Bevoegheden herstellen

Wat ik me altijd afvroeg, als ik een keer in de zoveel tijd de bevoegdheden laat herstellen, waarom staan deze eigenlijk verkeerd en wat zorgt er dan voor dat die soms fout staan?

Dit is echt het zoveelste topic over volumebevoegdheden. Ik heb even het een en ander hier op het forum gezocht, en ik denk dat je aan deze het meeste zult hebben: [url]http://forum.macosx.nl/viewtopic.php?t=20148[/url]

Excuus, blijkbaar niet goed gezocht

Ik heb het net gelezen, maar toch beantwoord het mijn vraag niet.

[quote:a223db0580="nbohemen"]Ik heb het net gelezen, maar toch beantwoord het mijn vraag niet.[/quote:a223db0580]

Dat heb je vaak met forums op het Internet. Je stelt een vraag. Er wordt “geirriteerd” gereageerd met
verwijzing(en) naar reeds bestaande topic(s), maar een uit eindelijk antwoord op de vraag die je
stelt krijg je niet. Dat kunnen volgens mij een aantal oorzaken hebben:

1. Men wil geen antwoord op je vraag geven.
  2. Men kan geen antwoord geven.
  3. Men heeft de vraag niet gelezen.

Om deze reden volg ik nog alleen maar de berichten in diverse forums en stel geen vragen meer.
Zit er iets interessants bij dan steek ik er wat van op, zo niet jammer dan.

En heb ik een erg brandende vraag dan bel ik de helpdesk van Apple. Daar zitten mensen die
zeer behulpzaam zijn met het vinden van een antwoord op je vraag.

> nbohemen:

met de wijsheid van een leek (en na andere forum gelezen te hebben):
op mijn harde schijf staan zo’n 240.000 tot 300.000 bestanden (afhankelijk van mac), de kans dat er wel eens wat mis gaat bij de permissies lijkt me dan ‘redelijk’, vooral wanneer er regelmatig nieuwe programma’s uitgeprobeerd/geïnstaleerd worden

hier weinig problemen met permissies, ik herstel ze regelmatig (naast onderhoud door DiskWarrior) en daarnaast installeer ik weinig share-/freeware – met in gedachten dat daar ook goede programma’s tussen zitten maar ook veel rommel.

met groet

Het is altijd hetzelfde rijtje permissies dat bij mij wordt hersteld. Ook als ik geen nieuwe progjes installeer. Wil je dit echt kunnen verklaren, dan zul je wel redelijk in Unix / Darwin moeten zijn ingevoerd.

> jeff

systeem en programma’s maken continue gebruik van bestanden, ook worden door de gebruiker (of verschillende gebruikers) regelmatig instellingen gewijzigd (danwel in OS/programma)

als jij steeds dezelfde hebt (welke dan?) die hersteld moeten worden kijk dan even waar ze bij horen

enfin, ik ben geen kenner, geen behoefte ook om er 1 te worden, systeem draait (bijna) perfect met af en toe wat gezond verstand en onderhoud

groet en ‘off’

Ik citeer mezelf maar even: [quote:e770e334e9]Maar je wilde weten wat er gebeurt.. Unix heeft als een van de belangrijkste onderliggende stucturen een systeem waarbij alle mappen (directories) en files een eigenaar hebben. Die eigenaar is lid van een groep en de groep is deel van 'de wereld' Elk van deze drie nivo's heeft lees- schrijf- en gebruiksrechten (of niet). Je kunt deze zien als je get info (appletje-I) doet. Voor het goed functioneren van het systeem moeten vooral voor alle files in je syseemdirectories goed staan. Het installeren van software en soms ook het gebruik brengt veranderingen aan die niet altijd nodig of goed zijn voor een goede werking. Zo kan het bijvoorbeeld gebeuren dat je ineens geen schrijfrechten meer hebt op een preference-bestandje. Als dat zo is kun je veranderingen niet bewaren. De gevolgen kunnen ook vervelender zijn zodat het systeem zelf de instellingen niet meer kan lezen. Het herstellen van de permissies zorgt er voor dat alle onderdelen van het systeem en de gebruikte directories weer opengesteld worden en hun juiste eigenaar krijgen.[/quote:e770e334e9] en [quote:e770e334e9]Ik weet ook de precieze achtergrond van het feit dat telkens dezelfde bestandjes hun permissie-instellingen niet bewaren. Maar waar het op neer komt is dat OSX een paar regels van Unix anders hanteert dan gebruikelijk, omdat een Applegebruiker gewend is om overal in te kunnen. Vooral de mappen op systeemniveau zouden eigenlijk potdicht moeten zitten, maar zijn dat niet omdat je dan eerder van de terminal of een rootaccount gebruik zou moeten maken.

Ik vermoed dat installers die je als gebruiker (dus niet als admin of root) laat installeren de files ook van jouw ID en GID voorziet (naam en groep, beiden eigenlijk een nummer) Zo sluipen er tal van aanpassingen in je systeem die eigenlijk niet correct zijn.

De permissies worden bij het herstellen vergeleken met de permissies die DiskUtility kent. Zo nodig worden ze aangepast.
De meeste aanpassingen heb je geen last van. Mapjes die open stonden worden dichgezet. Maar soms zijn mapen ook ineens niet meer toegankelijk. Dat is lastiger. Een voorkeuren map waar niet in geschreven mag worden door het desbetreffende programma kan er voor zorgen dat het niet op wil starten of in ieder geval zijn voorkeuren niet wil onthouden.

Aldus…
[/quote:e770e334e9]

En waar het steeds dezelfde betreft:

[quote:e770e334e9]That message isn’t an error message, but simply a notification that different-than-default permissions are being used for that particular file.

Ordinarily, Disk Utility looks to the /Library/Receipts/ (for the volume you’ve selected in the left-hand side of the window) for all the installer receipt .pkg files, the conglomeration of which forms the target set of permission settings that Disk Utility uses when examining the selected volume.

Occasionally, Apple has “hard-coded” permission settings for certain files, thereby overriding the settings that would be set by examining the Receipts folder. These “hard-coded” permission settings will be referred to from within Disk Utility in the “New permissions are …” line.

In this particular case, the following file contains a “specificFileSettings” entry for “./System/Library/Filesystems/cd9660.fs/cd9660.util” with a value of “33261”:[/quote:e770e334e9]

Ik weet in ieder geval dat sommige installers de permissies kunnen veranderen. Dus nadat je een installatie hebt gedaan kan je eigenlijk (als je wilt) permissies doen..

edit: ow sorry… deskman zei dit al :expressionless:

nadat ik office X had geinstalleerd:

Repairing permissions for “Macintosh HD”
Determining correct file permissions.
We are using special permissions for the file or directory ./System/Library/Filesystems/cd9660.fs/cd9660.util. New permissions are 33261
Permissions differ on ./private/var/log/install.log, should be -rw-r–r-- , they are -rw-r-----
Owner and group corrected on ./private/var/log/install.log
Permissions corrected on ./private/var/log/install.log
Permissions differ on ./private/var/log/wtmp, should be -rw-r–r-- , they are -rw-r-----
Owner and group corrected on ./private/var/log/wtmp
Permissions corrected on ./private/var/log/wtmp
The privileges have been verified or repaired on the selected volume

Permissions repair complete

:stuck_out_tongue:

Niks bijzonders dus: de installatie -logfiles worden door Office kennelijk weer op slot gegooid, die cd9660.util. gebruikt gewoon een andere permissie.

Permissies herstellen in niet zaligmakend gelukkig