Blijft rommelen met iMessage: wie helpt?

Het blijft zeuren met de instellingen van iMessage en SMS in de Berichten app en hoe ik het ook probeer of waar ik ook zoek en aangedragen oplossingen uitprobeer: ik kom er niet uit. Probleem doet zich vooral voor als ik een bericht stuur naar anderen met een iPhone. Mensen zonder iPhone krijgen namelijk vanzelf een SMS als ik iets in Berichten wegstuur. Maar tussen mensen met een iPhone heb ik soms SMS en iMessage in één chat en bij anderen kan ik alleen SMS wegsturen en ontvangen. Mijn zoon klaagt dat ik naar hem altijd iMessageberichten stuur en hij die pas binnenkrijgt als hij WiFi heeft. Zelf heeft hij (voor sturen berichten naar mij) twee aparte chats: een voor iMessage en een voor SMS.
Hij is nu op vakantie, dus nu moet ik het SMS-en sturen om hem te kunnen bereiken als hij geen WiFi heeft.

Kan je kiezen wat je stuurt en zo ja hoe? Sommigen zeggen: als je SMS wilt sturen van iPhone naar iPhone moet je WiFi en mobiele data eerst uitzetten en dan schrijven en sturen. Anderen zeggen als iMessage niet aankomt erop drukken en opnieuw als SMS versturen.

Beide vind ik gecompliceerd. Ik dacht dat het zo moest zijn dat je tussen iPhones altijd iMessage kunt sturen, ook als de geadresseerde geen mobiele data of WiFi aanheeft en mocht dat niet lukken het vanzelf een SMS wordt - of heb ik het fout?

Heeft het te maken met instellingen? Of met instelling waaraan iMessage gericht moet zijn, aan emailadres of aan telefoonnummer?

Wie heeft/geeft de beste en meest eenvoudige oplossing?

Als je niet altijd een internetverbinding hebt dan werkt iMessage niet goed, zoals je zoon heeft gemerkt. Hij moet dus iMessage uitzetten op zijn telefoon, dan krijgt hij altijd alles als SMS en heeft hij geen last meer van vertraging in het ontvangen van berichten.

Als jullie per se gratis berichten willen uitwisselen over een data-connectie, dan kunnen jullie elkaar altijd nog emailen.

Als jullie per se van iMessage gebruik willen maken en elkaars berichten direct overal en altijd willen ontvangen, dan moeten jullie allebei een data-abonnement hebben.

Eenvoudig toch?

Maar in ons eigen land heb je met een abonnement toch altijd internet en mobiele data, ook als je onderweg geen WiFi hebt. Dan moet iMessage toch altijd aankomen? Waarom komt het dan bij hem niet aan?
En…hoe zet je iMessage uit?

iMessage zet je uit in de Instellingen app. Blijkbaar heeft je zoon geen mobiele data bij zijn abonnement, of is misschien zijn data tegoed voor de maand regelmatig op. Anders zou iMessage wel werken. Daar ging ik van uit.

Maar als mobiele data (dus zonder WiFi) wel werkt in bijvoorbeeld Safari en Mail, maar iMessages komen toch niet aan, dan is er iets fout. Je zou dan deze stappen moeten volgen om het probleem op te lossen: http://support.apple.com/kb/TS2755?viewlocale=nl_NL

Mijn zoon heeft een abonnement met zelfs 2GB mobiele data. Als hij in Nederland ergens onderweg is (en geen WiFi heeft) werkt zijn internet, Safari, mail etc allemaal wel, maar iMessage komt niet binnen. Ik ga je link bekijken met evt. oplossing.

Ok, dan was mijn aanname onjuist. Hopelijk vinden jullie inderdaad de oplossing in Apple’s support documentatie.

Welke provider?

Als je iMessage altijd wilt gebruiken op alle apparaten tegelijkertijd, zorg dat je via het emailadres je berichten stuurt.
Ga naar Instelllingen > Berichten > Sturen en ontvangen > Start nieuwe gesprekken vanaf > emailadres.
Je zoon moet zorgen dat die instelling daarboven (u bent bereikbaar voor iMessage via) wel het emailadres heeft aangevinkt staan. Als dat nu niet zo is kunnen we wel eens de oorzaak van het probleem te pakken hebben.

Naar mijn mening maakt Apple dit systeem gigantisch complex. Waarom niet naar een persoon sturen (who cares welke adressen) en dat je dan zelf kan kiezen welke devices in sync moeten blijven. Je zou je niet bezig moeten houden met nummers of emaildressen, regel het gewoon.
Maar goed, dat kwartje is nog niet gevallen in Cupertino.

@SunKeeper Is dat sowieso de beste instelling? Dat je nieuwe gesprekken start vanaf een emailadres? Neem aan dat dit dan ook het beste synct met een iPad. Of zie ik dit verkeerd?

Dat is toch juist precies hoe het nu werkt? Als ik jou een bericht wil sturen, en niet naar iemand anders met dezelfde naam, dan moet ik natuurlijk jouw email adres of telefoonnummer gebruiken. Jij hebt als het goed is al je telefoonnummers en email adressen gekoppeld aan je Apple ID. Daarmee komen iMessages en FaceTime telefoontjes bij jou aan en niet bij iemand anders. Je stuurt een iMessage dus altijd alleen naar iemands Apple ID, en aan dat Apple ID moeten zoveel mogelijk de juiste telefoonnummers en email adressen zijn gekoppeld, en met dat Apple ID moet je op al je Macs en iOS apparaten in iMessage en FaceTime zijn ingelogd.

Het gebruik van een telefoonnummer of email adres maakt dus in principe niks uit, of je nou een iPhone, iPad of Mac gebruikt. Het zijn allebei alleen maar manieren voor Apple om het juiste Apple ID van degene met wie je wil communiceren te pakken te krijgen. Met dat Apple ID weet Apple al de gekoppelde apparaten via hun Internetverbinding te vinden.

Die instelling van waarvan je een nieuw gesprek opstart hoef je volgens mij dus helemaal nooit te veranderen. Dat hoef je alleen te doen als je je eerder gebruikte email adres of telefoonnummer in de toekomst niet meer kan of wil gebruiken.

Provider van mijn zoon is Tele2, dat was voor het eerst en het laatst, daarna weer T-Mobile, maar dat kan niet de oorzaak zijn.
Wel is het zo dat ik zelf mijn emailadres (AppleID) gebruikt heb voor iMessage en mijn zoon zijn telefoonnummer heeft aangevinkt. Maar dat zou toch niet uit moeten maken? Het komt er dus in feite op neer dat naar hem gestuurde iMessage berichten niet binnenkomen als hij geen WiFi heeft. Terwijl hij een gewoon abonnement met (behoorlijk veel) data heeft.

Je kan controleren welke informatie je gebruikt in een iMessage conversatie door rechts bovenin op Contact te tappen, en vervolgens op het rondje met de i van info om de bij de persoon behorende informatie in je contactenlijst te bekijken. Het telefoonnummer of emailadres dat wordt gebruikt in de iMessage conversatie is dan in blauw aangegeven.

Problemen kunnen ontstaan omdat iemand bijvoorbeeld zijn adres of telefoonnummer uit iMessage heeft verwijderd (via de instellingen) zonder dat dit nodig was, en zonder dit aan de gesprekspartner te laten weten. Ik heb bijvoorbeeld 4 email adressen en 1 telefoonnummer geregistreerd (onder “you can be reached by imessage at”). Hoe meer hoe beter.

Misschien zijn jullie ooit een iMessage gesprek begonnen met zijn email adres, en heeft hij dat email adres later verwijderd, terwijl dat niet nodig was.

Daar staat zijn telefoonnummer in blauw. In mijn instellingen staat er mijn emailadres (AppleID).
Wel is het zo dat er in mijn instellingen nog een oud telefoonnummer staat dat ik niet meer heb, maar dat nummer staat dus NIET aangevinkt. Ik weet ook niet hoe ik het weg kan krijgen.

Als je het uitvinkt wordt het niet gebruikt.

Ik weet niet hoe @Buzz_D het dan doet, maar stel, ik start een conversatie vanaf mijn iPhone naar iemand anders zijn 06-nummer. Ik kom thuis, kruip achter mijn Mac…maar dan. Een Mac kan niet naar een telefoonnummer sturen.
Hoe krijg ik dan die conversatie in Berichten?? Niet. Ik moet een nieuwe conversatie starten naar het emailadres van dezelfde persoon, op mijn iPhone ook die conversatie starten om dezelfde berichten te kunnen ontvangen (anders kan ik later niet meer terugzoeken op mijn iPhone wat ik had besproken via mij Mac). Als klap op de vuurpijl heeft de andere persoon ook twee conversaties en die kan dan niet zien hoe dat komt.

Om die reden gebruik ik alleen emailadressen, (daar kunnen alle apparaten mee overweg) anders krijg ik het niet gesynced op al mijn apparaten. Iets wat eigenlijk gewoon automatisch zo zou moeten gaan. Van wat ik heb begrepen zal dit in iOS8 iets beter gaan, hoe precies heb ik nog niet begrepen.

iOS 8 zal het probleem dat jij noemt tackelen. Mijn zoon en ik gebruiken alleen onze iPhones om berichten te sturen.

“Ik dacht dat het zo moest zijn dat je tussen iPhones altijd iMessage kunt sturen, ook als de geadresseerde geen mobiele data of WiFi aanheeft en mocht dat niet lukken het vanzelf een SMS wordt – of heb ik het fout?”

Als de instelling van Berichten>Stuur als SMS aanstaat wel.

Verder ben je enigszins afhankelijk wat de ontvanger voor instellingen heeft, maar volgens mij maken jij en je zoon het veel te moeilijk…

Toevallig was ik vanmiddag even bij de AppleStore en zat te wachten op het 32GB model van de 5s samen met de Genius die mij hielp. Hij deed nu even een middag verkoop. Jouw vraag had ik nog in mijn achterhoofd en ik was zelf ook benieuwd. Zijn advies, stel op al je apparaten hetzelfde verstuur-account in. Dan komt het bij de ontvanger altijd aan als verzonden vanaf hetzelfde account. Dat schept duidelijkheid.

Ik had niet meer tijd om verder te vragen aangezien toen mijn leven verrijkt werd :slight_smile: En ik arm :smiley:

Ja, ze zijn daar ook makkelijk. Hoeveel iPhones denken ze daar dat je hebt?

Want dat is toch het enige device waarop je kan kiezen tussen een nummer en een emailadres. Overige devices zonder mobiel nummer gebruiken altijd het emailadres. En aangezien je meestal ook maar één Apple ID gebruikt… :?:

Wanneer ik op mijn iPhone mijn mobile nummer koppel aan iMessage, dan komt dit mobile nummer ook beschikbaar als mogelijke afzender op mijn iPad. Ik kan deze dan kiezen als zijnde afzender van de berichten, ook al worden de berichten via wifi of een ander nummer met mobiel internet verzonden. Voor de ontvanger is het niet interessant hoe de post komt, alleen wat er op de achterkan staat, wie de afzender is. Dan komt het in het juiste bakkie terecht :slight_smile:

Verder kan je ook andere emailadressen als afzender opgeven, je hebt de keuze. Maar het is dus het duidelijkste om de afzender op alle apparaten hetzelfde in te stellen.

Waarom zijn de ballonnetjes trouwens soms blauw, en soms groen?

Blauw is iMessage, groen is traditionele SMS.

Het is bij iMessage belangrijk om alle mogelijke opties aan te merken als ontvanger (AppleID, emailadressen en mobiele nummers). iMessage blijft een lastig iets als je niet precies weet hoe het in elkaar steekt en je weet welke mogelijkheden er zijn.