big brother is watching you

Sinds enige tijd worden wij gecontroleerd op het werk dmv een soortgelijk programma als timbuktu pro. Voor degene die niet weten wat dat is, dat is een programma dat je kan inloggen op iemands computer en kan zien waar hij of zij mee bezig is. Eigenlijk is het prgramma ontwikkeld om op afstand een probleem te kunnen oplossen, maar ons bedrijf misbruikt dergelijk software om gewoon te controleren of iemand wel aan het werk is. Bij timbuktu zie je dat als ze dat doen. Er verschijnt dan iets van een melding.

Nu gebruiken ze een programma waarbij je dat dus niet ziet. Er zijn al verscheidene mensen op het matje geroepen en bij twee is zelfs het internet al afgesloten omdat dat niet bij de werkzaamheden hoort. Uiteraard hebben ze daar gelijk in, maar als het erg rustig is, dan wordt er wel eens ge-internet of wat dan ook.

Er wordt een smerig spelletje gespeeld op dit moment namelijk. Kortom, aan jullie de vraag of er een programma is die ik kan installeren op mijn computer om te zien of iemand op een bepaald moment bezig is met mij of iemand anders in de gaten houden. Nu moet het wel een programma zijn die je niet ‘‘echt’’ hoeft te installeren, al het software wat namelijk geinstalleerd wordt, wordt door systeembeheer gedaan en moet er een wachtwoord ingegeven worden. Er zijn tal van programma’s waar dat niet hoeft, omdat je ze niet ‘‘echt’’ installeert, maar simpel te slepen naar je programmamap en dan werken ze.

Weet iemand iets van een shareware programma die ik dan doodleuk installeer bij wat mensen, om ze simpelweg een hak te zetten, want ik vind dit veel te ver gaan??

Nookie.

wat een absoluut idiote vraag sorry ik vraag me af sinds wanneer het recht op niets doen op de computer een verworven recht is geworden? een computer dient om je werk van het bedrijf op te doen en niet om op te spelen, zelf niet op de niet drukke momenten. dit is een vorm van diefstal waartegen de werkgever zich gewoon beschermd

hopelijk wordt dit topic gesloten, want dit is IMO gelijk aan piraterij en andere misdrijven

@jps : wat een idioot antwoord.

Ik ben zelf beheerder van zo’n 350 mac’s met 600 medewerkers.
Wij hebben ‘Remote Desktop’ geïstalleerd om op afstand mensen te helpen.

Volgens mij schend je de recht op de privacy (een wet in Nederland) als je niet aankondigd dat je mee kijkt of duidelijk laat zien dat meekijkt.
Dit geld ook voor documenten op de server of mail accounts!!!
Of ben ik te braaf :wink:

Als mensen hun werk af hebben is er toch niet aan de hand?

Volgens mij kan je via internet je pc besturen met [url=http://marspc.com/]dit[/url] programma gewoon via internet, (na dat je alles goed heb ingesteld). Of gebruik [url=www.realvnc.com/]VNC[/url] Server op de computers van de gebruikers en kijk zelf met de VNC viewer, komt op het zelfde neer eigenlijk. Het is tevens wel allebei voor windows, ik weet niet op wat voor systemen daar in het bedrijf gebruikt worden, anders zou je iets anders moeten zoeken.

[quote:c47bd35071="jps"]wat een absoluut idiote vraag sorry ik vraag me af sinds wanneer het recht op niets doen op de computer een verworven recht is geworden? een computer dient om je werk van het bedrijf op te doen en niet om op te spelen, zelf niet op de niet drukke momenten. dit is een vorm van diefstal waartegen de werkgever zich gewoon beschermd

hopelijk wordt dit topic gesloten, want dit is IMO gelijk aan piraterij en andere misdrijven[/quote:c47bd35071]

EN WAT EEN IDIOTE REACTIE VAN JE ZEG… :sealed:

Dit gaat inderdaad helemaal nergens over. Dat bedrijf heeft gewoon gelijk! Wie aan het internetten is op de afdeling en wat niet onder je werkzaamheden valt moet na enkele waarschuwingen direct worden ontslagen. En wie daar dan tegen in wil gaan met software om dit te gaan ontlopen moet na geen enkele waarschuwing direct worden ontslagen. Als je met die praktijken wordt gesnapt dan kun je je verdere loopbaan vergeten!

Guttegut... half Nederland krijgt nu ontslag. Incl chefs, managers, directie etcetc. Tuurlijk is overdreven gebruik niet oké, d'r moet ook gewerkt worden. Maar dit soort verboden... :sealed:

[quote:0c91c50957="FreekMac"]Guttegut... half Nederland krijgt nu ontslag. Incl chefs, managers, directie etcetc. Tuurlijk is overdreven gebruik niet oké, d'r moet ook gewerkt worden. Maar dit soort verboden... :sealed:[/quote:0c91c50957]

Mee eens… :apple:

@ ANDRE : wel, werken is niet gelijk aan spelen, er is altijd werk in een bedrijf om het zo te zeggen

tot vorig jaar had ik vertrouwen in iedereen bij ons, tot op de dag dat ik per ongeluk op een werknemer zijn pc moest werken, en toen de schermbeveiliging afsloeg, stond er ineens mirc op, eventjes nagekeken, minstens 850 uur verbinding!! en dan msn kon ik nog niets eens kijken.

stel effectief 400 uur op mirc, aan 20 € per uur, dat is een grap van 8000 € ?

is dit een verworven recht surfen? neen, pure diefstal

gevolg: timeslots op het internetgebruik !

[quote:9cb9a2f25f="FreekMac"]Guttegut... half Nederland krijgt nu ontslag. Incl chefs, managers, directie etcetc. Tuurlijk is overdreven gebruik niet oké, d'r moet ook gewerkt worden. Maar dit soort verboden... :sealed:[/quote:9cb9a2f25f]

Als dit een reactie op die van mij dan moet ik je tegenspreken. Ik heb het over de medewerker die zich schuldig maakt aan werkzaamheden die hij niet behoord te doen. En dan moet je niet generaliseren. Dus als de ene het doet dan doet de chef het ook of de manager.

Wat is mirc? Ja sorry ik heb geen idee wat het is... Floriaan

Tegenwoordig ontkom je er niet aan. (internetten bedoel ik) Iemand aanspreken op het internet gedrag is OK.. Maar meekijken (spioneren) dat vind ik te ver gaan.

Dat je software kan installeren is een probleem van het bedrijf…
Met Workgroup Manager kun je alles afsluiten…

mirc is een "oudere" vorm van chatboxen.... voor mij een soort voorloper van ICQ en msn mirc gebruikte ik destijds af en toe om mp3 's af te halen mijn gebruikt dateert al 7 jaar terug ervan....

Gewoon iedereen eigen baas! Wanneer mijn baas dit soort dingen zou flikken stap ik zelf wel op. Ik ben meer van de open communicatie. Doelstelling voor je werk vooraf vast leggen, en wat af moet, moet af. Hoe eenieder dat verder invult: zal me worst wezen.

je kan misschien ineens een playstation installeren ook zeker?

Hoezo ontkom je niet aan internet? Bij CenterParcs waren de computers gewoon online, maar er stond alleen een mailprogramma op en geen andere programma's om mee te internetten. Geen browser, geen chatapp. Ik vind het ook niet meer dan normaal dat er gewoon gewerkt wordt. Mensen die in een fabriek werken, kunnen ook niet tussendoor allemaal andere dingen voor de leuk gaan doen. Waarom zou kantoorvolk dat voorrecht wel moeten hebben?

Zeg jps, niet zo blazen zeg. Het ligt wel iets genuanceerder. Personeel is peperduur geworden en je betaalt je personeel niet om om het voor privé-zaken te laten surfen, zeker niet in tijden waarin een eigen breedbandverbinding binnen ieders bereik ligt.

Maar in hoeverre met dergelijke spionagesoftware een motie van wantrouwen aan het personeel nog redelijk danwel toegestaan is, zou je eens bij een digitale burgerrechtenorganisatie als Bits of Freedom (BoF) moeten nazoeken.
Stiekem een tegenprogramma installeren is in feite je baan op het spel zetten. Hooguit kun je Little Snitch wat lokaal verkeer laten monitoren, maar ik dacht dat dat ook een adminfiat nodig had.

Als je het een gemeen spelletje vindt, ga dan eens na of er behoefte bestaat om in te krimpen. Het zal niet de eerste keer zijn dat men een valletje openzet waar uiteindelijk wel iemand in moet lopen. Het is geen elegante methode om personeel te lozen, maar met de huidige wetgeving is overtollig personeel op een normale manier kwijt raken ook al niet te betalen.

edit: er blijkt alweer een hele bladzij aan reacties tussen gekomen te zijn…

Ik ben het er inderdaad wel mee eens dat het een beetje gnieperig is om stiekem mee te kijken of iemand wel echt werkt. Ik zou daar ook niet tegen kunnen en niet in zo'n bedrijf willen werken. Maar ik begrijp dan ook niet waarom iedereen maar een computer heeft die online is. Mail wordt in de regel alleen voor een bullshut en gore plaatjes gebruikt. Een netwerk moet in de regel toch voldoende zijn.

Dit zegt alles over de mentaliteit van de directie/werkgever en de vertegenwoordigers van de directie c.q managers etc.

Loaal zijn naar de werkgever toe zal pas gebeuren als de sfeer daar naar is.
Op het moment dat dit soort exessen naar boven komen ligt het vaak aan een mentaliteit die van bovenaf gecreëerd wordt.
Voordat je er over gaat vallen; rotte appels kunnen altijd voorkomen in de mand.
Misschien is het wel verstandig om te onderzoeken waarom iedereen zit te internetten.
En waarom dit topic nu gesloten zou moeten worden ontgaat me een beetje.

he Nookie, werk je op een mac met systeem 10 erop? Grote kans dat het dan gedaan wordt met remote desktop zoals al eerder genoemd. Wat je eens zou kunnen doen dan is even naar je systeemvoorkeuren gaan, daar heb je een optie delen, als bij delen remote desktop staat aangevinkt dan kun je ervan uit gaan dat ze die app gebruiken om met je mee te kijken. Er zit ook een optie bij dat je de status in de menubalk kunt laten zien, dan zie je een symbool veranderen wanneer iemand inlogt op jouw mac. Kijkt iemand mee dan zie je een scherm in je menubalk, kijkt er niemand mee dan zie je een verrekijker.