Blauw scherm

om nog even terug te komen op [url]http://www.macosx.nl/forum/viewtopic.php?t=6448&highlight=[/url]

Soms word m’n scherm gewoon blauw, zoals een herstart…
het “loading” sterretje verschijnt, dock en alles op bureaublad gaat weg
alles word blauw
en dan vraagt hij terug om in te loggen

Ik heb een eMac G4 1GHz met 10.2

khoop dat iemand kan helpen :cry:

Hetzelfde antwoord als de vorige keer: Probeer DiskWarrior 3. Ik wed dat je systeem vol fouten zit en dat hij er niet meer doorheen komt. Drive 10 kan er mogelijk ook mee uit de voeten... :roll:

Succes!

[quote:43ec50ebf8="JeePee"]Ik wed dat je systeem vol fouten zit en dat hij er niet meer doorheen komt.[/quote:43ec50ebf8] Kan dat zomaar gebeuren dan?? Het lijkt me toch niet nodig dat je een commercieel product moet kopen om je systeem draaiende te houden... Ik heb mijn data al eens kunnen redden met een gentoo/Linux live-cd :)

@ispons
Je kan je mac opstarten met appel-v dan komt niet dat grijze scherm maar alle opstart berichten, als er tijdens het opstarten dan iets fout gaat kun je dat ook zien. (let op “error” “could not” “failed to” ed.)

Je mac houd een heleboel zaken bij in het bestand /var/log/system.log. Nadat het ‘blauwe scherm’ weer is geweest kan je daar ook vaak in vinden wat het fout ging.

Als er niets te vinden is kan de dit nog proberen.

zelfde probleem hier... meestal als ik VLC aan heb :)

[quote:ec5d48a9f4="alien"]Kan dat zomaar gebeuren dan??[/quote:ec5d48a9f4]

Nou, niet zomaar, maar wel na installatie van je systeem, of dat gisteren was of een jaar geleden. Haal daar meerdere updates overheen, installeer wat programma’s, delete programma’s enz. en je hebt zo heel veel fouten. Zie deze link

[quote:ec5d48a9f4=“alien”]Het lijkt me toch niet nodig dat je een commercieel product moet kopen om je systeem draaiende te houden…[/quote:ec5d48a9f4]

Waarom niet? Waarom denk je dat ze nog bestaan? Omdat Apple vlekkeloos is? Eerder omdat Apple zelf niet een programma heeft, ingebouwd in haar systeem dat alle fouten herstelt. Had Apple dat wel gedaan, dan konden Alsoft, Micromat, Subrosasoft en Symantec wel inpakken… Dat wil Apple niet, want het is altijd handig om fabrikanten achter je te hebben staan.
Het is dus niet zo dat Apple bewust fouten maakt, dat geloof ik niet, maar doordat het systeem foutjes maakt, hebben bovengenoemde fabrikanten ook brood op de plank en Apple uiteindelijk ook.

Probeer fsck maar eens en mocht het niet helpen, probeer dan maar eens een DiskWarrior 3 of Drive 10 en mocht je lang genoeg wachten, kun je TechTool Pro 4 proberen. Als je niet uiteindelijk een volledige herinstallatie wilt uitvoeren, iedere keer als de boel compleet vast zit, dan is zeker DiskWarrior 3 een aanrader. Zo’n programma kan een herinstallatie voorkomen en anders minstens uitstellen. Misschien heeft iemand wel een CD liggen, kun je het even proberen. :roll: