Bestelservice in iPhoto

Ik gebruik iPhoto 5 vooral om mijn foto's te beheren, en afdrukken te bestellen. Maar als je op 'bestellen' klikt, wordt automatisch een verbinding gemaakt met Kodak. Ik geef de voorkeur aan Albert Heijn, maar het is me tot op heden niet gelukt om dat in te stellen. Weet iemand of dat kan?

En nu we toch bezig zijn: het lijkt mij erg handig als iPhoto (of de bestelsoftware, of wat dan ook) een optie had ‘resolutie aanpassen aan bestelformaat’. Ik bestel regelmatig 10x15 cm afdrukjes en dan is een JPG van 6 MP wel een beetje overkill…

Zou dat met een Applescriptje kunnen of zoiets? De AH fotoservice app kan nl. wel de bibliotheek van iPhoto direct openen (handig!!).

Hans Erik.

Albert H heeft zijn eigen OSX software die werkt met iPhoto. kun je vinden op hun site... Werkt prima

Dat bedoel ik dus: dat werkt prima, maar ik zou graag bij een afdrukje van 10x15 iets kleinere JPEGs willen opsturen. Bij één afdrukje maakt het niet uit, bij 20 of meer duurt het behoorlijk lang en het gebeurt regelmatig dat de transfer afgebroken wordt.

HE

Mmm...

En als je in iPhoto je foto’s uitsnijdt tot 10 x 15 cm, blijft er dan nog zo’n groot bestand over? Ik heb een 3,2 megapixel camera. Als ik daarmee uitsnij dan blijft er vaak een JPG over van onder de 1 MB wat volgens mij een goede kwaliteit is.

Lex

Zo werkt het niet. Ik bedoel: ik wil niet uitsnijden, maar de hele foto.

Stel, ik heb een foto van 6 megapixel. Die kan ik laten afdrukken op 20x25cm (of groter), en dan is ie prima scherp. Dan heb je die 6 MP wel nodig om de vereiste detaillering te houden.

Maar als ik dezelfde foto op 10x15cm wil afdrukken heb ik maar een kwart van de pixels nodig (eigenlijk iets meer, dus zeg: 2 megapixel). Dat scheelt natuurlijk flink in de grootte van het bestand.

Een foto wordt doorgaans afgedrukt op 200 dpi of zoiets (even terzijde: kleuren inktjets die 1400 dpi halen hebben die resolutie nodig vanwege de toegepaste druktechniek. Een afdrukcentrale gebruikt een ander procédé). Je kunt dus uitrekenen hoeveel pixels je nodig hebt voor een afdruk van 10x15cm.
De rest is in principe overkill. En dat gaat met foto’s van 6 MP per stuk behoorlijk aantikken.

Overigens: ik denk dat de door mij gevraagde functie wel te bouwen is met AppleScript en Mapacties. Maar het lijkt me handig als zo’n functie OF in iPhoto OF in de AH fotoapp. zit.