Big Sur en de iMac late 2013

Tot mijn verbazing zijn de specificaties van mijn iMac late 2013 identiek aan mijn Macbook 2015.

Processor: 2,7 GHz Quad-Core Intel Core i5

Geheugen: 8 GB 1600 MHz DDR3

Videokaart: Intel Iris Pro 1536 MB

Op de macbook installeert het Big Sur meteen. Op de Imac 2013 is het niet mogelijk.

(Hoewel het via de website Patched Sur wel weer zou kunnen).

Weet iemand een verklaring hiervoor of worden we massaal opgelicht door Apple?

Jij wordt massaal opgelicht door Apple. ?

De specificaties zijn niet identiek.

De iMac heeft een Core i5 (I5-4570R) met Iris Pro 5200.

De MacBook Pro heeft een Core i5 (I5-5257U) met Iris Graphics 6100, een nieuwere generatie dus dan die in je iMac.

https://forums.macrumors.com/threads/macos-11-big-sur-on-unsupported-macs-thread.2242172/

Hmm dat van de processor kan ik niet weerleggen. Een fusion drive is een bepaald type harde schijf. Lijkt me onwaarschijnlijk dat dat de beperkende factor zou worden. Nog meer mensen met goede suggesties? Mijn handen jeuken om de Patched Sur erop te gooien…

Wat wil je horen? Apple heeft besloten jouw iMac niet te ondersteunen, daar valt niets aan te veranderen (is ook netjes gepubliceerd). Als jij wil ‘Patch-Surren’ moet je dat lekker doen. Waarom zou je eigenlijk…? Het kan alleen maar voor gedoe en ‘issues’ zorgen en bij iedere update is het maar weer afwachten of het nog werkt.

<p class="cite">Antwoordapparaat op 20 december 2020 om 13:13</p> Wat wil je horen? Apple heeft besloten jouw iMac niet te ondersteunen, daar valt niets aan te veranderen (is ook netjes gepubliceerd). Als jij wil ‘Patch-Surren’ moet je dat lekker doen. Waarom zou je eigenlijk…? Het kan alleen maar voor gedoe en ‘issues’ zorgen en bij iedere update is het maar weer afwachten of het nog werkt.
Dat is wel waar.....zucht...

en toch he:

Hardwareoverzicht:

Modelnaam: iMac

Modelaanduiding: iMac14,1

Processornaam: Quad-Core Intel Core i5

Processorsnelheid: 2,7 GHz

Aantal processors: 1

Totale aantal cores: 4

L2-cache (per core): 256 KB

L3-cache: 4 MB

Geheugen: 8 GB

Opstart-ROM-versie: 429.0.0.0.0

SMC-versie (systeem): 2.14f24

Serienummer (systeem): C02P289FF8J2

Hardware-UUID: 929A91B0-D272-5AEF-89C3-40701EBAC82A

Modelnaam: MacBook Pro

Model-ID: MacBookPro12,1

Processornaam: Dual-Core Intel Core i5

Processorsnelheid: 2,7 GHz

Aantal processors: 1

Totale aantal cores: 2

L2-cache (per core): 256 KB

L3-cache: 3 MB

Hyperthreading-technologie: Ingeschakeld

Geheugen: 8 GB

Versie systeemfirmware: 425.0.0.0.0

SMC-versie (systeem): 2.28f7

Serienummer (systeem): C02SG7S1FVH3

Hardware-UUID: 5F10A00C-F7E0-5FBE-868F-E68C9C38AAFC

UDID voor provisionering: 5F10A00C-F7E0-5FBE-868F-E68C9C38AAFC

Ja, dus…? Lees TheBigZ maar weer opnieuw ?.

Wat zou de installatie van Big Sur toevoegen aan je leven?

Ik bedoel dus: wat maakt het uit? Ik merk weinig verschil, behalve enkele (kleine) bugs van Catalina die eruit lijken te zijn (en een paar anderen die erbij zijn gekomen). Visueel vind ik het een klein tikje mooier. Maar verder nogmaals: wat maakt het uit?

Het zal wel een principe zaak van je zijn; ook zo lekker belangrijk in deze tijd. Ik zou zeggen: sluit je aan bij BigSurWaanzin.nl.?

het is een principe kwestie. de monopoly positie van apple wordt mij iets te groot. Denk ook eens aan mensen met een 27’’ imac uit 2016, met dezelfde specs, amper fiscaal afgeschreven en nu al niet meer te updaten. Wel met je eens dat er nu belangrijker zaken zijn. Dit is ook een aardig tijdverdrijf en lijdt aardig af van alle ellende, maar dat terzijde. Als niemand meer iets zinnigs erover heeft kan dit nu wel gesloten worden. Hartelijk dank voor jullie reacties.

Toch is dat argument maar deels waar. Voor High Sierra kwam onlangs nog een Security Update uit, dus je kunt nog prima werken met Mac’s die nog veel ouder zijn dan die van jou (een iMac uit 2009 werkt daar zelfs op!). Je hoeft niet te updaten, zeker in de laatste paar versies zijn er weinig revolutionaire nieuwigheden bijgekomen waar je niet zonder kunt.

<p class="cite">Antwoordapparaat op 20 december 2020 om 14:22</p> Toch is dat argument maar deels waar. Voor High Sierra kwam onlangs nog een Security Update uit, dus je kunt nog prima werken met Mac’s die nog veel ouder zijn dan die van jou (een iMac uit 2009 werkt daar zelfs op!). Je hoeft niet te updaten, zeker in de laatste paar versies zijn er weinig revolutionaire nieuwigheden bijgekomen waar je niet zonder kunt.
Het is zonder meer absoluut waar. Maar voor nerds met een lichte autistische trekken, zoals ik, is het een doorn in het oog. Ik ga echter niet patchen. De wetenschap dat het voortreffelijk werkt, maar dan bv zonder wifi, trekt me zeker niet aan :)

Hallo mensen, ik weet niet of het met elkaar te maken kan hebben, maar sinds Big Sur kan ik mijn Logitec Blue tooth headset niet meer verbinden.

In eerste instantie vond de MAC hem nog wel en werd hij heel kort even verbonden, maar toen stond er ineens verbinding geweigerd bij.

Nu krijgt de MAC hem helemaal niet meer gevonden… ??

Big Sur? of een ander al dan niet bekend probleem?

Besten,

eerlijk is eerlijk. Ik ben teruggegaan naar Catalina. Mijn HP scanner kon ineens niet meer pdf scannen. Ook de rompslomp om steeds Big Sur zelf te moeten updaten, maakt dat ik ben teruggegaan. Maar ik blijf erbij: oplichters! :slight_smile:

Niet echt behulpzaam dit antwoord.

<p class="cite">Metssr op 9 januari 2021 om 16:19</p> Niet echt behulpzaam dit antwoord.
dit topic gaat ook over iets anders

Het gaat over de MAC en Big Sur, dus redelijk on topic lijkt mij.

Metssr, lees de vraag en de titel van bartOS nog eens… Het gaat over installeren van Big Sur op oudere Mac’s. Dat heeft helemaal niks met jouw BT headset te maken. Hoe moeilijk is het nou om even een nieuw draadje te maken?

Sorry, je hebt gelijk, ik had gelezen Big Sur op de iMac. en daar gaat het wel om.

Kan ik dat nog verplaatsen, of moet ik gewoon een nieuw berichtje in het betreffende draadje maken. ?

Gewoon een nieuw onderwerp/draadje maken, dat werkt het beste ?. En dan niet ‘Big Sur’ als onderwerp maar ‘Logitech BT headset werkt niet in Big Sur’ of zoiets. Geef ook even het typenummer erbij en om welke Mac het gaat.