Bewaren voor archivering

Hoi luitjes, ben net nieuw met fcp maar kan er niet uit komen hoe ik het beste mijn filmmateriaal kan bewaren voor archiverings doeleinden.

Ik wil naast mijn tape graag de boel ook direct beschikbaar hebben op dvd en wil daarom een exports maken naar losse bestanden.

Maar wat is nu het verschil tussen een .mov en een Final Cut Pro Movie file? De laatste is kleiner, super snel geexporteerd maar wat nu het beste is??

mzzls Pieter

Bij stadsarchief Antwerpen is veel informatie te vinden over het duurzaam archiveren van filmmateriaal.

Video materiaal heb je het denk ik over. Het beste is het om op drives te laten staan maar die gaan sneller stuk dan een tape.

Als je op DV werkt kan je per 60min 3 DVD 4.7 GB branden met de clips. Maar DVDR hebben niet het eeuwige leven.

ik zou gewoon de mastertapes bewaren. (donkere ruimte, niet vochtig, rechtop staand). Evt. als het je heel erg lief is een dvd backup of een externe schijf met een backup.

Bedankt voor de antwoorden, maar het is nog niet helemaal zoals ik het in gedachten heb... :) Ik ga zeker kijken wat 'antwerpen' allemaal voor informatie hierover heeft...

Maar… ik behoud mijn mastertapes ten alle tijde maar omdat het een non-lineair medium is, duurt het verschrikkelijk lang voordat ik alles weer bij elkaar gesprokkeld heb.

Zoals ik nu te werk ga, heb ik de beste en mooiste fragmenten snel beschikbaar en kan ik snel gaan monteren. Mochten de dvd’s het begeven, dan zal ik uiteindelijk opnieuw moeten capturen. Maar dat zie ik dan wel weer…

Dus vraag is, hoe ik het best hoogwaardig materiaal kan exporteren uit FCP. Ik raakte vooral in verwarring met de FCP Movie file… Ik vermoed dat ik beter als QT kan exporteren… maar is dat ook zo?

Uncompressed capturen

uncompressed capturen en dan exporteren als?

[quote:7a53052a75="archivaris"]Bij stadsarchief Antwerpen is veel informatie te vinden over het duurzaam archiveren van filmmateriaal.[/quote:7a53052a75]

… das een goede tip !!! Staat inderdaad erg veel informatie en zal er zeker op een beter tijdstip (hmmm… moet nu werken) er in kijken. Zag wel in de gouwigheid dat voor bewegende beelden gekozen is voor het mpg formaat…

Mpg is toch per definitie al gecomprimeerd? Het liefst zou ik ongecomprimeerd materiaal willen branden op een dvd. Heb ik altijd de beste kwaliteit voor handen. Als de dvd het begeeft kan ik terug grijpen op de tapes.

Maar is mov ook gecomprimeerd? En een fcp movie file??

Hm, volgens mij is dat FCP formaat "not self-containing". Dat houd in dat het alleen maar een verwijzing is naar de originele bestanden op je harde schijf. Zo'n bestand bevat uitsluitend gerenderde overgange/effecten en geluid. Als je niet van plan bent het gecapturde (hoe schrijf je dat?) materiaal op je HD te bewaren adviseer ik je om te exporteren als "Quicktime Movie Self Containing". Dit is gewoon een Quicktime-bestand met alle frames erin.

Beetje geholpen zo? :innocent:

Correct me if I’m wrong!

[quote:91dac9ee6b="reposte"] Beetje geholpen zo? :innocent: Correct me if I'm wrong![/quote:91dac9ee6b]

Dit is hem helemaal! Bedankt! :smiley: