Binnenopname opfrissen in FCE/P: iemand een snelle tip?

Ik heb nu een hoop binnenopnamen (HDV met Sony HDR-HC1) gemaakt maar zoals bij de meeste binnenopnamen ogen ook die van mij wat flets. Nu staren die kleurenwielen en alle sliders in FCE/P mij aan om daar eens flink aan te gaan draaien. Ik heb eerst de gebruiksaanwijzing doorgenomen, en ik weet nu alles over chominance, luminance, hue, saturation etc, maar het is me onduidelijk hoe mijn vraag daarmee te beantwoorden. Heeft iemand/een professional voor mij een gouden tip? Welke veranderingen op het kleurenwiel of de sliders moet ik beginnen om de binnenopnamen op te frissen?

Is echt afhankelijk van wat er opgehelderd moet worden. Is het flets in de zin van niet genoeg contrast, is het te donker, zijn de kleuren niet goed,.....

Kan je wat meer vertellen, of een stil neer zetten?

de quick 'n dirty basics om een beetje op weg te komen: http://www.kenstone.net/fcp_homepage/cc_legal_fcp4.html

Ik heb dit ook al aan een ander forum lid uitgelegd die met dit probleem zat. Dit is de meest snelle en efficiente oplossing. Hiermee kan je zelfs het meest beroerde beeld nog bij trekken. Ik heb geprobeerd het zo kort en krachtig samen te vatten.

• effects>filters>color correction>color corrector 3-way
  • Het rechter color wheel is voor de wit kleur. Selecteer daarvan het pipetje en pakt het witste wit wat je kan vinden in je beeld (geen lucht of lampen, meestal is een klein wit hoekje genoeg) Dan kan fcp zien wat daad werkelijk wit is en daar vervolgens het beeld op gelijk stellen. Vervolgen kan je het contrast wat naar beneden brengen met de schuif balk.
  • Het linker color wheel is voor de ‘kleur’ zwart. Doe hier hetzelfde mee als hierboven, alleen dan het zwartste zwart . Aan te raden is san ook de schuif een heel klein beetje naar links te zetten zodat het contrast iets sterker word.
  • Het middelste color wheel zijn de ‘skin’ colors, hier hoef je weinig mee te doen, als is het wel verstandig om de schuif weer een klein beetje naar rechtst te zetten.

Ik hoop dat ik je hiermee een beetje heb kunnen helpen. Er komt natuurlijk nog veel meer bij kijken, maar ik heb geprobeerd het zo basic mogelijk uit te leggen. Maar oefening baart kunst!

Succes ermee!!

Ik heb dit ook al aan een ander forum lid uitgelegd die met dit probleem zat. Dit is de meest snelle en efficiente oplossing. Hiermee kan je zelfs het meest beroerde beeld nog bij trekken. Ik heb geprobeerd het zo kort en krachtig samen te vatten.

• effects>filters>color correction>color corrector 3-way
  • Het rechter color wheel is voor de wit kleur. Selecteer daarvan het pipetje en pakt het witste wit wat je kan vinden in je beeld (geen lucht of lampen, meestal is een klein wit hoekje genoeg) Dan kan fcp zien wat daad werkelijk wit is en daar vervolgens het beeld op gelijk stellen. Vervolgen kan je het contrast wat naar beneden brengen met de schuif balk.
  • Het linker color wheel is voor de ‘kleur’ zwart. Doe hier hetzelfde mee als hierboven, alleen dan het zwartste zwart . Aan te raden is san ook de schuif een heel klein beetje naar links te zetten zodat het contrast iets sterker word.
  • Het middelste color wheel zijn de ‘skin’ colors, hier hoef je weinig mee te doen, als is het wel verstandig om de schuif weer een klein beetje naar rechtst te zetten.

Het zal misschien niet de eerste keer lukken, maar je zult merken als je er even mee expirimenteerd dat je er snel resultaat mee boekt. Immers… oefening baart kunst

Succes ermee!!

Dank! Ik ga 'ns even proberen!