bij opstarten drie users

Hallo

Het is een redelijke chaos bij mijn MAC.Eerst MAC 1 HD kapot ,die laten vervangen en die vent heeft er toen onder een nieuwe user aan toegevoegd (vraag me niet waarom) Deze HD gekopieerd naar een MAC2 en om wat voor reden dan ook staat nu mijn naam ook bij de users.
Misschien verwarrend maar bj een herstart begin ik bij een scherm waarop staat naam vrouw, naamvrouw1,mijn naam en guest user.

Ik denk /vrees dat naam vrouw (1) en mijn naam dezelfde inhoud hebben en dat de hele zooi er dus drie keer op staat.
ALS ik echter mijn naam in tik bij de finder vind ik die niet terug als user.

Is het nog te begrijpen en zo ja zou ik dan bij dat begin scherm mijn naam en mijn vrouw1 er niet af kunnen kiepen?
En zo ja…hoe dan???

alle drie “accounts” onder Yosemite 10.10.5

Toch wel redelijk basale kennis, een beetje ‘users-beheer’…
In ieder geval moet je bij Systeemvoorkeuren>Gebruikers (o.i.d., heet per OS versie iets anders) zijn, en als je in de juiste gebruiker bent ingelogd, gooi je de anderen weg. Gastgebruker kun je eventueel uitvinken.

Waarom vraag je het niet even aan die vent?
Alleen hij weet het exact hoe het ging en of je de 3e gewoon kunt wissen. (en gast idd uitvinken).

Systeemvoorkeuren / gebruikers en groepen:
Klik op hangslot om instelingen te wijzigen (dan goede gegevens typen)

Dan kun je Gastgebruiker klikken / 1e vink uitzetten.
En de andere gebruikers die inactief zijn kiezen en even wissen. (soms duurt het even, geduld)

“Inlogopties” is voor hoe je de Mac wilt hebben bij opstarten.
Automatisch inloggen bij bepaalde account of inlogvenster lijst met gebruikers.

hey bedankt!!!
Goed geholpen! alleen is het jammer dat het moet beginnen met “redelijk baslae kennis”…ik “vecht” al JAREN als tandrts tegen tandbederf…“heel redelijk basale kennis” voor mij maar voor VELE landgenoten nog niet (naar het schijnt…" TOCH zeg ik dat nooit tegen mensen 1 Heeft geen zin zoiets te melden 2 het resultaat wordt er niet beter van 3 waarom zou je iemand tegen de schenen schoppen…

Idd, dat was wel een beetje flauw.
Maar het beste kun je zulke teksten gewoon negeren. :wink:

Tel je zegeningen: je hebt in ieder geval al je data nog. Goed dat het gelukt is.

Waarom negeren? Het is helemaal niet erg om jezelf enige basiskennis te gunnen van apparaat wat je dagelijks vele malen gebruikt.
Nu kreeg je deze zaak voor je kiezen, ben je geschrokken (“chaos”), ben je vervolgens boos geworden, heb er tijd aan besteed, etc.
Terwijl in 1 minuut je jezelf had kunnen helpen en probleem over.
Ja, daar doe jezelf een plezier mee.
Maar doe als je klantjes: vooral niet luisteren naar anderen! :stuck_out_tongue:

Sommige mensen hebben nu eenmaal niet veel tijd (en/of zin) om systeem en de functionaliteiten van verschillende mogelijkheden goed door te lopen. Gewoon mac aanzetten en het werkt. Klaar.

En als het terugkomt van een reparatie en het is nu helemaal anders… huh. De reparateur had het in zelfde staat terug kunnen geven zonder ongewenste toevoeging van users.

Wij (die hards) nemen er wel tijd voor, maar dat wilt niet zeggen dat andere mensen minder slim zijn. Sterker nog, ze hebben bewust voor Mac gekozen wegens “it just works”.

“klantjes” zijn voor mij mensen die ik optimaal probeer te helpen…En geluisterd heb ik…de oplossing die hier aangedragen werd heb ik gebruikt en me ervoor bedankt.
Denk dat ik het fatsoenlijk heb afgehandeld.thema gesloten voor mij.

Oh, hier wil ik best wat op zeggen…

“It just works”. Leuke reclamekreet, maar natuurlijk grote onzin.
Een computer is een prachtig ding, maar niet iets wat je zomaar kan gebruiken. Zo’n ding is zo veelzijdig, heeft zoveel gebruiksmogelijkheden, dat je niet ontkomt aan jezelf er wat bekend mee te maken; afhankelijk van je handigheid en kennisniveau. Zoiets als de info op MacMiep.nl is toch wel de minste basiskennis, die jezelf moet aanleren, wil je zo’n ding een beetje handig kunnen gebruiken. Een gemiddelde TV heeft een handboek van 50 pagina’s of zo, en met een computer zou je zomaar aan de gang kunnen en meer werken zonder verdere kennis tot je te nemen?!
Als je vraagt naar het gebruik van een muis, zal je ook niet meer serieus geholpen worden (als je bv geen beginner van 80 jaar bent). Je mag veronderstellen dat iemand die al jaren van een Mac gebruikt maakt, weet wat er onder de verschillende Systeemvoorkeuren zit, en daar enigszins mee overweg kan.

Ik neem aan dat onze tandarts, als ie een nieuw apparaat in z’n praktijk in dienst neemt, eerst ook goed uitvogelt hoe dat ding nou werkt, en hoe ie er het best mee om kan gaan. En niet het gelijk de mond van een klant in ramt, want de vertegenwoordiger had gezegd dat “it just works”…

Beginnen met zo’n zin, gericht aan iemand die je helemaal niet kent is gewoon pedant en uit de hoogte. Punt.

Ja hoor, wat jij wilt. Niks mis met pendant. Ben jij nu ook.

Je hebt er geen idee van hoeveel mensen er zijn, die er gewoon gelijk beginnen te surfen, zodra ze hun Mac/PC uit de doos halen. En verder niks. En daar is niks mis mee. Terwijl andere groep alle voorkeuren nalopen en het zo inrichten naar hun smaak en passend bij werkwijze. Ik doe zelf altijd als eerste na 1e opstarten: raster van bureaublad laten sorteren op naam en lettergrootte 'n puntje kleiner. Echt een doorn in mijn oog dat de files en mappen zo door elkaar en zonder raster op bureaublad staan. Dus dat vermijd ik liever, maar dan vind ik. De anderen gaan gewoon aan de slag. Een autosleutel krijg je van de autodealer ook om meteen met je gloednieuwe auto te kunnen weg rijden.