Mijn zus wil binnenkort mijn iMac 20 inch 2,66 GHz met 4 GB overkopen met nog 2 jaar garantie, zo dus ben ik verplicht om een nieuwe iMac aan te schaffen. Dit zal dan een iMac 21,5 inch worden met 3,06 GHz met 4 GB geheugen. Zou ik hier veel meer snelheidswinst mee maken of zal dit nauwelijks merkbaar zijn. wie heeft daar ervaringen mee ondervonden?
Ik. Hij is ietwat snappier. Maar bovenal is het scherm mooier/fijner om mee te werken.
Dit topic "switch" ik naar hardware.....
kijk hier eens [url=http://www.everymac.com/systems/apple/imac/imac-aluminum-faq/differences-between-imac-aluminum-late-2009-early-2009-models.html]Klik[/url]
[img]/uploads/community/edec800ac4306d72d58c175a8e838e5cbf21a6d0_0.jpg[/img]
The low-middle range configuration may be the "least improved" as it has an LED-backlit (but smaller display) and a faster processor (but smaller L2 cache). Graphics are significantly improved by the "Late 2009" model.
Vooral het fullHD scherm is beduidend beter. Als je de helderheid en contrast ratio vergelijkt met elkaar zie je dat het In Pane Switching (IPS)-paneel van de late 2009 iMac VEEL beter is dan het Twisted Neumatic (TN)-paneel van de early 2009 iMac.
Ik heb zowel de 20 als de 21.5 hier staan.
En ik schrik me elke keer rot als ik eens achter de 20 kruip.
Dat scherm en dan vooral de kijkhoek is zoveel slechter als in de 21.5.
Dat is echt een generatie verschil. No doubt.
Ik heb altijd veel plezier gehad van en met de 20", maar die 21.5 is echt een paar klassen beter.
Inderdaad het scherm is veel beter van kwaliteit, zonet gaan kijken bij een kennis die een 21,5 heeft. Enkel de snelheid mag je met een korreltje zout nemen. In snelheid heb ik niet zo veel gemerkt, zeker niet meer dan 10% sneller, de processor kracht ligt wel hoger maar de cach ligt wel de helft lager t.o.v. de 20 inch. Maar zeker een aanrader om hem zeker aan te schaffen. Ik heb ook nog steeds veel plezier van mijn iMac 20 inch. Veel beter dan heel dat Windows geleuter.
Als ik jou was zou ik nog even doorsparen en dan heb je een 27" imac is net wat groter en je kan beter een film/tv kijken.
Voor die reden en prijsverschil koop je dan beter een [url=http://www.wehkamp.nl/beeld-geluid/televisie/led-tv/sony-kdl32ex600-led-tv/C12_N01_N12_715215/?PRmin=245&PRmax=3600&F=10,2,8,17,22&SM=1] (Sony} LED tv[/url], kabeltje ertussen en je kunt nog beter film en tv kijken.
[img]/uploads/community/f66b38170c78243f77526770d230a5289d8c9886_0.jpg[/img]
De prestatie verschillen kan je ook zien op geekbench.com
Het scherm is inderdaad veel beter, ik heb een paar keer (kort) achter een 27 inch gezeten (zelfde kwaliteit van het beeld), en nu vallen de minderheden van het scherm van mijn 20 inch scherm wel erg op :smile:
Maar wat wel zo is, is dat je als je niet anders gewend bent, het scherm van best goede kwaliteit vindt. Het is niet zo dat TN zo slecht is dat er niet mee te werken valt.
Doorsparen voor een 27 inch, nee dank u. Ik vindt dit scherm veel te groot. ik ben al tevreden met een 21,5 inch. Anders had ik van te voren al wel een 24 inch kunnen aanschaffen, daarom ik nu een 20 inch in bezit heb. Trouwens filmen kijk ik op mijn heel groot tv scherm 106 cm en dat is al full HD. Ik vindt dat je films op een T.V. kijkt en niet op een computer, maar dat maakt natuurlijk ieder voor zijn eigen uit. Ik heb een iMac gekocht vorig jaar voor wat surf en wat anders zoals tekstverwerker en wat andere zakelijkheden. Maar een 21,5 inch is wel meegenomen omdat het beeld ook 16:9 in verhouding is en beter dan de 20 inch dat in dit topic staat beschreven.
Ik ga eventjes wachten tot de zomer of net na de zomer, met wat komen ze nog uit. Of de prijzen zakken messchien nog voor de 21 inch, wie weet!!
Als het dan zover is, ga je op dat moment ook vast weer even wachten, want er komen - ook dan - weer nieuwe modellen.:sarcastic:
Ik ben benieuwd, wanneer je er dan eentje [b]echt[/b] gaat kopen.:wink:
En je zus maar laten wachten.
Het is een harde wereld ;-)
Mijn Mac wordt pas in December 1,5 jaar oud, Als mijn zus de Mac van mijn krijgt heeft ze nog ruim 10 maanden garantie, zo dus heeft ze niet te klagen. :cool:
En ik kan beter nog wat door sparen om mijn nog te verbeteren in de hardware, zoals een kans op de USB 3. En wie weet wat veranderingen zijn er nog op komst, bij Apple kan je van alles verwachten.
Mijn 20 inch iMac draait lekker perfect en voldoet nog steeds aan mijn eisen dat het belangrijkst is. Mijn zus zal geduld moeten uitoefenen. Het is inderdaad een harde wereld. Wie geduld heeft wordt steeds beloond zeg ik. :smile: