Ik sinds kort een Macbook gekocht maar als ik foto's wil roteren enz. moet ik elke foto per stuk de beveiliging op heffen. Heeft iemand een idee hoe ik bij een heel album of een groep foto's tegelijk de beveiliging kan opheffen?
Het subforum One More Thing is alleen bedoeld om daar topics in onder te brengen die gaan over de site en podcast van OMT. Ik heb daarom je topic verplaatst naar een ander subforum.
Ik neem aan dat je je foto's bewerkt met iPhoto of een ander programma van Apple. Welk programma is het precies?
En hoe komt die beveiliging er sowieso op voordat je een foto hebt bewerkt?
[quote=Hansi2124 url=http://www.onemorething.nl/community/topic/beveiliging-opheffen-bij-meerdere-fotos#post-2436175 time=1343192198]hoe komt die beveiliging er sowieso op voordat je een foto hebt bewerkt?[/quote]Die beveiliging "komt" erop omdat de bestanden langer dan twee weken geleden voor het laatst bewerkt zijn. Dit is automatisch in Lion, maar zou niet moeten gebeuren als de foto's in iPhoto geïmporteerd zijn — wel wanneer je ze in b.v. Voorvertoning opent en daarin wilt roteren.
Door de termijn te verlengen, of dit helemaal uit te zetten, in de Systeemvoorkeuren -> Time Machine -> Opties… -> Vergrendel documenten [tijdsduur] na laatste bewerking.
Maar let wel op daarmee: die beveiliging is er niet voor niks. Hij geldt namelijk voor programma's die automatisch documenten bewaren — wanneer je een document opent om alleen de inhoud te bekijken, is er altijd kans dat je onbewust iets wijzigt, en als het programma dan automatisch die wijziging bewaart zou je dus wel eens iets kunnen verliezen zonder dat je dat wilt of doorhebt. Daarom die termijn: het idee is dat als je er in de laatste twee weken aan gewerkt hebt, je het document waarschijnlijk opent om eraan te werken, en niet alleen om naar de inhoud te kijken.
Met andere woorden: open je een afbeelding in Voorvertoning en knip je er een stuk vanaf, dan wordt het aangepaste bestand ook gelijk weggeschreven naar de harde schijf — je kunt niet het bestand sluiten als je die wijziging aan je foto toch niet wilt! (Wil je iets wijzigen én het origineel behouden, dan klik je eerst op Archief -> Dupliceer voordat je het document aanpast.)