Betekent het vernieuwde CarPlay het einde van Android Auto?

Apple heeft tijdens WWDC 2022 een compleet vernieuwde versie van CarPlay laten zien. Is dit het einde van Android Auto?

Dit topic dient als reactie-hub voor bovenstaand artikel. Via dit topic kun je op het artikel reageren. Je reactie wordt ook automatisch onder het artikel op de website getoond.

Ben meestal erg blij met CarPlay. Het enige is dat het wordt gehost door een autofabrikant en autofabrikanten zijn van nature geen softwareschrijvers … althans niet als ik het aan de stabiliteit van het systeem moet aflezen. Verbinding lukt niet altijd, of lukt wel maar dan zonder geluid, of het systeem moet herstart worden door een vastloper enzo. Apple heeft trouwens ook nog wat te leren: het gebeurt niet zelden dat iOS het een ontzettend goed idee vindt dat ik eerst mijn iPhone ontgrendel voordat hij wil verbinden (in dezelfde auto als altijd). Dus zit je weer een wachtwoord in te voeren want een pincode is niet veilig maar je rijdt net de straat uit voordat hij daar mee komt dus om dan specifiek weer te stoppen.

Waarom is CarPlay niet draadloos?

In juli 2018 was het aandeel van Android 77,32 procent en dat van iOS 19,4 procent. In januari 2022 was Android met bijna 8 procent gezakt tot 69,74% en iOS met ruim 6 procent gestegen tot 25,49%. De resterende 1,58 procent zit in verschillende kleinere besturingssystemen.

Conclusie? Schijnbaar zijn bezitters van nieuwe auto’s dus in bezit van een iOS device.

CarPlay in wel draadloos, bijvoorbeeld op een Toyota Aygo is de CarPlay in de basis versie (play) van de auto bedraad, maar als je een luxere versie koopt (de envy) is CarPlay draadloos.