Bijlages in Mail 2.0.5

De laatste weken krijg ik steeds klachten van Windows gebruikers dat bijlages niet geopend kunnen worden. Ik werk met Mail 2.0.5. Ik heb alle instellingen nagekeken maar kan de oorzaak niet vinden. Wie o wie

Welk soort bestanden verstuur je? Hebben je bestanden extensies? (voorbeeld: .jpg of .doc) Test het zelf eens om een bestand te sturen naar een webmail account: je kan dan zelf zien hoe bestanden aankomen. En wat zien de windows gebruikers dan? Kunnen zij jou een screenshotje sturen?

Het zijn .jpg bestanden. De ene reactie is dat er een rood kruisje staat en een ander ziet wel de afbeelding maar geen bijlage.

Wanneer ik een attachment bij een mail wil voegen krijg ik de mogelijk om naar het bestand te zoeken.

Boven de ‘Choose file knop’ zit ook een vink-mogelijkheid voor ‘Send Windows Friendly Attachments’.

Misschien is dit de oplossing, al heb ik het zelf nog nooit gebruikt.

In mijn ervaring zijn er twee redenen waarom windows gebruikers bestanden niet kunnen openen: 1. Windows kan geen cmyk jpeg tonen, je mac wel. 2. Er zit geen extensie aan, windows weet dan niet wat hij er mee moet en de gebruiker is te dom om dat door te hebben.

Vanmorgen weer zoiets geks. Tekst getypt in mail en verstuurd met bijlage, is op PC niet te openen. Opnieuw verstuurd zonder tekst, nu wel te openen! Ik word gek.

Het zal waarschijnlijk meer liggen aan de ontvanger hoor! Ik heb ook altijd een paar domme PC gebruikers er tussen zitten. Ik leg het probleem altijd bij hun en het help wel...

als ik een mailtje met een plaatje erin verstuur krijgen een paar windows gebruikers een zwart mailtje en een goed mailtje.

[quote:7e24bdcbd6="hansenonline"]als ik een mailtje met een plaatje erin verstuur krijgen een paar windows gebruikers een zwart mailtje en een goed mailtje.[/quote:7e24bdcbd6]

Als ze iets slimmer zijn zien ze daaronder het bestand dat ze wel kunnen openen. Maar ja we hebben het hier wel over Windows-gebruikers, niet waar!

De reden voor deze twee bestanden is dat Apple een resource fork en een data fork gebruikt. Zeg maar een deel met broncode voor programma’s en een deel waar de data wordt opgeslagen. “Gewoon” conform MIME. Helaas heeft een Microsoft een eigen interpretatie van de wereldwijd geaccepteerde standaard MIME waardoor het dus fout gaat.

De oplossing is dat je bij bijlagen kies voor de optie “Verstuur Windows-compatible bijlagen”. Dus zoals in het gelinkte plaatje, maar dan s.v.p. aanvinken![/url]