Beste manier om afbeeldingen te automatiseren in folders.

Ik weet dat Pixelmator Pro er aan zit te komen dus hopelijk heeft deze iets van een Actionscript ingebouwd om dit soort dingen relatief eenvoudig te doen.

Maar stel dat deze niet dit soort functionaliteit heeft, wat zou dan het beste alternatief zijn voor leken om dit te doen. Je kunt mensen niet vragen om elke foto bij een nieuwsbericht 3 maal te exporteren in gewenste formaten en dan handmatig verdelen over deze folders.

Wat ik het liefst zou willen zien is een smart folder systeem. Een ‘leeg’ mapje in een directory waar je dan als leek een formaat 1000 afbeelding in pleurt en dan doet de computer of een app de rest van het werk, schalen + verdelen naar de juiste folders.

Volgens mij kan zoiets met Hazel app maar ik wil graag weten of er meer alternatieven zijn.

Je kunt het proberen met een AppleScript via de ‘scripteditor’ app die standaard op je Mac zit?

Met een ‘Folder Action’ kun je dat zelf voor elkaar krijgen, dwz heb je geen app voor nodig.

https://www.maketecheasier.com/automatically-resize-images-in-mac/

Naar dat soort dingen was ik ook al aan het kijken, het werk prima ik kan al bestandjes verplaatsen naar andere locaties en folders maar volgens mij kun je niet iets doen op basis van het huidige formaat.

Ik wil eerst een controle of conditional invoeren dat controleert of het een afbeelding is en zo ja of deze afbeelding 1000px breed is is dat niet het geval dan doe je iets anders. Ik wil later alles filteren. Dus zodra iemand het Markdown bestandje + afbeeldingen erin dropt moet het .md bestandje ergens anders verplaatst worden dan de foto’s.

Het is wel zoeken want er zijn zoveel acties die je kunt instellen.

Dit is vreemd want het wijkt compleet af van het stappenplan.

Mijn Automator script.

1. Kopieer het origineel naar de folder 17 (root)
  2. Schaal naar 750
  3. Kopieer dan het bestand naar folder 750
  4. Schaal naar 500
  5. Kopieer dan het bestand naar folder 500
  6. Verwijder de overgebleven source naar de prullenmand

De folder setup.

Het resultaat dat ik terugkrijg wanneer ik een afbeelding in mijn folder drop die 1000px breed is.

Je kunt misschien beter de taak „Vergroot/verklein afbeeldingen” gebruiken in de Foto’s-sectie van Automator.

Ja ik heb het nu werkend alleen vraag ik mij af waar Automator dat bestand opslaat. In de map zelf zit het niet dus als ik Automator sluit en ooit weer moet openen hoe kom ik dat weer bij deze bronbestanden.

Er is met dit soort dingen ook geen optie om een batch te maken gebaseerd op wat je er in stopt?

Bijvoorbeeld.

Een foto van 1000px breed gaat batch 1 doen en een foto van 560 breed gaat batch 2 afwerken.

[quote=Shmoo url=https://www.onemorething.nl/community/topic/beste-manier-om-afbeeldingen-te-automatiseren-in-folders/#post-3093310 time=1504893426]Ja ik heb het nu werkend alleen vraag ik mij af waar Automator dat bestand opslaat. In de map zelf zit het niet dus als ik Automator sluit en ooit weer moet openen hoe kom ik dat weer bij deze bronbestanden.
[/quote]

Als je er een service van hebt gemaakt, dan staan ie in de map “~/Library/Services/” als workflow-bestand.

Volgens mij heb ik er een Map dinges van gemaakt tijdens het openen van het programma.

O, het is een map-actie.

Klik op een willekeurige map met de rechtermuisknop ingedrukt. Ga naar Voorzieningen, kies dan Mapacties configuratie…

Dit word geopend en je ziet dan mappen met automator-acties eraan. Kies de bewuste map (als er meer dan één is). Aan de rechterkant zie je de workflow, selecteer die en klik dan op “Wijzig takenreeks”. je script wordt dan geladen in Automator.

Ha, ja het zit dus verstopt in de map zelf. Netjes, dat weet ik waar ik het kan vinden als ik ooit aanpassingen moet maken.

Bedankt.