Beste Manier om nieuwe Lightroom op te zetten

Hoi Forumleden,

Op welke manier kan ik best lightroom opzetten.

Hardware: iMac 27" met 256SSD // Externe usb3 4TB voor de RAW foto’s op te bewaren // Synology Nas voor backup en eventueel het bewaren van de JPEG export foto’s.

Idee voor de setup is volgende

Imac (interne SSD) => gebruik ik enkel voor programma’s
Externe USB HD => opslag van de foto’s in RAW + Lightroom Database bestand?
NAS => backup van imac (Time machine)
=> backup van Externe HD ( via backup programma nas = instant backup)

volgende vragen heb ik hierbij:

• is het de beste manier om de lightroom database mee op de externe hd te plaatsen? of bewaar ik deze beter op de imac?
  • Backup oplossing (wat is de beste manier):
    A: 2x Manuele Copy: ik copier één set foto’s op de externe HD en copier een 2e set foto’s naar de NAS

B: auto import : ik copier (importeer) één set foto’s op de externe HD (via Lightroom) en laat (via lightroom) een 2e copy op de nas bewaren
C:auto backup: ik copier één set foto’s op de externe HD en laat via een bacup programma van de NAS een"backup" ban deze externe schijf bewaren op de NAS

• Waar raden jullie aan op de “bewerkte” export foto’s te bewaren ? op de externe HD of mee op de NAS ? , Voordeel van op de nas is dat hier dan eenvoudig deze foto’s ook "gedeeld’ kunnen worden met andere gebruikers of via het ingebouwde online “photo-station” programma voor via het web naar de foto’s te kijken.

Mijn setup is als volgt (grotendeels jouw idee)

• lightroom catalog staat op de imac SSD
  • fotobestanden staan op externe schijf
  • vanuit lightroom staat mijn synology als export service ingesteld (dus de jpg’s voor gebruik in photo station)
  • de originele fotobestanden (externe schijf) worden gesynchroniseerd met een map op de synology als backup
  • en deze bestanden worden dan nog eens automatisch, via de synology, geüpload naar Stack als cloudbackup, alsook de lightroom catalog

Dus ik denk toch dat ik redelijk goed voorzien ben van backups op verschillende plaatsen

Als je de lightroom catalog op de externe schijf plaatst, kan je dan nog steeds de “voorbeeld-bestanden” zien als je externe schijf bv niet aan staat?

Ik zou het niet veel anders doen dan Joeri!

Ja hoor, je kunt SMART PREVIEWS gebruiken. Dan kun je lokale aanpassingen in LR doen, zonder dat
een externe schijf is gekoppeld. Het verwerken in PS lukt dan niet. Daar moet je jouw drive weer voor
koppelen.

Hey Joeri

Zet je deze in de “standaar” photo folder van je synology (deze is aangemaakt van zodra je “photo-station” installeerd of heb je zelf een nieuwe map aangemaakt.

Gebruik je hiervoor bv “Time machine” of “Cloud Station Backup” van synology? of gebruik je de lightroom “import tool” dat hij bij import van je foto’s deze direct op zowel de externe usb plaatst als op de NAS backup?

Ik exporteer inderdaad naar de standaard photo folder op synology, werkt goed. En het syncroniseren van de originelen naar de nas doe ik via goodsync

Hartelijk dank voor de tip’s !

ivm Stack => goede tip…; alleen nog spijtig dat je enkel in NL dit kan configureren…

Woon in belgie en heb stack ook geconfigureerd gekregen. Aanvraag doen via vpn kan je eventueel proberen