bestellen op internet of in apple-store?

over 1 of 2 weke ga ik mijn eerste mac (imac g5) bestellen. nu is het op internet €100,= goedkoper om te bestellen. maar is het niet verstandiger ( met garantie en zo) om naar een apple winkel te gaan?

alvast bedankt.

Het is kwa service en zo zeker verstandiger om hem in een fysieke winkel te kopen. Maar zoals je al zei zijn de winkels wel wat duurder en als je pech hebt langere levertijd. Je moet zelf maar kijken of je dat 100 euro waard vindt.

Vanaf de bestelling tot waneer je hem thuis hebt, hoe lang duurt zoiets in de winkel?

Mijn ervaring (en van velen hier) is dat de online Apple Store veel betere en snellere service levert dan een Applecentre (winkel). Misschien heb ik pech met de waardeloze Youmac in Eindhoven, maar als je via internet besteld komen ze je macje zefls thuis halen als deze stuk gaat. :wink: .

Voorbeeld1:
Ik kocht mijn iMac in begin oktober 2004. Mocht toen 10 weken wachten, terwijl mensen via internet hem al na 3 weken thuis hadden. Toen kreeg ik de iMac net voor Kerstmis en twee weken later verlaagde Apple mijn iMac met 200 euro! Klanten die net een iMac hadden konden 200 euro terug vragen…Echter klanten van de online Apple-store en niet van een Apple reseller… Voel je je toch in de maling genomen…

Vertrouw me maar en koop hem online. Als er na 1,5 jaar wat aan je iMac komt en je hebt geen Applecare, sta je bij de Apple Store sterker dan bij een dealer.

ohw. zo lang kan dat dus duren?? damn. moet ik hem dezeweek maars op internet bestellen. ik heb namelijk over 3 weke vakantie en wou dan leren met mac OS te werken. denk wel dak de extra garantie er bij koop.

bedankt.

Ik heb regelmatig bestellingen bij Mail-a-Mac gedaan en had ze altijd binnen een week binnen. Bij built-to-order (op maat gemaakte) Macs kan het langer duren.

ik wil er alleen meer ram in hebben. das toch niet zo veel extra werk lijkt me.

bij de bestelling staat: [i:a001911780]Meestal verzendklaar: 3 dagen[/i:a001911780]

heb ik hem dan ook binnen een week??

hallo,

heb men ibook nu net een week en een dag. Had hem op een vrijdag besteld, en het geld op diezelfde vrijdag overgeschreven. Woensdagmiddag was de overschrijving pas rond op de bank. Donderdag kwam dan de bevestiging dat ze het geld gehad hadden bij apple en dat de bestelling klaar gemaakt werd. Vrijdag kreeg ik de verzend aankondiging met trackingnumbers van TNT en maandag was ie al thuis.
Nog een tip, in de apple manual staat beschreven hoe je zelf geheugen moet bijplaatsen in je ibook. 256 Mb kost bij apple bijna 3 keer zoveel als in een gewone shop. Er bestaan al meerdere topics over het geheugen in de rubriek hardware.

Mijn voorkeur gaat uit naar een gewone winkel, waar je zo langs kunt lopen wanneer je problemen hebt met je mac. Ik ben in Amsterdam zeer goed geholpen, en mijn imac (basisuitvoering) hadden ze gewoon op voorraad.

Ik vindt ook dat je beter bij de Apple Reseller kan kopen omdat je dan daar nog langs kan als er iets is. Maar kan je als je Mac in de Apple Store op het internet koopt niet gewoon bij de Apple Reseller langs om je Mac te laten zien (ik bedoel hier als je Apple Care hebt) ?

Ik vrees dat je met een 20" iMac die 3 weken niet gaat redden. Ik heb vandaag mijn nieuwe Powerbook opgehaald en voor mij was een klant voor een iMac 20". De verkoper zei dat er momenteel een probleem met de levering van die dingen was en dat een levertijd van 6 weken wel eens tot de mogelijkheden zou kunnen behoren.....

Bestel het ding wel, je krijgt er geen seconde spijt van… Ik werk nu een half jaar met de Mac en heb er al twee :lol:

[quote:c481603293][b:c481603293]Ashwin[/b:c481603293] Ik vindt ook dat je beter bij de Apple Reseller kan kopen omdat je dan daar nog langs kan als er iets is. Maar kan je als je Mac in de Apple Store op het internet koopt niet gewoon bij de Apple Reseller langs om je Mac te laten zien (ik bedoel hier als je Apple Care hebt) ?[/quote:c481603293]

inderdaad. dat wil ik ook wel eens weten. iemand hier die daar meer over kan vertellen?

is het ram geheugen dat apple in de imac’s storp hetzelfde als in pc’s? dan kan ik namelijk gewoon het geheugen uit mijn huidige pc in de imac stoppen. toch?

[quote:320516d0e9="jl6670"] is het ram geheugen dat apple in de imac's storp hetzelfde als in pc's? dan kan ik namelijk gewoon het geheugen uit mijn huidige pc in de imac stoppen. toch?[/quote:320516d0e9]

Nee, dat werkt niet, ik zie dat je een AMD 1,8 hebt, daar zit waarschijnlijk veel ouder geheugen in, ik denk PC2100 (266MHz DDR) In de nieuwe iMac zit PC3200(400MHz DDR) en die iMAc is niet compatible met dat oudere geheugen… Je moet dus nieuw geheugen kopen, maar dat kost niet zo heel veel, 1GB zit al onder de 100 euro…

weet iemand of het erg simpel is om dat ram er zelf in te bouwnen?? zoals bij een pc?? en ik wil er apple care bij kope maar vervalt dat niet als ik zelf geheugen in ga bouwen?? bij mijn pc heb ik dat ook gedaan en toen binnen een halfjaar iets stuk ging zijden ze : jammer want je hebt hem zelf los geschroeft. (en leit dan een verbroken verzegeling zien).

heeft apple haar kasten ook verzegeld voor garantie?

[quote:17a55f5780="jl6670"]weet iemand of het erg simpel is om dat ram er zelf in te bouwnen?? zoals bij een pc?? en ik wil er apple care bij kope maar vervalt dat niet als ik zelf geheugen in ga bouwen?? bij mijn pc heb ik dat ook gedaan en toen binnen een halfjaar iets stuk ging zijden ze : jammer want je hebt hem zelf los geschroeft. (en leit dan een verbroken verzegeling zien).

heeft apple haar kasten ook verzegeld voor garantie?[/quote:17a55f5780]
Het is extreem simpel om Ram in een iMac te plaatsen. En Apple heeft de behuizing zelfs expres zo gemaakt dat de gebruiker zelf de meeste dingen kan vervangen/upgraden, zonder gevolgen voor de garantie.

Op de website van Apple staat voor ieder onderdeel een duidelijke uitleg over hoe je het vervangt of plaatst…

http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=300205

kijk dat is wat ik nodig had. dat scheelt weer 200euro op geheugen. en geen gedonder met garantie?? heel fijn.

hmm je kunt het via internet kopen, kijk even op www.tweakers.net/pricewatch voor de laagste prijzen..

Mijn ervaring is eigenlijk dat je het net zo goed in de plaatselijke computerstore kan halen, want via internet komen er altijd nog verzendkosten bij en als het niet werkt moet je het op eigen kosten terugsturen… vaak krijg je in een fysieke winkel ook meer garantie op die dingen…

let wel goed op dat je het goede geheugen koopt!

hier zijn de instructies voor de imac:
http://manuals.info.apple.com/en/imacG5_17inch_memory_.pdf (17")
http://manuals.info.apple.com/en/imacG5_20inch_memory.pdf (20")

hierin staat ook precies uitgelegd wat voor geheugen je nodig hebt…

oja, en geen gedonder met garantie… :wink:

GGRRRR. ik heb net MBO afgemaakt en begin in september met HBO. Nu kan ik op internet geen edu korting krijgen en moet ik telefonisch bestellen. Zijn dit dezelfde winkels?? applestore online en telefoonisch??

Bedankt voor alle reacties!!

[quote:ec8aae011d="jl6670"]GGRRRR. ik heb net MBO afgemaakt en begin in september met HBO. Nu kan ik op internet geen edu korting krijgen en moet ik telefonisch bestellen. Zijn dit dezelfde winkels?? applestore online en telefoonisch??

Bedankt voor alle reacties!![/quote:ec8aae011d]
Als je nu gewoon je studentenkaart toont van dit jaar is het ok hoor volgens mij. Ze kijken daar niet echt achter. (In de winkel dan)

aan de telefoon krijg je gelijk een doorkies nummer en email adres van de persoon die je geholpenheeft. ik ga hem gewoon bij hem bestellen. geheugen haal ik wel als ik het ergens in een winkel tegen kom.