Beste video bewerkings programma?

Wat is volgens jullie nou het beste programma om video's te bewerken, qua prijs en mogelijkheden? Laat je stem horen.

Wat bedoel je met bewerken? Snijden, Knippen, Plakken kortweg beeldmontage. Of bedoel je compositing... After Effects, Inferno, Flame etc...

Verder is je poll wat kortzichtig… Er bestaat meer op de wereld dan Final Cut en Adobe… FCP is redelijk. De rest is niets meer dan iets om de hobbyisten tevreden te houden…

AVID Rules six way from Sunday!

Ik bedoel meer de mogelijkheden die je per pakket hebt. En volgens mij zijn FCP, AP, en FCE de bekenste pakketen voor video bewerking. Of heb ik het mis?

Avid is toch wel een belangrijke speler in dit spel. Wat betreft 'consumenten tevreden houden': iMovie (consument) FCE (prosumer) FCP (pro)

Avid heeft trouwens een iMovie concurrent voor OS X in de planning…

[quote:3ccd4e7927="Jesper"]Ik bedoel meer de mogelijkheden die je per pakket hebt. En volgens mij zijn FCP, AP, en FCE de bekenste pakketen voor video bewerking. Of heb ik het mis?[/quote:3ccd4e7927]

Ja mijn inziens wel ja… Zal wel een beetje beroepsdeformatie bij zitten. Zo heet dat dan zeggen “ze”. Maar goed “ze” zeggen wel meer. Wellicht dat bovengenoemde idd erg bekend zijn, met name onder apple gebruikers. AVID is destijds (als ik me niet vergis) begonnen met het leveren van zgn “turn-key” machines (BlaBla9600-kast) :wink: . Allemaal apple dus. Later toen NT boven kwam drijven zijn ze hun programmatuur ook richting NT en dergelijke systemen (lees pc) gaan ontwikkelen. Momenteel draait de symphony (neusje van de zalm volgens Avid zelf) enkel op PC.

Ik ben enorm fan van Avid omdat ik er destijd op heb leren werken. In princiepe doet ieder non-linear systeem het zelfde maar de interface en de psychologie achter de manier van denken en werken van Avid staat mij erg aan. Ik heb inmiddels al zo’n 2 jaar niet meer achter een Avid gezeten. Ben een beetje doorgegroeid en huur deze machines enkel nog in voor de mensen die voor me werken. Van hen heb ik nog nooit een verzoek gehad om op iets anders te werken…

Voor de super eenvoudige dingen op mijn werk, (casting tapes etc.) gebruik ik nu Imovie. Iedereeen lacht me uit als ik het vertel maar dat is juist leuk. Meer dan Imovie heb ik toch niet nodig. Wat ik in Imovie mis is de “IN-puntje” - “UIT-puntje” manier van werken…

GreetZ

Crazy Ivan

[quote:cfed2221fc="crazy ivan"]Wat ik in Imovie mis is de "IN-puntje" - "UIT-puntje" manier van werken... [/quote:cfed2221fc]

Dat zit wel in FCE - bevalt mij (met DV een amateur van jewelste) erg goed. Zou het soms ook in iMovie 3 zitten? Geloof van niet. Hmm, tot morgen maar wachten dan… ben benieuwd.

Ik gebruik ook al enige tijd Avid en ken ook veel editors die al sinds jaar en dag met Avid werken, maar als ze zien hoe simpel FCP qua bediening en interface is, moeten ze, en ik, toch wel toegeven dat het allemaal wel veel simpeler is dan het logge Avid. Bij Avid is het ook gewenning; Zet een leek achter Imovie en na een paar uur heeft ie het door. Zet een leek achter FCP en na een dag of 2 heeft ie het wel een klein beetje door. Zet iemand met een cursus Media academie Avid achter een Composer/Xpress, en hij moet toch wel even weer kijken hoe je dat ook alweer doet. Qua input mogelijkheden doet FCP ook al niet meer onder t.o. Avid. Met een uitbreidingsboard ondersteund FCP ook SDI, Component en zelfs HD.

[i:b873574277]Mijn boodschap: onderschat Avid niet, maar onderschat zeker FCP niet.[/i:b873574277]

Heeft iemand inmiddels een idee hoe de twee extra "sliders" in Imovie werken?

GreetZ

FCP is logisch.

Hoezo is FCP logisch? Qua gebruik?

Ik vind het gewoon makkelijk in gebruik en is zeer uitgebreid. Premiere ken ik zelf niet.

Natuurlijk is Final Cut Pro het best, maar let voor al op:

[b:8eb114df02]qua prijs en mogelijkheden[/b:8eb114df02]

Dan kies ik toch voor Express.

Het lijkt me zinvol alleen te reageren als je alle drie systemen goed kent. Ieder vind immers zijn eigen vaak het beste. Ik vind het jammer dat je (voor zover ik weet) bij FCE bij het importeren alleen maar 1 lange scene kunt inladen. Bij imovie bv gaat dat automatisch per scene. Gaat imovie 3 inmiddels wat soepeler ?

[quote:ec3756c02d="oogappel"] Zet iemand met een cursus [i:ec3756c02d]Media academie[/i:ec3756c02d] Avid achter een Composer/Xpress, en hij moet toch wel even weer kijken hoe je dat ook alweer doet.[/quote:ec3756c02d]

Op de Media Academie leer je niet editen… Sorry. Dat soort dingen leer je enkel in de praktijk. 't Is zeg maar net als autorijden. Na de cursus [lees] rijles [/lees] MAG je autorijden en na 40.000km KUN je auto rijden… Je komt waarschijnlijk zelf ook wel een op eens snelweg en kijk de volgende keer dan eens goed hoeveel idioten daar rondrijden. Ze hebben allemaal een cursus gedaan… :wink:

[quote:160a2b3962="Adriaan Mol"]Natuurlijk is Final Cut Pro het best, maar let voor al op:

[b:160a2b3962]qua prijs en mogelijkheden[/b:160a2b3962]

Dan kies ik toch voor Express.[/quote:160a2b3962]

Inderdaad, hier moet ik me bij aansluiten. Touche!

[quote:ab77d8015b="efwe"]Het lijkt me zinvol alleen te reageren als je alle drie systemen goed kent. Ieder vind immers zijn eigen vaak het beste. [/quote:ab77d8015b]

Dat vindt ik een beetje kort door de bocht.
8)