour A-110 vreet zo'n beetje [url=http://www.networkedmediatank.com/wiki/index.php/Supported_Formats]alles[/url] wat je h'm voorschotelt. Dat is het voordeel van dit apparaat tov een AppleTV.

[quote:961a22efbc="jakeh"]Het instellen van een dergelijk apparaat zonder enige handleiding is absoluut een nachtmerrie, daar kan ik kort over zijn.[/quote:961a22efbc] Ik kan er nog korter over zijn.

• Pocorn Hour kopen
  • Ethernet kabel er aan hangen
  • [b:961a22efbc]Plugjes in TV steken[/b:961a22efbc][i:961a22efbc] (want anders snapt jekeh het niet)[/i:961a22efbc] :wink:
  • MyiHome opstarten
  • Film kijken

Configuratie: nul.

[quote:d68950b07a="KarelWillem"][quote:d68950b07a="jakeh"]Het instellen van een dergelijk apparaat zonder enige handleiding is absoluut een nachtmerrie, daar kan ik kort over zijn.[/quote:d68950b07a] Ik kan er nog korter over zijn.

• Pocorn Hour kopen
  • Ethernet kabel er aan hangen
  • MyiHome opstarten
  • Film kijken

Configuratie: nul.[/quote:d68950b07a]

Zal uitstekend beeld en geluid opleveren zo zonder verbinding met je tv en receiver… 8)

Zonder instellingen in de software van de Popcorn Hour ga je nooit 5.1 geluid krijgen. Met MyiHome kan je bovendien geen ISO afspelen.

Edit: unSOUND bedankt

Haha... :mrgreen:

ISO’s afspelen moet je dan ook niet willen. :wink:

Receiver??? Dat is wel heel ouderwets. :smiley:

Nou, ben momenteel in een situatie beland waar ik ook even geen raad mee weet....

Ik heb een DVD met muziekclips van een band. Ik wil alle 27 clips op mijn Mac hebben, en dus wou ik de DVD rippen. Probleem is dat er slechts 16 clips direct uit het menu zijn te kiezen, er staan er nog 11 verstopt in de DVD. Doordat ze op een bepaalde manier zijn verstopt zien Mac the Ripper en Handbrake de clips ook niet. Enige programma wat ze wel zag was de stokoude PPC versie van OSeX. Daarmee heb ik alle clips kunnen rippen, en staan ze als aparte .VOB bestanden op mijn HD.

Maar nu komt dus het leuke:

VisualHub: Beeld gaat goed, geluid niet. ( loopt vast bij het doorvoeren van het 5.1 AC3 spoor. )
Handbrake: Geluid gaat goed, beeld niet. ( codeert soms maar 1 minuut van de 4 minuten die de clip is )
MPEGstreamclip: Beeld gaat goed, maar maakt van een 5.1 spoor een 2.0 spoor, zelfs in de passthrough stand.

Nu heb ik het dus anders gedaan. Ik heb de VOB bestanden eerst gedemuxed naar AC3 en M2V, de M2V bestanden zet ik om naar H264 via QuickTime Pro, en daarna plak ik de AC3 audio er achteraf in. Dit is echter nog een leuk klusje met 27 clips, en ik heb nog meer DVD’s die ik wou gaan rippen…