Beste OS voor legacy Macs?

Ik heb een 7600/132 en 7300/200 die ik opnieuw zal installeren. De Macs hebben slechts 64 MB RAM. Wat is het beste aanbevolen systeem: OS 7.6.1, OS8.1 of OS 8.6 of OS 9.2. Meer dan Appleworks, internet en Office moeten ze niet aankunnen. Ik heb geen intentie van OSX hierop te draaien of geheugen bij te kopen of upgrades te doen. Hoe lager het systeem, hoe minder geheugen het gebruikt. Alleen vermoed ik dat de oudere systemen trager internet hebben. Of heb ik het verkeerd voor?

Ik geloof dat 8.6 een van de stabielste versies ooit was... hangt er natuurlijk af of de andere software die je er wenst op te draaien onder OS 8.6 werkt natuurlijk.

Ik herinner mij dat mijn petekind bepaalde spelletjes (Freddie Fish) niet kon draaien op OS9 maar wel op 8.6. Werkt een USB PCI card onder 8.6?

Mac OS 8.6 ... de beste klassiek release van Apple

Ik meen me te herinneren dat mijn vrouw ooit een powerpc had, rond de 200Mhz. Hier draaide OS8.6 op. Destijds hadden we bij Mailamac een USB 1 kaartje gekocht. De drivers konden we van het net downloaden. Ik heb even gekeken op de support pagina van Apple, maar kon daar niet zo 1..2...3 iets vinden.

Beide machines gaan maar tot OS 9.1!

Grootste probleem wordt waarschijnlijk het vinden van een degelijke browser die het nog op deze OSes doet en de meeste pagina's keurig neerzet, gezien er op het internet nogal wat geëvolueerd is sinds het uitkomen van OS X...

[quote:136d07c9ee="aaike"]Grootste probleem wordt waarschijnlijk het vinden van een degelijke browser die het nog op deze OSes doet en de meeste pagina's keurig neerzet, gezien er op het internet nogal wat geëvolueerd is sinds het uitkomen van OS X...[/quote:136d07c9ee] Netscape werkte heel erg goed onder de klassieke versies en die zit volgens mij standaart bij Os 8.6

[quote:7eb50d90ab="Pascalliej"][quote:7eb50d90ab="aaike"]Grootste probleem wordt waarschijnlijk het vinden van een degelijke browser die het nog op deze OSes doet en de meeste pagina's keurig neerzet, gezien er op het internet nogal wat geëvolueerd is sinds het uitkomen van OS X...[/quote:7eb50d90ab] Netscape werkte heel erg goed onder de klassieke versies en die zit volgens mij standaart bij Os 8.6[/quote:7eb50d90ab]

Maar dat is dan wel hooguit Netscape 4… en die werkt niet echt lekker meer met hedendaagse internetpagina’s :slight_smile:

Werkt Mozilla ook onder 8.6? Die vond ik de beste.

Ja die is er voor mac os 8.6 of hoger http://www.macupdate.com/info.php/id/3359

[quote:67755bc6a8="Bigs"] Maar dat is dan wel hooguit Netscape 4.. en die werkt niet echt lekker meer met hedendaagse internetpagina's :)[/quote:67755bc6a8] Ik dacht het niet Netscape 7 werkt ook onder os 8.6 http://browser.netscape.com/ns8/download/archive70x.jsp

De [url=www.mactracker.ca]MacTracker[/url] vertelt o.a. tot welk OS je met een Mac kunt gaan. En hoeveel RAM er ondersteund wordt.

Mac OS 8.6 is inderdaad een van de stabielste klassieke systemen, zeker als je over een beperkte hoeveelheid Ram beschikt. OS 9 is misschien uitgebreider zijn maar vraagt om veel meer resources en kan dus instabieler zijn.

Is er een verschil in snelheid te merken op het internet tussen 8.6 en 9.2 ? (via ethernet)

Ik heb dit zelf uitgetest en merk dat OS9.2 beduidend sneller is voor het internet dat 8.6. (TCP/IP via Ethernet) Dus dan toch maar 9.2 en wat RAM bijgestoken.

9.2.2 ondersteunt geen seriële printers meer. Gaat ervanuit dat het op een usb-mac staat. Als je op zo'n oude machine nog redelijk snel wilt werken moet je niet verder gaan dan 9.1 Dat ondersteunt alles nog, zelfs als je er een usb-kaartje in stopt, want dan kun je beide poorten gebruiken. :wink:

[quote:bc2cbbc3c2="Turbanus"]9.2.2 ondersteunt geen seriële printers meer. Gaat ervanuit dat het op een usb-mac staat. Als je op zo'n oude machine nog redelijk snel wilt werken moet je niet verder gaan dan 9.1 Dat ondersteunt alles nog, zelfs als je er een usb-kaartje in stopt, want dan kun je beide poorten gebruiken. :wink:[/quote:bc2cbbc3c2]

Bij mijn weten ondersteunt 9.2.2 wel seriële printers.

Bij mijn weten OSX zelfs :o . Tenminste ik weet niet hoe het bij ons aangesloten zit, maar wij gebruiken thuis gewoon nog een Laserwriter uit de 18e eeuw en dat werkt gewoon hoor :wink:

Zou hij niet via ethernet aangesloten zijn?