beveiligen usb stick

Nu de USB weer veelvuldig in het nieuws komt, gaan natuurlijk veel mensen zich afvragen of hun gevoelige gegevens op de USB stick wel veilig is. Zo ook ik. Ik draag de USB stick altijd in m'n tas mee met een paar backups van belangrijke zaken, adressenbestanden, wachtwoorden. Eigenlijk heel erg slecht, maar ik wil het ook eigenlijk wel altijd bij me hebben.

De kwestie is daarom ook, hoe beveilig ik de USB stick dat niet zomaar iedereen erbij kan komen. Enkel goed verstoppen is niet genoeg =]
Je kunt alles in een .dmg file gooiene en daar een wachtwoord op gooien, dit kan middels Schijfhulpprogramma, maar dit is nogal omslachtig en de ata is dan alleen op de Mac te bekijken. Helaas ben ik ook wel eens ergens waar de Mac nog geen gemeengoed is.

Kwestie van je baan bij defensie/AIVD opzeggen :evil:

Vaak zit er software bij. Waarbij je op een bepaalde manier kunt formatteren.

Ik heb het hier liggen, zij het voor windhoos :innocent:

Je zou bestanden die je alleen gebruikt als geheugensteuntje (bijvoorbeeld een Word document met je wachtwoorden en pincodes) kunnen dropstuffen met een wachtwoord daaraan gekoppeld. Alleen waar bewaar je dát wachtwoord dan weer vraag ik mij nu af... :?

[quote:a34407b6c4="mooirood"]Je zou bestanden die je alleen gebruikt als geheugensteuntje (bijvoorbeeld een Word document met je wachtwoorden en pincodes) kunnen dropstuffen met een wachtwoord daaraan gekoppeld. Alleen waar bewaar je dát wachtwoord dan weer vraag ik mij nu af... :?[/quote:a34407b6c4]

In je koppie, moppie! :slight_smile:

je zou je bestanden ook gewoon kunnen beveiligen met encryptie. Er zijn veel programma'tjes op de markt die dingen kunnen beveiligen. Zo ook [url=http://versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/13892]Cypher[/url]

Zoek maar eens rond op versiontracker enzo er is veel te vinden. Je kan natuurlijk ook al je bestanden in een zipje flikkeren (of een sit ofzo, om windows kneusjes te verwarren) met een wachtwoord er op.

Zelf vertrouw ik op de beveiligingen van fastmail en gmail al waar ik belangrijke dingen in hun notepads heb staan.

Mijn 'belangrijke' info staan in mn Palm Treo 650 telefoon en Mac, beide in SplashID van www.splashdata.com. Er is ook een Windows versie, net als een Symbian versie etc.

http://www.splashdata.com/splashid/index.htm

ps. biedt iDisk van .Mac nog soelaas voor documenten backup?

[quote:8e697da1fe="vishaakje"]of een sit ofzo, om windows kneusjes te verwarren[/quote:8e697da1fe]

StuffIt is er ook (gratis expander, net als op de Mac) voor Windows hoor, dus .SIT is geen Mac-only.

Alsjeblieft geen "beveiliging" via archieven, op wat voor manier dan ook.

Reden #1: De zogenaamde beveiling van ZIP files is een publiek geheim. Er zijn genoeg tooltjes te vinden om dit wachtwoord te kraken want zo veilig is het algoritme niet.

Reden #2: In het ideale geval (als je een echte cryptografie tool gebruikt hebt) is de enige manier om achter je data te komen alle mogelijke wachtwoorden proberen. Als dat de enige manier is, zit je goed. Als je echter weet wat een deel van de originele data is, kun je deze zoekaktie soms ruimschoots inperken (wiskundig verhaal). En hoe zou je kunnen weten wat een deel van de originele data is? Denk eens aan het feit dat ZIP files met een bepaalde vaste (bekende) header beginnen…?

Ik gebruik zelf voor dit soort doeleinden Crypt. Deze gebruikt het Blowfish cryptografie algoritme, ontwikkeld door één van dé experts op dit gebied, Bruce Schneier.