BIOS

Ik heb mn iMac G5 al een half jaar maar ik vraag me opeens af of een Mac ook een BIOS heeft. Zo ja, heeft iemand toevallig een link met meer info, ik kon namelijks niks vinden.

En als een Mac geen BIOS heeft, heeft ie dan een alternatief of wat dan ook?

Alvast bedankt.

Nee, een Mac heeft geen bios. Volgens mij is het PRAM (Parameter RAM) de mac variant van het BIOS). Of de Intel Macs een BIOS hebben weet ik niet... weet iemand dat?

Nee apple heeft geen BIOS, tenminste hoe ik heb horen zeggen Maar verder weet ik er niet zoveel van..

[quote:c4ae12aeec="MacBjorn"]Nee, een Mac heeft geen bios. Volgens mij is het PRAM (Parameter RAM) de mac variant van het BIOS). Of de Intel Macs een BIOS hebben weet ik niet... weet iemand dat?[/quote:c4ae12aeec] Nee volgens mij hebben de intel macs 'EFI' Maar ook dat weet ik niet zeker

PPC macs --> OpenFirmware Intel macs --> EFI Windows pc's --> BIOS

Tegenwoordig -met de Intels - heet dat Extensible Firmware Interface, bij de PowerPC heette het Open Firmware. Zie [url=http://arstechnica.com/reviews/hardware/imac-coreduo.ars/7]hier[/url] voor meer info

maarten

Windows Vista heeft toch ook EFI?

edit: oeps dit kan natuurlijk niet; Windows Vista ondersteund ook EFI :o

Nee, dat waren ze wel van plan, maar ging weer niet door, of is uitgesteld... zoiets.

Volgens mij heeft Vista nog geen vierde meer van de features die het oorpronkelijk had :sealed:

En degene die er nog wel zijn hebben ze afgekeken van Mac os X :?

Nee volgens mij hebben de intel macs EFI :apple:

Windows Vista zal dat hebben en Windows XP 64 heeft dit al. Hier is alles op schema

Er zijn dan ook al enkele moederborden te koop met EFI.

[quote:ca47167560="LoveBug356"]Windows Vista zal dat hebben en Windows XP 64 heeft dit al. Hier is alles op schema

Er zijn dan ook al enkele moederborden te koop met EFI.[/quote:ca47167560]

Maar je kan nog niet Windows XP 64 draaien op je Mac omdat het een 32bit processor is?

Iedere computer heeft wel iets Bios-achtigs. Het apparaat moet immers instructies krijgen om ergens op zoek te gaan naar software om te draaien. Vroeger zat er veel in de ROM's van de macs (tot enkel MB groot) maar nu wordt al snel alles vanaf schijf in de RAM geladen.

Het is altijd zo geweest dat een systeem een bootstrap heeft. Hoe dat precies werkt hangt af van de hardware, ook oudere en grotere (dan desktop) systemen kennen een bootstrap. Bij apple wordt sinds de Apple II een ROM gebruikt, bij de Mac is dat later een EROM (als ik me niet vergis geworden) zodat de firmware bijgewerkt kan worden. IK heb dat ooit op een ouder systeem zitten patchen om linux te kunnen draaien. Apple heeft op de II serie had eerst een 4K ROM daarna een 8K ROM waarbij het Disk Operating SYsteem in RAM geheugen gebootstrapped werd. De Mac is begonnen met de skinny mac 64K gevolgd door plus 128K ROM boots trap. Later is dat verder uitgebreid. De Open Firmware instellingen kun je zelf veranderen maar je systeem zou wel eens erg dood kunnen eindigen. Voor de Lisa en MacXL weet ik de ROM grootte even niet meer.

Voor hele oude systemen moest je vaak getrapped starten, uit memory (firmware) ponskaarten en dan tape en disk packs.
Of een ouder systeem werd gebootstrapped uit firmware waarna vanaf floppy/tape gebootstrapped werd tot je de disk kon gebruiken.

Let op alsje met je firmware knoeit kun je ernstig in de problemen komen waarbij je systeem effectief onbruikbaar wordt.

Ja ik ben ook niet van plan om ermee te gaan zitten knooien! Maar 'stel' je wilt wat met de Firmware knooien, daar heb je dus een CD voor nodig die je tijdens het opstarten erin moet doen? Of gaat dat anders? En kun je de Firmware ook flashen?

Heb op Versiontracker naar een progje gezocht om wat instellingen te veranderen in de Open Firmware. Ik kwam op [url=http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/12932]dit[/url] uit maar nadat ik het heb geinstalleerd en wil gaan opstarten, sluit ie ook weer omiddelijk af. Het icoontje komt dan tevoorschijn in de dock en verdwijnt ook weer gelijk. Iemand die ervaring met dit programmaatje heeft en weet waarom ie het niet bij mij doet?